HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver råd om placering av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/01/15 :  14:31:45  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Vi har precis flyttat och jag håller på att sätta ihop min anläggning. Det är inga värstingprylar men jag är nöjd. Jag har ett par bakhögtalare som jag nu inte vet hur jag skall hänga upp. det är Yamaha NS-M525 (http://www.yamaha-hifi.com/prodfotos/p1288_1.jpg). Rummet är nästan fyrkantigt och soffan kommer stå nästan i mitten av rummet. Skall jag rikta högtalarna in mot mitten av rummet eller hur skulle ni hängt upp dem. Kan inte ha på stativ för vi har en liten pojk där hemme som gärna sätter dem i gugning till de välter. Om jag skall rikta högtalarna in mot mitten behövs ju någon sorts hörnfäste och finns det i så fall att köpa?


/Jug

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:12:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tror det var Ikea som hade små hyllor som passade perfekt till den typen högtalare...kommer inte ihåg namnet dock.

Men om du vill hänga upp dom är det väl bara en borr och några skruvar...
Räcker inte d?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:22:16  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Men det är ju det här med om högtalarna bör vara vinklade mot där man sitter för då måste jag ha någon anordning så de pekar in mot mitten av rummet. Såg att netonnet hade några varianter som kan fungera för det annars.

/Jug
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:35:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Två vajrar eller dylikt och par skruvar med ögla på,
(vet inte vad dom heter,men typ sån till dörr-haspar menar jag)
och gör fast dom därbak på talarna.

Sen när har du ena vajern/kedjan där du vill ha den,fäst i taket,
då kan du ju bestämma med hjälp av den andra hur mycket den skall riktas,genom att helt enkelt fästa den så att optimal placering uppnås.

Eller hur?

Jag vet inte om jag krånglar till det för dig,men så hade jag gjort iallafall.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/01/15 :  16:15:08  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag hade nog haft de ca 1,5 meter upp på väggen stående upp och ner pekande rakt ut i rummet. Ställ dom på ett par konsoller eller en snygg vägghylla med vägglera mellan underlaget och högtalaren.

Lycka till.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/01/15 :  16:34:02  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Upp och ner?

/Jug
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/01/16 :  13:23:21  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Skulle detta stativ fungera tror ni eller blir det massa oljud från det?


/Jug
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000