HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud och akustik på konserter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/20 :  02:35:47  Show Profile Send Straub a Private Message
De senaste åren har jag gått på färre konserter. Det är tråkigt men är ett beslut som växt fram då jag ofta har gått från konserter och tyckt att det låtit dåligt.
Jag brukar alltid försöka ställa mig vid mixerbordet för att komma så nära ljudteknikern som möjligt och därmed få så bra ljud som möjligt men det hjälper inte alltid. Flera gånger har jag gått från konserter och tänkt att jag hellre kunde ha lyssnat på skivan hemma för att ljudet varit så dåligt. Oftast beror det dåliga ljudet inte på ljudteknikerna utan på dålig akustik.
Jag är ganska känslig för dåligt akustik, om det samtidigt är högt blir jag irriterad och får ont i huvudet. Jag kan faktiskt må fysiskt dåligt av dåligt ljud och akustik.

De konserter jag varit riktigt nöjd med ljudmässigt har uteslutande varit utomhuskonserter eller i kyrkor och konserthus.

Måste det verkligen vara så här?

Det borde finnas ett intresse bland klubb- och konsertarrangörer att ha bra akustik.
Ändå är det enda stället i Göteborg, som jag på rak arm vet om genomfört ett akustikprojekt, Henriksberg vid Stigbergstorget. Tyvärr har jag inte besökt någon konsert där så jag har ingen uppfattning hur de har lyckats.

Undvik Pustervik, Musikens hus och Nefertiti om du vill ha bra ljud. Speciellt Pustervik har de gånger jag besökt haft ett rent bedrövligt ljud.

Lokaler med bra akustik i Gbg: Storan (obs stora konsertlokalen), biografen Draken (hade förmånen att lyssna på Lamchop när de spelade till filmen Sunrise). Trädgårn brukar variera beroende på hur mkt folk det är. Lokalen är ganska ok akustiskt sett men utan ganska mkt folk blir ljudet sämre.
Plus konserthuset och de flesta kyrkor.

Ibland kan man läsa i hifi-recensioner citat som: "jag tyckte mig nästan vara på en rökig jazzklubb", "som att vara i en trång konsertlokal", "anläggningen klarade nästan att spela på samma nivå som en äkta klubbspelning".
Jag är alltid skeptiskt till sådana recensioner eftersom jag associerar till lokaler med oftast dålig akustik och dåligt ljud. Jag undrar vad det är recensenter egentligen menar med liknande utryck de ovan.

Ibland läser man om eller pratar med någon som tycker att klubbspelningar i trånga och kala lokaler är de bästa eftersom "det är svårt att få sådant tryck som kan uppnås på klubbspelningar i små lokaler, på andra ställen".
Jag vet vad som ofta menas med "trycket" vissa personer efterstävar. Inte bara hög volym utan även långa efterklangstider och massvis med reflektioner som verkligen fyller hela lokalen, mättar den. Musikenergin är så påtaglig att man skulle kunna skära i den med kniv men alla hifiparametrar är så gott som obefintliga.

Jag hoppas verkligen inte att det är det vissa hifi-recensenter menar, en totalt mättat ljudbild i en lokal med massvis med reflektioner och lång efterklang men jösses vilket tryck.

En vän sa till mig en gång att han inte behövde köpa en dyrare stereo "eftersom han ändå inte ville spela högre än han kunde nu"...

För mig innebär en bra ljudanläggning och ok akustik att man inte behöver spela speciellt högt för att få behållning av musiken samtidigt som man kan spela högt med bibehållen ljudkvalite.

Då rumsakustiska problem ökar med högre volym ställer det såklart extra höga krav på konsertlokaler, ändå ser man sällan vare sig absorbenter eller diffusorer i konsertlokaler. Mycket konstigt!

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/20 :  04:11:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om akustiken var lite sämre skulle man ju kunna ta om det inte krämades på så förbaskat jämt. Högre är bättre verkar ju vara principen som gäller. Man kan ju ibland höra dårar som på frågan om det är tillräckligt högt vrålar att det ska höjas från redan kraftiga tinnitusnivåer. Däremot hör man sällan någon skrika att det borde sänkas, verkar vara en partydödare...

