HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Psykoakustik och "ljudförbättrande" teknologier
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:18:07  Show Profile Send Straub a Private Message
Kolla in:
http://www.srslabs.com/home100.asp

Srs Labs är ett företag som sysslar med psykoakustiska förbättringar och andra "ljudförbättrande" teknologier. Just teknologi från SRS fanns i en nyligen inköpt iRiver E10.

Det är vanligare och vanligare att ändra ljudsignalen för att få "ett bättre ljud". Speciellt i mindre kompaktsystem, radioapparater och mobiltelefoner.
Att ändra den ursprungliga signalen för att få det att låta bättre kan väl knappast vara hifi ?
Ändå insåg jag att en av mina favoritprylar hemma, Tivoli-radion just använder sig av liknande teknologier för att psykoakustiskt förbättra basen och göra ljudbilden större. Har ibland nästan glömt att jag lyssnat på mono med min Pal. Har nu insett att Tivoli Audio använder en massa signalbehandling som får ljudet att låta bättre.
Vad tycker ni om denna utveckling?,

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:29:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bara slutresultatet är bra så är det ok tycker jag. men det är nog lättare att det blir fel än rätt
På CES så gav många tummarna upp för Accuphase o Avalon ihop även våran egen Pac gillade det riktigt skarpt. Vad många inte visste var att dom spelade via Dg-38 som är en digital Eq.

Där är ett lyckat exempel, Tact brukar åxå lyckas väl med sina produkter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/21 19:33:41
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:43:03  Show Profile Send Straub a Private Message
Läste om Trubass på srs labs hemsida. Genom att höja signalen på närmaste akustiska överton till bassignalen luras örat att tro att basen spelar högre och djupare än vad den egentligen gör. Enligt SRS ska detta t o m vara användbart på dyra subwoofers. Jag är lite skepisk.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:01:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har inte olika ljudkort jobbat med sådan teknik eller kanske fortfarande gör?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/23 :  11:33:37  Show Profile Send Peg a Private Message
Det är väl inget fel i att använda digitala filter för att få signalen att komma fram som man tänkt sig ? Alla hifikomponenter innehåller ju massor av analoga filter som tillverkarna redan pillar på för att få rätt ljud.

Vad det gäller trubass är det kanske inte så dumt som det ser ut. Dom verkar generera om tex 30hz till två signaler på 60hz och 90Hz vilka kommer ge en intermodulation och bilda en 30Hz signal tillsammans utan att högtalaren behöver spela tonerna. Kalas på en bergsprängare men håll det borta från riktig hifi tack :)

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:58:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Dom verkar generera om tex 30hz till två signaler på 60hz och 90Hz vilka kommer ge en intermodulation och bilda en 30Hz signal tillsammans utan att högtalaren behöver spela tonerna.


hmmm... då är det väl bara att lägga ett brant subsonicfilter på ca 50Hz, och fixa två peakar vid 60 resp 90Hz, möjlighet att via notchfilter göra just detta, undrar bara om det verkligen är så enkelt, och vad resultatet i så fall blir, det lutar nog mot att ta fram mätmicken och prova...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/23 :  21:10:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det är vanligare och vanligare att ändra ljudsignalen för att få "ett bättre ljud". Speciellt i mindre kompaktsystem, radioapparater och mobiltelefoner.
Faktiskt så ändrar ju en del apparater ljudsignalen genom sin konstruktion (eller frånvaro av konastruktion ) så frågan är vad som avses i detta fall.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/23 :  22:03:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
det lutar nog mot att ta fram mätmicken och prova...


- Nope, nada, jag lyckades med att "kopiera" 2st peakar vid 60 resp. 90Hz, men inte ett smack mer än så hände på RTA'n MEN!

Nog lät "mullret" lite mullrigare, fetare, och rörde jag någon av peakarna så verkade det liksom avta en aning, detta kan nog säkerligen avskrivas till önsketänkande då precisionen i denna övning var minst sagt, ja, krafs helt enkelt.

Som en bonus kan jag avslöja att 1m framför en av mina basar ståendes mitt i rummet är frekvensgången ca 30-250Hz +-3db när man matar den med pink noise, här finns nog en hel del mät fel och klumpighet inräknad från min sida, men då jag anser detta vara ett bra resultat kommer jag helt bort se ifrån dessa fel...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/24 :  00:03:12  Show Profile Send Peg a Private Message
Kul test martinson ! Tror inte det duger med notchfilter iofs du behöver nog frekvensanalysera signalen och skifta upp 30 hzen i frekvens. Men muller e ju bra kan man nog kalla för nåt coolt och sälja till nån utan öron :)

Det var ju några som höll på med högtalare helt enligt den här principen för typ 8 år sedan. Dem (mins inte vilka det var) korde piezo element med intermodulation på 100khz+ frekvenser och skapade hörbara frekvenser ifrån ohörbara. Rätt coolt men dom verkar ha lagt ner förmodligen efter att ha skrämt livet ur lite för många husdjur :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000