HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totem Hawk vs Totem Forest vs Dali Mentor 6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/07 :  20:27:30  Show Profile Send huzze a Private Message
Var inne idag och provlyssnade lite högtalare.

Då jag förra veckan provlyssnade Totem Hawk (21.900:-) (har inte blivit av att göra en seriös lyssning av Totem tidigare) hos Hifi-Art så blev jag nästan omedelbart förälskad. Tänkte då att Forest (32.000:-) kunde bli ännu bättre...
Har även haft Dali Mentor 6 (23.000:-) som möjlig kandidat och har provlyssnat dem tidigare och tänkte idag gå runt med samma bunt skivor och jämföra. Tänker inte nämna kringutrustning utan koncentrerar mig bara på högtalarnas prestationer.

Först ut blev Totem Forest hos Audio Concept.
I med Dreamtheater Train of thought.
Vad snopen jag blev. Det lät vasst, hårt och påträngande. Kanske spelade jag lite för högt? I med nästa platta, Grace Jones Universal master collection. Skramligt, ja inspelningen är ju inte den bästa men riktigt kul var det inte. Sista skivan ut, Yello's Zebra. Var är botten, trycket?

Snabbt bort med Forest och på med Hawk.
I med DT. Inte alls hårt. Fortfarande lite åt det ljusa hållet, men nu händer det grejer. Stereobild. Bredd. Djup. Detaljer. Urmysigt. Lyssnar mycket längre på låtarna. I med GJ. Roligare. Det svänger. Bara så skönt. Yello. Botten finns och det börjar låta som det ska.

Konstaterar dock när Hawk lirar för fullt att Forest som nu står vid sidan om soffan i det minimala lyssningsrummet spelar med allt vad de orkar. Misstänker att alla högtalare som är inträngda i rummet bidrar till att dämpa mycket i basen vilket kan göra att jag upplever högtalarna som ljusare än vid min första Hawk-lyssning.

Iväg till Hifi-Klubben S:t Paulsgatan och lyssna på Dali Mentor 6.
DT inte alls hårt. Stereoperspektiv och luftighet finns. Allt låter korrekt, i alla register utom i mellanbasen, som jag tydligt och enkelt kan skylla på rummet. Det känns som om de ska prestera perfekt genom hela frekvensregistret utan att bli analytiska eller hårda/vassa. Dock så stampade foten inte takten riktigt lika mycket som med Hawk. GJ lät som jag tycker det ska låta men med samma symptom som DT. Yello blev det inte tillfälle till och det kanske var lika bra eftersom det började vibrera bra om rummet redan med GJ som inte har så mycket djupbas.

Slutligen hemma så får mina Audiovector K3 Super (10.200:-) bekänna färg. DT är inte hårt eller vasst, men var är det öppna breda perspektivet som Hawk presenterade? GJ och Yello likadant. Dock så kan jag inte sitta still, det svänger och är tight. Jag hör även alla mikrodetaljer som jag "upptäckte" med Hawk, bara att jag upplever att Hawk presenterade dem mycket tydligare, med bättre separation.

Jag skulle naturligtvis vilja prova alla tre hemma, men tror att Dali Mentor 6 kan bli lite för stora för mitt rum med resonansproblem som följd. Mina K3 står ju lite speciellt, se länken nedan till min anläggning, men de har fördelen med att "basporten" går ut mot golvet. Tror att Mentor 6 kan behöva längre avstånd till bakre vägg och då återstår Totem-burkarna. Där tror jag (även med stöd från säljaren) att Hawk i sin karaktär passar mig bättre än Forest. De lät förvånansvärt olika för att vara samma fabrikat.

När Audio Concept flyttat till nya och betydligt större lokaler så förutsätter jag att det kommer att bli bättre lyssningsrum och då ska Totem Hawk och Forest få gå ytterligare en rond mot varandra.

Helt klart tror jag att K3 får en tuff match om de får besök av ett par Hawk. Vad tror ni

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/02/07 20:37:53

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/07 :  21:05:07  Show Profile Send krelle a Private Message
Helt klart tror jag att K3 får en tuff match om de får besök av ett par Hawk. Vad tror ni

Jo det tror jag nog att de får. Har ägt ett par Hawk en gång i tiden och tycker dem är mycket bra. Lycka till önskar Krelle
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/07 :  21:45:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Av ren nyrikenhet krelle, vad slog dem på fingrarna (läs: vad har du nu?)
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/07 :  21:50:16  Show Profile Send krelle a Private Message
Först var det Totem Mani2 som är riktigt bra men sen råkade jag höra Verity Audio så då var det kört. Lite olika spelstil på dessa men som vanligt handlar så mycket om smak......mvh Krelle
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:01:23  Show Profile Send huzze a Private Message
OK, det är ju i en helt annan prisklass.
Sen spelar det ingen roll hur sugen jag skulle bli på ett par Mani2 (vågar inte lyssna på dem), för stativare får inte tas hem då de måste ha "fula metallklumpar" under...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:46:49  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kort svar på din fråga huzze - Ja, jag tror att K3:orna får en mycket tuff match mot Hawk.