Jag tycker att det är rätt märkligt att man har riktlinjer som säger max 100 dBA med toppar på max 115 dBA när det gäller evenemang som riktar sig till vuxna. Jag menar, hur nyttigt är det med 100 dBA, om nu ens arrangören håller sig till riktlinjerna... Det finns varningar om att rökning dödar och en hel del annat i folkhälsans namn men varningar för höga ljudnivåer på konserter och klubbar det verkar ingen bry sig särskilt om. När får vi se något i stil med "Denna konsert kan leda till livslångt lidande med tinnitus" eller "Du kan bli gravt hörselskadad av detta evenemang".

Nu är jag ju väl medveten om att det i en del lokaler och en del musiksorter är svårt att hålla rimlig nivå, men varför i hela fridens namn finns det inte någon slags skyldighet för arrangörerna att upplysa om problemet? Det lär inte vara arrangörerna som får betala hörapparater, produktionsbortfall och annat som lär bli följden av en del hörselskador...

Själv funderar jag på att skaffa ett par formgjutna proppar för jag har uppenbart felaktigt format på mina hörselgångar.
Som det är nu kan jag antingen:
1. Få ont i öronen av det höga ljudet. (Eller ja, det kan ju bli mer än ont om man har otur.)
2. Få ont i öronen av öronpropparna.
3. Inte gå på konserten.

Jag gillar inte något av alternativen, även om vissa konserter säkerligen kan undvaras. Det känns inte rätt att sitta och tänka om man ska gå på konserten eller inte eftersom man får ont i öronen av den ena eller andra anledningen. Dessutom bidrar ett par formgjutna proppar till bättre ljud iom att de har spikrak dämpning och sänker nivån så att örat inte distar, vilket det gör när det utsätts för höga ljudnivåer. 100 dBA är helt förkastligt även ur välljudssynpunkt oavsett hur bra akustik man har just pga detta distande. Nu pratar jag inte om toppar på 100 dBA eller så, det kan ju förekomma vid inte alltför höga ljudtryck. Vad jag pratar om är 100 dBA i medelnivå vilket är vad riktlinjerna säger, och självklart ligger de flesta där eller strax över... Inställningen verkar ju vara "att på konsert SKA det vara högt" och hör sen (eller?!).


(Visste ni förresten att man med ett smalt munstycke på dammsugaren om man suger i viss vinkel mot exempelvis en golvlist kan komma upp i 110-120 dBA av ljudet från luften vid munstycket? Detta hände mig av en slump, men jag tyckte det blev väldigt högt och obehagligt så jag var såklart tvungen att mäta...)


Bäst ljud hittar man ofta på ställen av typ Berwaldhallen och andra ställen som generellt sett kännetecknas av helt akustiskt framförande. Helt akustiskt är dessutom det som ger den verkliga liveupplevelsen, vill jag höra musik genom högtalare kan jag ju göra det hemma! Jag gillar för övrigt skarp diverse liveinspelningar med rimlig ljudkvalitet, det blir ju något helt annat än alla dessa studioplattor. Nu är jag ju såklart väl medveten om att det finns andra värden med en livekonsert än just de hifimässiga aspekterna på ljudet, annars hade jag ju knappast varit intresserad av att lyssna/se annat än klassiskt andra helakustiska genrer. Glenn Miller-musik live med storband är grejer det!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/20 :  04:42:47  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
Glenn Miller-musik live med storband är grejer det!

Det må så vara. Bara den inte spelas på Glenn Miller Café i Stockholm. Där får iaf jag ont i öronen. :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/20 :  08:55:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det här är ett verkligt intressant ämne och jag håller med om att de flesta konserter nuförtiden har en urusel ljudkvalitet. Det var faktiskt mycket bättre för 20-30 år sedan!

quote:
Då rumsakustiska problem ökar med högre volym ställer det såklart extra höga krav på konsertlokaler, ändå ser man sällan vare sig absorbenter eller diffusorer i konsertlokaler. Mycket konstigt!


Konsertlokaler (riktiga) är alltid akustiskt anpassade men tyvärr ställs helt olika krav när det gäller akustisk musik och elförstärkt sådan som distribueras via högtalare och hög nivå.

