Author |
Topic |
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2007/01/20 : 21:21:56
|
Efter att Sladd var hemma och mätte upp mitt rum då visar det sig att jag tackvare möblering samt mattor har ett mycket bra lyssningsrum så skulle jag rekommedera att man snarare försöker att möblera på ett sätt så att man minimera kantigheten på rummet.
Dvs skaffar växter mm som kan göra rummet mindre symmetriskt.
Om du nu väljer att gå på akustikvägen.MvhKristofer |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 23:18:33
|
Intressant artikel nin!
|
PeterL |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 09:51:15
|
"The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences."
Jo, intressant artikel helt klart! Och om det är något jag också är skeptisk till så är det hörbara skillnader mellan nätkablar. Jag har i alla fall själv aldrig lyckats höra några skillnader. Och mig veterligen finns det heller ingen erkänd vetenskaplig förklaring till HUR olika nätkablar skulle kunna ge olika resultat på ljudet...
Men som det skrivs i artikeln: Snygga kablar kan få en audiofil att känna sig mer tillfreds psykiskt, och då låter ju musiken också bättre på köpet.
: )
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 16:24:53
|
quote: Och mig veterligen finns det heller ingen erkänd vetenskaplig förklaring till HUR olika nätkablar skulle kunna ge olika resultat på ljudet...
Jodå, visst kan det bli skillnad om man tänker på dem som en kondensator på ingången. De fungerar som ett enkelt nätfilter alltså.
Däremot är jag mycket skeptisk till kommentarer av typen: Den här nätkabeln ger mer bas eller den här nätkabeln ger en mjukare diskant.
Det finns ingen rimlig möjlighet att bygga in sådana egenskaper i nätkabeln så att man får en generell påverkan oavsett apparat som den kopplas in i. |
|
|
Rega RB 1000
Member
55 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 17:03:36
|
Hej Nin!
Har fått mina nya kablar, dessa gav inga direkta ljudförbättringar. Cd:n låter nu lite bättre sedan den fått "snurra några varv". Börjar nästa vecka sattsa bå lite bättre akustik förbättringar. Bla kommer nog min nya U formade skinnsoffa med 11 platser troligen att påverka akustiken. Mvh Lena
|
Krell vad är det?
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 17:15:30
|
Det finns ju en faktor som man kanske inte tänker på alla gånger när man labbar med nätkablar. Mäter ni så att fasen hamnar på samma stift? Vänder man stickproppen ett halvt varv så blir också fasen tvärtom.
quote: U formad skinnsoffa med 11 platser
Häftigt!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 17:20:05
|
quote: quote:Och mig veterligen finns det heller ingen erkänd vetenskaplig förklaring till HUR olika nätkablar skulle kunna ge olika resultat på ljudet...
Jodå, visst kan det bli skillnad om man tänker på dem som en kondensator på ingången. De fungerar som ett enkelt nätfilter alltså.
Däremot är jag mycket skeptisk till kommentarer av typen: Den här nätkabeln ger mer bas eller den här nätkabeln ger en mjukare diskant.
Det finns ingen rimlig möjlighet att bygga in sådana egenskaper i nätkabeln så att man får en generell påverkan oavsett apparat som den kopplas in i.
Det är väl inte rimligt att en nätkabel filtrerar nätströmmen så mycket att det påverkar hörbart heller. Bara själva nätdelen i sig är ju ofantligt mycket bättre på att filtrera nätspänningen. Det känns som en sån där förklaring som kan låta rimlig om man isolerar själva kabelns elektriska egenskaper från resten av helheten men som lätt inses blir obetydligt om man funderar över det i ett större perspektiv. Det är ju mycket mer praktiskt att låta nätdelen filtrera spänningen bra än att göra en tillräckligt dålig nätdel för att själva nätkabelns blygsamma filteregenskaper ska ha någon betydelse. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 23:14:00
|
Kul för er som hör skillnad mellan olika uppbyggda nätkablar. Själv upplever jag större förbättring med en pluffsig kudde på golvet, vilket passsar mig bra eftersom det är billigare. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 11:06:49
|
@CC genom att t ex tvinna ledarna så drar man ner induktansen men ökar kapacitansen. |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 12:24:04
|
Det är mycket här i världen som vi inte kan förklara rent vetenskapligt. I mina öron och ögon så är nätkablar en sådan sak. Har hört stora skillnader mellan standardkabel och olika tillverkares nätkablar. Ljudet blir mer kontrollerat och stramas upp med en bra nätkabel som tex Furutech. Vill man inte höra någon skillnad så hör man ingen skillnad.
