HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på mätmic.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/01/17 :  15:36:31  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag skulle behöva tips på mätmic för mätning av rumsakustik.

Micen får kosta max 1000:-

Detta är två modeller som jag tittat på:

JJlabs SMC1



Behringer ECM 8000



Jag antar dock att det finns bättre alternativ där ute och hoppas någon på forumet kan ge mig ett gott råd.

De skall användas tillsammans med ett M-audio PRE:

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:00:23  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag använder kombon Behringer ECM8000 och M-Audio Mobile Pre och tycker att det fungerar bra. Det finns garanterat bättre saker men det hänger ju också ihop med vilket syfte och ändamål man har med sina mätningar. Jag har kollat lite rumsakustik och som sagt det fungerar det bra till.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:36:03  Show Profile Send kebarb a Private Message
Ok, vad använder du för dator och mjukvara?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:45:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mobile Pre USB, vad kostar den ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:30:37  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag vet inte, har blivit erbjuden en begagnad för några hundringar.

Det finns en uppsjö av olika externa ljudkort, m-audio verkar populära.

Sök på blocket så hittar du säkert flera stycken!

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:50:29  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Ja ni kan ju alltid fråga mig.
Billigaste externa (usb) ljudkortet jag säljer är Lexicon Lambda med samnma preamps som sitter i DBX silver-serie.Kostar 1995:-

Vill man ha bättre kvalité så finns Focusrite Saffire (firewire) ljudkortet för 3495:-

Vill man ha riktig proffs kvalité dvs om man skall jobba med musik så är RME Fireface 400 och 800 de klart bästa (native) baserade korten idag.
Kostar 8495:- respekiva 11995:-

Detta är enligt min smak,priserna är vad jag tar där jag jobbar,men det kommer jag inte att säga på detta forum,tycker Pac det är okej så får ni gärna skicka ett PM om detta istället.


Aj, aj, här blev det försäljning.../Pac

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/18 :  08:01:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vart hittar man dessa prylar (ECM-mic'en + M-Audio prylen) billigast tro?

M-Audio prylen, är det enbart ett externt ljudkort eller ersätter den även behovet av en mic-preamp för att få upp nivån in till ljudkortet?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/18 :  08:57:47  Show Profile Send Jamo a Private Message
En del mätmickar (bl.a. Behringer) är av kondensatortyp, och behöver då spänningsförsörjning (s.k. fantommatning) från en mikrofonförstärkare eller ljudkort för att fungera. Även mycket små mixers erbjuder ídag ofta fantommatning och då kan man köra direkt från mixern in i datorns interna ljudkort, annars krävs externt ljudkort med fantommatning.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:09:01  Show Profile Send joakim99 a Private Message
M-Audio Mobile Pre fixar fantommatning så det är bara att plugga in micen i ljudkortet och börja använda.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:55:16  Show Profile Send Jamo a Private Message
Min kommentar var föranledd av att så gott som alla datorer har ett internt ljudkort, och om man då råkar ha tillgång till en mixer med fantommatning så är det faktiskt onödigt att köpa ett externt ljudkort. Detta gäller om man vill mäta efterklang, frekvensgång o.d. Vill man spela in välljud så är ofta de interna ljudkorten för dåliga, då är det externt som gäller.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:04:11  Show Profile Send kebarb a Private Message
Joakim99. vad använder du för dator och mjukvara?
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:05:57  Show Profile Send joakim99 a Private Message
kebarb: Jag använder en laptop från HP samt programvaran ETF (+ en del gratisprogram).

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/22 :  11:49:58  Show Profile Send Peg a Private Message
Jamo: Jag skulle nog inte vilja mäta upp frekvensgång med ett internt ljudkort. Man kan ju fundera på vad hela ljudlösningen kan ha för budget på ett moderkort för 1000 kr som har hundratals av viktigare finesser för att din dator ska funka.

Visst om du menar ett riktigt ljudkort på ett separat kort så går det nog bra men dom blir mer och mer ovanliga i nya datorer.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/01/22 :  18:31:43  Show Profile Send l99_man a Private Message
Kör med en Behringer ECM8000, vilket för mitt ändamål funkar fin-fint... (mäter upp akustik, samt högtalarrespons)
Har också ett externt ljudkort i form av Edirol UA-25, väldigt likt ditt M-audio i funktion.

Edit: stavfel

/Martin

Edited by - l99_man on 2007/01/22 18:33:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000