När man talar om bra akustik i en konsertlokal för akustisk musik handlar det mycket om hur bra musiken fyller rummet och når ut till lyssnaren, man vill alltså ha en jämn och behaglig efterklang.

När det gäller elförstärkt musik via högtalare och hög nivå blir det snarare bättre med en hårt dämpad lokal och ett riktat ljud. Förr användes i sådana här sammahang mycket oftare horn och kanske är det därför jag tyckte att elförstärkt musik lät bättre då.

För att ta ett exempel så har jag i Göteborgs konserthus hört både akustisk musik och elförstärkt på relativt hög nivå (inte jättehögt) och akustisk musik låter ljuvligt där men det gör inte den andra typen. Skall man spela elförstärkt musik i en konsertlokal avsedd för akustisk musik måste man nog anpassa sig efter förutsättningarna och framförallt dra ned volymen annars blir det för många (men tydligen inte alla) outhärdligt.

Kyrkor nämndes som bra lokaler och de har väldigt mycket efterklang vilket gör dem rätt olämpliga för hög nivå men den stora innervolymen hjälper väl upp resultatet en del jämfört med den trånga konsertlokalen i alla fall.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/20 :  12:49:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Det må så vara. Bara den inte spelas på Glenn Miller Café i Stockholm. Där får iaf jag ont i öronen. :)

Jag har sett sådant i betydligt större lokal, Universitetsaulan i Uppsala. Det var ju det här med rätt musik i rätt lokal...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/21 :  01:17:24  Show Profile Send Straub a Private Message
De konserter jag hört i kyrkor har i stort sett uteslutande varit akustiska. Nör jag hörde Mozarts Requiem var det ett himla tryck stundtals , ändå lät det mkt bra. Borde det inte låta lika bra på samma nivå även med elförstärkt musik eller är jag fel ute?
En kort fundering, vad skulle hända med ljudet i en kyrka (som har lite dämpning men mycket diffusion av ljudet)om dämpningen ökades mycket t ex med tubetraps?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/21 :  02:00:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mozarts Requiem är ju skriven just för att framföras i en kyrka, lokalens akustika egenskaperna är så att säga en del av musiken. Det gäller ju för övrigt nästan all klassisk musik; den är anpassad för en viss typ av lokal på ett helt annat sätt än "vanlig" musik där ett band turnerar runt och spelar i ett otal olika lokaler med skiftande akustik under en turné.

Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/21 :  02:29:14  Show Profile Send Straub a Private Message
Ztenlund: har du provat Apotekets musikproppar?
De har två varianter, en som kostar runt 20 kr, den andra en femtiolapp dyrare om jag minns rätt. Billiga i varje fall. Skillnaden är hur frekvenslinjärt de dämpar plus lite andra kvalitetsskillnader. Själv tycker jag att de gör underverk i många fall, ljudet går från att vara för högt till att vara lagom med någorlunda bibehållen ljudkvalitet. I jämförelse med de flesta andra proppar för buller (=inget mellanregister och diskant men i stort sett full bas) som folk oftast använder är skillnaden gigantisk. De billigaste andra musikproppar jag sett har börjat vid 200kr. Ett par formgjutna är ganska dyra, säkert 2000kr
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/21 :  03:02:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Straub:
Jodå, jag har båda sorterna av Apotekets och det blir en öronplåga efter ett inte särkilt långt tag. Jag har trånga hörselgångar, de stora som enligt uppgift passar de flesta män går nog bara att få in med slägga. De mindre kan jag ju som sagt ha men särdeles bekvämt är det inte.

Billigaste varianten är dessutom alldeles för olinjär i sin dämpning och duger inte alls till musik menar jag. Den lite dyrare "låter" någorlunda okej men bra är det inte.

Vad gäller formgjutna så är det precis som du säger inte direkt gratis men det är ändå under allvarligt övervägande. Vad är värt mest, hörseln i behåll och vettiga konsertupplevelser eller 10 fullpris-CD/3-4 tankar bensin/osv? För mig känns det som att valet är relativt enkelt...

