HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssning - en fråga om att välja / öva att lyssna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/20 :  00:03:53  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag hittade en mycket intressant artikel på ett danskt grannforum:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=1170&zoneid=2

Artikeln kräver lite ansträngning att läsa, eftersom den är på danska. Men författaren avhandlar många av de frågor vi ofta diskuterar här som tex rummets betydelse, vilket humör man är på, hur van man är att lyssna samt vissa tekniska aspekter. Vi har ju haft många trådar på temat "Lyssnar du på anläggningen eller musiken" t ex....

Exempel (ett citat) ur artikeln skriven av Bruno Barcelli:
quote:
Målet er at blive så øvet til at overskue og nyde både de ”musikalske” og de ”tekniske” sider af det samlede informationsindhold, så du til enhver tid kan koncentrere dig om den ene del, den anden del eller selv vælge i hvor høj grad og på hvilke parametre, du vil kombinere den musikalske og tekniske oplevelse.


Rekommenderas då man har tid att koncentrera sig att läsa och reflektera....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2007/01/20 00:20:34

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/20 :  04:39:33  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
jag tyckte det hela lät märkligt.
samtidigt blev jag överraskad över hur väl jag förstår danska i skrift.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:58:49  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag tycker fler borde öva på sin danska...

....och kanske fundera på lite annat är REN teknik.....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:16:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tror inte att många funderar på enbart "ren teknik".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:31:40  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Nää, inte jag heller...

...men vad gör man inte för att väcka intresse för sitt topic . Jag menar egentligen att den gamla frågan "Lyssnar du på anläggningen eller musiken?" belyses på ett bra sätt av författaren...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:34:57  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tror inte att många funderar på enbart "ren teknik".

Nja, handlar det om hur något mäter så finns det ganska gott om folk som anser att en produkt måste mäta "rätt" för att låta bra. Själv så är jag måtligt intresserad av den tekniska biten, utan Musik är känslor för min del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:56:15  Show Profile Send marens a Private Message
Det flyter ju ihop. Det är inte självklart vad det är som menas med musik. Det kan vara ljudet som kommer ut ur anläggningen. Det kan vara innehållet på skivan. Det kan vara produktionen. Eller ljudet/signalen som kommer ut från musikinstrumenten. Noter. En mänsklig tanke om hur något ska låta.

På vägen används en massa teknik i olika grad. Vid antecknandet av noterna. Musikinstrumenten består av en massa teknik. Inpelningsutrustningen består av teknik. Produktionen av inspelningen. Pressningen av skivan. Uppspelningen av skivan hemma i anläggningen som består av en massa teknik.

Är det hur anläggningen låter/återger ljudet av musiken på skivan som man är intresserad av så är det kanske mest teknik man lyssnar efter. Är det vad kompositören tänkte är det nog mest musik. Allt däremellan är en enda soppa av musik och teknik som flyter ihop.

Jag skulle nog inte säga att man lyssnar på själva musiken iofs om det är anläggningens återgivning man vill bedöma. Då är det nog teknik man lyssnar på (förstärkare, högtalare osv: tekniska prylar med tekninska egenskaper) även om man säkert använder sig av musik (som har musikaliska egenskaper). Men det blir lätt semantiskt hela diskussionen.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/01/22 :  21:25:22  Show Profile Send Jamo a Private Message
Det bästa i artikeln tycker jag är det allra sista stycket, att det behövs ett visst mått av övning för att förhöja sina upplevelser, vare sig det gäller musik, mat, vin eller vad som helst. Metoden han anvisar kan man däremot ha delade meningar om. För min egen del så skulle jag nog tappa intresset totalt för musiklyssning om jag tvingade mej till att analysera sönder musiken så som han föreslår, precis som att jag skulle sluta lira keyboard om jag tvingade mej till att öva skalor två timmar om dagen. Men var och en är lycklig med sitt. Uppenbarligen är skribenten testare av Hifi-utrustning och en seriös yrkesman behöver nog jobba på det viset, precis som en professionell musiker behöver öva flera timmar om dagen. Men låt oss glada amatörer förbli glada, vare sig vi själva utövar eller lyssnar på musik.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000