Jag har hört de båda ungefär lika mycket i butik - inte länge, kanske en kvart var - och jag skulle utan vidare välja att ta hem Hawk för provlyssning först. K3:orna skulle få vänta tills jag eventuellet skulla bli missnöjd med Hawk.

Men jag är klart pro Totem; är väldigt förtjust i deras sätt att återge musik. Äger ju ett par Dreamctcher med dito sub. Om - eller när - det är dags för mig att byta ut dem mot golvare skulle jag börja mitt sökande med Totem Hawk. Forest har jag hört ännu mindre än Hawk, men fick inte riktigt samma omedelbara känsla för dem. Tycker definitivt att Hawk verkar mer prisvärda.

I mina öron hade Hawk bättre balans mellan alla register än K3:orna, som jag tyckte hade ett tunnare mellanregister och en mer dominant diskant. Å andra sidan har jag en mer traditionell musiksmak än vad du verkar ha. K3:orna kan mycket väl vara bättre för dig. Det finns som vanligt enbart ett sätt att ta reda på det - lyssna med egna öron hemma i ditt rum innan du bestämmer dig.

Men det har du ju redan tänkt!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/07 22:58:49
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:27:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det som gjorde Forest till en besvikelse var troligen förstärkaren som inte passade, det behövs lite rejäla grejer där misstänker jag. Men Hawk har jag lyssnat på en hel del men det blev inget köp pga av vissa omständigheter, hursomhelst kan det knapast gå fel med Hawk. Jag skulle ev önska mer tryck i ljudet, det behövs större element för det. Annars är Hawk fantastiskt prisvärda och underbart musikaliska!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:00:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Jörgen_G:
Du måste missupfattat... jag har ju redan K3 Super...
Intressant dock med din jämförelse att det blir lite mer mellanregister och mindre dominerande diskant.
Är rätt nöjd med diskanten idag, tycker aldrig att den är hård, men bättre mellanregister kan göra underverk, det är ju där de flesta instrument och röster ska jobba...
"Otraditionell" musiksmak? Ja nog hade jag en speciell blandning skivor med mig, men jag lyssnar på det mesta dock kanske inte det typiska hifi-demo-musiken-a-la-Sheraton men Dire Straits, Metallica, Beethoven osv går ner...

Snutten:
Ja Forest spelades med 10W rör. 170 NAD-W ska väl räcka för att skaka liv i dem. Mer tryck i Hawk? Med de långslagiga Scanspeak-elemanten så finns det tryck så det räcker för mig i alla fall. Spelar sällan tokhögt.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:42:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När'å huzze jag begrep att du har K3:or nu. Det jag försökte beskriva var vilka av de två jag skulle låna hem först.

För övrigt tror jag att du lyssnat mer på de båda högtalarna och egentligen har bättre kläm på deras för- och nackdelar än vad jag har.

Jag är för övrigt väldigt nyfiken på vad du kommer fram till. Hoppas du låter oss veta det.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:52:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Självklart kommer resultatet att publiceras på denna sida.

Jag har haft många olika högtalare genom åren (bl a Sonus Faber Electa Amator) får väl ducka nu när jag "bytt ner mig", men det var andra uppgraderingstankar som gjorde att jag sålde dem.

Kan säga att jag föredrar K3-ans rytmik och spelglädje, men saknar en viss del av SF EA's musikalitet. De var dock ofta väldigt förlåtande, speciellt med den väldigt mjuka Esotar-diskanten. Som läget verkar nu så tror jag Hawk kan ge mig det bästa av två världar och jag kan inte vänta tills jag har råd med dem...

Edited by - huzze on 2007/02/08 22:53:28
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:58:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
huzze: ja det beror mkt på vad man spelar för musik, och visst räcker Hawk långt, bara det att jag är sugen på ett annat ljud för tillfället. Funderade själv på att testa Hawk här hemma och kanske jag gör det nfn gång ifall jag ändrar mig, mkt bra högtalare.
10W rör, ja det räcker inte för Forest kan jag nog säga med bestämdhet, har hört dom med Rouge förstärkare (rör), men det var nog snarare minst 60W rör den gången. Lät härligt! Spelade Beethovens 5:a på Sheraton 2004(?) om jag minns rätt. Det var bra drag i den femman!
Annars är jag mkt nöjd med mina Revel M20, ska bara fixa akustiken lite så är jag i hamn för tillfället.

Edited by - Snutten on 2007/02/08 23:02:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000