HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Avslags smäll. Dbx driverack Pa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/01/21 :  16:04:50  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag var inte nöjd med mina 3 Behringer dcx2496 filter i min bio anläggning så de byttes ut mot 3 Dbx driverack Pa istället.

Nu har jag fått ett problem som jag vill undvika !

Min flickvän stängde av ett av filterna innan slutstegen o den smällen som kom ur högtalarna slog lock för öronen o jag bara såg många tusenlappar försvinna ut i rymden. Som tur var så klarade allt ( alla) sig utan men.

Jag kollade med Dbx forum och jag har mailat Dbx för att få en lösning eller ett svar på mitt problem. På Dbx forumet säger de att de inte går att göra något åt detta problem, utan säger att man skall bygla strömbrytaren så den inte går att stänga av .

Någon som har varit ute för samma sak eller har en bra lösning ?

mats

1W=115db.

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/22 :  18:42:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nix, lessen matsj, är pulsen skadlig eller "bara obehaglig" ?

Det är fel ialla fall, följ den gyllene regeln, slå alltid på och av slutstegen först.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/01/22 :  18:48:48  Show Profile Send Lassel a Private Message
Tyvärr säger jag oxå. Har problem med att inte slå av stegen först jag oxå.
Men det man kan göra om man vill är att man fixar en "central" som matar all elektronik. Och när man bryter strömmen till den så bryts strömmen till stegen först.
Annars enklaste sättet är att göra en liten varningslapp:)

Får man fråga en lite från ämnet fråga? vill ha lite info om vad du tycker om dina dbx driverack Pa, är nämlingen sugen på att byta ut mina kassa delningsfilter jag har nu..

Lasse
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/22 :  19:10:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag brukar slå på slutstegen sist men när jag avslutar så stänger jag av slutstegen först och sist övrig elektronik.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/22 :  19:43:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skaffa mindre känsliga högtalare pågadrummel!

(alt. lär tjejen :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/01/22 :  19:50:28  Show Profile Send matsj a Private Message
Martinsson: Den smällen som kom ur högtalarna var nästan så jag fick byta kallingar + att det ringde o slog lock i öronen ganska länge .

Lassel: Jag är jäkligt nöjd med mina 3 dbx pa filter annars förutom denna funktion. Den modellen ( driverack 260 ) som gcs o martinsson har är snäppet bättre än min men också dubbelt så dyr.
Vill man gå till riktigt fina prylar så finns BSS 366omnidrive som "harry up" har.

gcs: Det finns en jumper/ switch inne i 260 för att ställa innivån som vi pratade om i tel häromdagen. På Dr Pa sitter det en switch på baksidan som väljer mellan -10db ( hemma ) och +4db ( pro ) jag ändrade min från +4db till -10db o bruset sjönk märkbart .

Jag får väl lära mig o tjejen att stänga prylarna i rätt ordning ,

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/01/22 :  19:51:46  Show Profile Send matsj a Private Message
Vemsom: KOMMER ALDRIG PÅ FRÅGA.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/22 :  23:05:42  Show Profile Send gcs a Private Message
I min burk sitter det jumper´s både på ingångarna och utgångarna. Jag har ännu inte öppnat burken men det är visst så att dom är på +14, +22 &+30dB. Jag tror inte heller att BSS egentligen är bättre än dBx/Driverack, men den är dyrare. BSS ingår ju också i Harman koncernen och jag tror att vissa prylar är samma fast med olika varunamn.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/23 :  22:14:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
jag var inte nöjd med mina 3 Behringer dcx2496 filter i min bio anläggning så de byttes ut mot 3 Dbx driverack Pa istället.


Hur upplever du drpa jämfört med behringer, dvs bortsett från den där lilla fadäsen med risk för allvarliga hörseskador :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/23 :  22:55:20  Show Profile Send acebowler a Private Message
burr... behringer. Hade det i p_a´t förrut. kändes som ljudet inte släppte. Bytte sedan till Dynacord som för övrigt rekommenderas till 200%!!


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/01/24 :  14:56:10  Show Profile Send matsj a Private Message
Börjar man med vikten så är Dbx en dubbel så tung. Allt känns mer gediget. Annan fördel är att det finns horn kompensation, crown´s slutsteg inlagt i programmet.
Jag har inte lärt mig Dbx en än, så jag är lite grön än så länge.

Tyvärr kan jag inte köra digitalt som var tänkt i framtiden med volym kontroller efter behringern.

Jag fick svar från Dbx med 2 pdf filer om hur man skall gaina steg o filter för att hålla bruset på mattan. Det var inte gjort på 5 minuter precis, man skulle använda voltmeter o oscilator osv.

Jag skall försöka köpa en Dbx driverack 260 i det närmaste till fin systemet. Får bara se vad det kommer in på lek kontot i morgon .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:19:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag fick svar från Dbx med 2 pdf filer om hur man skall gaina steg o filter för att hålla bruset på mattan. Det var inte gjort på 5 minuter precis, man skulle använda voltmeter o oscilator osv.


jisses! de kräver inte så lite av sina användare minsann : )

Upplever du några skillnader i ljudet på drpa jämfört med Behringer ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:39:54  Show Profile Send Lassel a Private Message
Tack så mycket för svaret.
Vet inte vad som lönar sig mäst för mig. Att skaffa ett driverack PA eller driverack 260.
Tänker ju använda PA lite mera "fint" så kanske en 260 lönar sig.

Ni vet hur det är när man råkat få lite pengar över som man kan lägga på lek konto:)

Lasse
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:35:52  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag har inte suttit ner o lyssnat noga än, jag jobbar 6 dar i veckan.
Men jag tror mer på dbx en.

Fördelen med Dr 260 är att man kan koppla datorn till den o få upp menyn på en skärm istället för att ligga på golvet som groda.
Sen är den nog snäppet lite bättre än Dr Pa. Men också dubbelt så dyr nästan.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000