Jämför med hur mycket pengar som den genomsnittlige medlemmen kan tänkas ha lagt ner på sin hifianläggning med vad ett par formgjutna proppar kostar. Hörseln är trots allt förutsättningen för att kunna njuta av hifi och musik! Jag tycker som sagt inte att ~2000:- är orimligt om man kan ta sig råd.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/21 03:04:09
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/21 :  11:11:52  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag skyller dessutom på Apotekets musikproppar att jag fick en vaxpropp i ena örat. De knuffar in vaxet till skillnad från skumgummiproppar som expanderar och drar ur det.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:21:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Orkar inte läsa igenom hela tråden, vill bara hålla med om att det oftast är kasst ljud på konserter (inte minst i Pusterviks bar ) men att upplevelsen oftast ändå slår den man får hemma i lyssningssoffan ... Har varit på konsert en gång på Storan och då var det riktigt bra ljud! Vet också att artisten på den spelningen (Dimbodius) är rätt petig med ljudet och alltid har sin egen ljudtekniker på spelningarna...
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/22 :  00:23:47  Show Profile Send Straub a Private Message
Storan är min favorit i Gbg. Lokalen stod klar 1859 och är ursprungligen byggd för teater och akustisk musik. Den har varsamts renoverats för att numera mest fungera som klubb, konsert- och konferenslokal. Personligen tycker jag den låter förträffligt även med elektriskt förstärkt musik. Jag antar att de vid renoveringen utgick från en bra akustik och gjorde den bättre. Sedan att lokalen ser ut som den gör, gör inte saken sämre.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/22 :  00:27:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Sant Straub, nu tänkte jag i och för sig på den "bakre" lokalen där det brukar vara klubbar...
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/22 :  02:08:30  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Som musiker skulle jag vilja säga det, att det är VÄLDIGT få, som går på konserten med förutfattningen om att få lyssna på ett bra ljud. Det är oftast musikern på scenen man är där för. En väldigt liten del av den stora publiken är bortskämd med vad som egentligen är ett bra ljud.

Vad kostar det att akustikbehandla en festlokal? Lönar det sig (ger det avkastning)?

Jag vill inte på några sätt provocera, jag vill bara ge min bild som musiker och som frekvent konsertbesökare (av alla dess olika genrer).

Sen vad gäller ljudnivån. Som gitarrist spelar jag på en rörförstärkare som låter allra bäst när den får pressas och överstyra i slutstegsrören, samtidigt som högtalaren distar en aning också. Där finns all den dynamik jag vill åt, där finns klangerna och där kan jag spela utan att hämmas av ljudet. Det kräver sin nivå. Detta accepterar inte ljudtekniker som vill få ned nivån på scenen, så att den högsta nivån är trummornas akustiska ljud. Detta resulterar i musiker som tappar en enorm frihet och ett band som spelar därefter. Sen att utljudet (det som kommer ur PA't) är för högt kan jag ibland hålla med om.


(OBS, bara MIN åsikt)

Edited by - MullBenkt on 2007/01/22 02:11:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/22 :  07:45:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ibland kan man läsa i hifi-recensioner citat som: "jag tyckte mig nästan vara på en rökig jazzklubb", "som att vara i en trång konsertlokal", "anläggningen klarade nästan att spela på samma nivå som en äkta klubbspelning".
Jag är alltid skeptiskt till sådana recensioner eftersom jag associerar till lokaler med oftast dålig akustik och dåligt ljud. Jag undrar vad det är recensenter egentligen menar med liknande utryck de ovan.

Ibland läser man om eller pratar med någon som tycker att klubbspelningar i trånga och kala lokaler är de bästa eftersom "det är svårt att få sådant tryck som kan uppnås på klubbspelningar i små lokaler, på andra ställen".
Jag vet vad som ofta menas med "trycket" vissa personer efterstävar. Inte bara hög volym utan även långa efterklangstider och massvis med reflektioner som verkligen fyller hela lokalen, mättar den. Musikenergin är så påtaglig att man skulle kunna skära i den med kniv men alla hifiparametrar är så gott som obefintliga.