Angående undersökningen någon refererade till. Vad jag vet har man kunnat konstatera samma sak med signal och högtalarkablar. Ca 50% hör skillnaden på kablar. Vad det beror på går ju alltid att diskutera. Iom detta så är det enligt mig bevisat att nätkablar gör skillnad minst lika mycket som signal och högtalarkablar. Men de finns ju iofs de som tror att det inte är någon skillnad på kabel och kabel.....
Rega RB 1000: Kan rekommendera dig att testa furutech på lösmeter och även kontakter. En del del bättre en Supra om vi säger så. Naturligvis ger ett högtalarbyte eller akustikfix mer.
/Peter
|
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 13:01:18
|
quote: Angående undersökningen någon refererade till. Vad jag vet har man kunnat konstatera samma sak med signal och högtalarkablar. Ca 50% hör skillnaden på kablar.
Nja, testet gav ju ett nollresultat. Det vill säga att man inte kunde påvisa några ev. hörbarheter mellan de olika kablagen. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 18:45:06
|
quote: Det är mycket här i världen som vi inte kan förklara rent vetenskapligt. I mina öron och ögon så är nätkablar en sådan sak.
Håller jag inte med. Hur ska en tillverkar kunna göra en serie som låter lika om han inte vet hur han ska mäta och göra den? Som sagt, ett bra blindtest vore perfekt för avgöra detta IMO. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 12:11:56
|
peter_gbg: "Det är mycket här i världen som vi inte kan förklara rent vetenskapligt. I mina öron och ögon så är nätkablar en sådan sak. Har hört stora skillnader mellan standardkabel och olika tillverkares nätkablar. Ljudet blir mer kontrollerat och stramas upp med en bra nätkabel som tex Furutech. Vill man inte höra någon skillnad så hör man ingen skillnad."
Nja, jag skulle nog snarare säga: Vill man höra skillnad så hör man skillnad, om man vet att dyrkabeln finns där. Men i blindtest har man 50/50 att gissa rätt, det är vad alla undersökningar visar.
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 12:33:09
|
quote: Håller jag inte med. Hur ska en tillverkar kunna göra en serie som låter lika om han inte vet hur han ska mäta och göra den?
Vad skulle problemet vara? Gör man alla kablar lika så låter dom väl lika? En känd konstruktör av kablar berättade att han inte kunde mäta någon skillnad på koppar och silverledare. Hans förklaring på ljudmässiga skillnader som man hör är att ledarna plockar upp störningar på olika frekvenser. Man får alltså lyssna sig fram. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 17:26:56
|
Håller inte med. Som om dom skulle göra bilmotorer helt på känn. Så det är bara humbug. Men den dagen någon kan visa detta under ett seriöst dubbelt blindtest så är det en annan sak. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 18:19:41
|
Är en apparat bra om den är känslig för nätkablar eller är den dålig eftersom den är känslig för olika kablar? Jag skulle nog hålla på det senare. Däremot skall man inte underskatta störningskällor och jag hörde skillnad när jag drog mina nätkablar i 90° vinkel mot småsignalkablarna. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 18:45:45
|
quote: Men den dagen någon kan visa detta under ett seriöst dubbelt blindtest så är det en annan sak.
Det har gjorts. Jag var själv med i ett. Inga problem att påvisa skillnaderna. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 19:57:08
|
Det är väl bra om det säljs utrustning som kan tillse att alla behov blir tillmötesgågna.
Synd bara att mycket säljs på tvivelaktiga grunder, med mycket vaga reella försäljningsargument. Det är helt enkelt väldigt svårt att vara konsument. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 20:04:43
|
Ganska bra sagt Kaffekoppen |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 20:18:00
|
quote: Det är helt enkelt väldigt svårt att vara konsument.
Ja speciellt om man är ensam och får en massa olika råd och tips från höger och vänster; ofta i all välmening.
Det är en stor fördel att "slå sig ihop" med några kompisar som man kan lita på i en liten grupp och sedan i gruppen stötta varandra, låna ut prylar, byta, handla beg (kanske t o m från främmande land) och göra gemensamma test. Förhoppningsvis kontinuerligt under lång tid... Mycket större chans att (så småningom) hamna rätt då... Man lär av varandra och lär sig så småningom så mycket att man vågar "lyssna och bedömma" självständigt...
Jag har haft den stora turen att komma med i en sådan "syjunta" här i söder och har nu faktiskt riktigt bra ljud hemma. Dock i en kombination av prylar som jag aldrig kunnat "tänkt ut själv" från början!
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 21:21:20
|
Vadå har ni inte tjocka el sladdar för det är fräckt?
Är som att montera på sportpedaler på bilen, jävla ös det blir.... |
|
|
Topic |
|