Jag hoppas verkligen inte att det är det vissa hifi-recensenter menar, en totalt mättat ljudbild i en lokal med massvis med reflektioner och lång efterklang men jösses vilket tryck.
När jag hör talas om klubbinspelningar med bra tryck så tänker jag faktiskt inte alls på ljudtryck. Jag associerar det till vissa bra spelningar jag varit på där publiken blivit till en del av helheten, en härlig stämning helt enkelt. Just det där är svårt att få till i stora lokaler.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/01/23 :  09:20:59  Show Profile Send poppen a Private Message
I Royal Albert Hall är den enda lokal där en kompositör kan höra sitt verk två gångar sammtidigt. Lokalen har en efterklang på 10 sekunder.

Globen i Joanneshov där kan man höra samma konsert 3 gånger samma kväll för att akustiken är så dålig.
Hoppas att ingen tar illa vid sig för min sarkasm över Globen i så fall ber jag om ursäkt.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/23 :  10:04:46  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Globen i Joanneshov där kan man höra samma konsert 3 gånger samma kväll för att akustiken är så dålig.
Hoppas att ingen tar illa vid sig för min sarkasm över Globen i så fall ber jag om ursäkt.


Akustiken i Globen är verkligen kass, jag fattar inte vad de tänkte när de byggde den. Allt ljud försvinner upp i taket. Jag upplever akustiken i intilliggande Hovet som klart bättre.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/01/24 :  07:18:46  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag håller med om att akustiken kan förstöra en konsertupplevelse. Kents tältturné häromåret exempelvis är kanske det sämsta jag har hört.

Just Storans klubbscen som det talas om har ju de absolut bästa förutsättningarna som går. Klubbscenen är ju på storans gamla scen, så det finns mycket stora ytor framförallt uppåt, och ut i salongen som väl har kvar de gamla plyschstolarna. Tämligen optimalt ur akustiksynpunkt. Men det hänger helt på musiken, jag är ju liksom MullBenkt elgitarrist och vet vad volym betyder för ljudet där, men det är skönt att gå på popkonserter (Jay Jay Johansson eller Cold War Kids till exempel) där det inte är distade gitarrer - det sänker volymen rejält. Problem nummer två är trummor, men det finns ju trummisar som kan spela tyst och det låter bra. Varför ska det vara så svårt? Det går utmärkt att få ned volymen, I mitt popband började vi repa utan några öronproppar, och det går utmärkt. Man blir inte alls lika trött när inte ljudet är så högt att det flimrar för ögonen...

Hur kan man nå ut med synpunkterna till dem som driver klubbarna? Är det någon här som känner någon av dem som driver någon klubb? De borde ju ha intresse av att folk ska få så bra konsertupplevelser som möjligt!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/24 :  08:58:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Jag skyller dessutom på Apotekets musikproppar att jag fick en vaxpropp i ena örat. De knuffar in vaxet till skillnad från skumgummiproppar som expanderar och drar ur det.

En annan drar regelbundet ut tillkommet vax med Topps så att det inte finns så mycket "goja" att trycka in med propparna - du borde prova det någon gång

F.ö. håller jag med allt som sagts i det här ämnet, det är tråkigt att det ska vara så här.

Senast på Bo Kaspers så tyckte frun att jag är tråkig för att jag var lite småsur av mig, men det är faktiskt oerhört svårt att ryckas med av musiken när man har ont i öronen. Satt och höll fingrar i öronen hela konserten.

F.ö. har jag sedan dess investerat i "proffspropparna" från Apoteket - kostade 79 kr tror jag det var. Har inte provat dem på konsert ännu men dock på hockey, ett evenemang som lider av samma problem, dels publiken, dels musiken och det i kombination med urusel akustik - i varje fall i Skellefteå

Tycker det fungerar bra eftersom det bara är att tryckan in och sedan dra ut dem tills man får en behaglig dämpning.

Det är förvånande dock att många tycker att det är som bäst när det låter som mest. Min fru bryr sig inte om sådant och blir irriterad på mig för att jag gnäller om detta och påpekar risken att hörseln skadar -- jag blir irriterad på henne för att hon inte lyssnar och tänker på hörseln

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000