HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra stativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/13 :  23:14:27  Show Profile Send ljud a Private Message
Finns det nåt sätt att kontrollera HUR bra ens stativ egentligen funkar, förutom att lyssna? Finns det några knep? Ni som ev. prövat (kanske AB lyssnat) olika stativ, är det stora skillnader mellan stativ i de olika prisklasserna?

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/01/14 :  02:36:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tror att priset i stort saknar betydelse.

Även billiga stativ är oftast tillräckligt stabila och går att fylla med sand, blyhagel eller något annat tungt.

Jag blir imponerad om någon vid upprepade tillfällen har rätt mellan ett sandfyllt billigt stativ och ett dyrare stativ från en "fin" tillverkare. Men det är bara min egen åsikt.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/01/14 :  11:39:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Olika stativ ger olika ljud, jag testade lite olika lösningar och det slutade med att jag byggde egna stativ som jag tycker fungerar bra. Stativ med massa metall har jag inte så bra erfarenhet av, det verkar som om de ofta ger betoningar i frekvenskurvan, tex överdriven bas. MDF kombinerat med bly/sand verkar fungera bra.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/14 :  13:33:15  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Stabiliteten är ju en ganska avgörande faktor. Där har jag till exempel märkt att Atacamas Nexus-serie är under all kritik. 1200:- för något som inte kan stå stabilt är ganska dåligt tycker jag.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/01/14 :  13:47:28  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Men upplever du att det finns klara ljudmässiga nackdelar med dina Atacama bara för att de inte står helt stadigt?

Vad är det som gör att de vinglar? För höga/smala? För hög tyngdpunkt?

Jag anser att även billiga stativ fyllda med sand/bly ger högtalarna bra förutsättningar att prestera.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/14 :  13:56:59  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Konstruktionen känns inte helt solid (ganska självklart eftersom det är delar som är ihopskruvade). De är bara 60cm höga men blir lidande av spiksen som (hur hårt jag än skruvar fast dem) blir rangliga. Sen har benen helt vanliga spårskruvskallar på muttrarna, inte insex eller något annat som går att dra åt bra.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/14 :  15:26:22  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Där har jag till exempel märkt att Atacamas Nexus-serie är under all kritik. 1200:- för något som inte kan stå stabilt är ganska dåligt tycker jag.
Jag har precis dessa stativ och har dessutom skaffat större burkar, det sista dom upplevs som, är stabila.. Men om ett par stadigare skulle förbättra ljudet, är jag nyfiken på. Som nån var inne på så är basen lite väl dominernade i mitt rum och om ett par stadigare/mer solida stativ skulle mildra problemet skulle jag slå till direkt.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/01/14 :  16:25:09  Show Profile Send forken a Private Message
Fattar inte varför folk köper Nexus när du för några 100:- mer får deras SE stativ som är 1000 ggr bättre. Förklara gärna för mig vad ni tänkte när ni köpte dem.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/14 :  16:29:06  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
forken, som student var ett par nexus6 det bästa jag hade råd med. Ett par beggade hittade jag för 500:-. Ett par SE håller mycket bättre andrahandsvärde och jag har inte sett ett par SE6 för under 1500:-
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/01/14 :  16:41:06  Show Profile Send forken a Private Message
>MullBengt

Att betala 500:- för ett par Nexus är helt ok. Visste inte SE6 hade så bra andrahandsvärde.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/01/14 :  16:46:51  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Jag har precis dessa stativ och har dessutom skaffat större burkar, det sista dom upplevs som, är stabila.. Men om ett par stadigare skulle förbättra ljudet, är jag nyfiken på. Som nån var inne på så är basen lite väl dominernade i mitt rum och om ett par stadigare/mer solida stativ skulle mildra problemet skulle jag slå till direkt.


Nej, ett par andra stativ, oavsett pris kommer knappast att lösa ditt problem med dominerande bas i rummet. Tror placeringen av stativen har större skilnnad.

Men framför allt är jag beredd att sätta pengar på att ditt problem är akustiskt. Dessa problem brukar vara det.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/14 :  17:12:22  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Fattar inte varför folk köper Nexus när du för några 100:- mer får deras SE stativ som är 1000 ggr bättre. Förklara gärna för mig vad ni tänkte när ni köpte dem.
Ja, du..? Det var dom som var billigaste och såldes på flest ställen.
quote:
Nej, ett par andra stativ, oavsett pris kommer knappast att lösa ditt problem med dominerande bas i rummet. Tror placeringen av stativen har större skilnnad.

Men framför allt är jag beredd att sätta pengar på att ditt problem är akustiskt. Dessa problem brukar vara det.
Självklart! Men som jag skrev, något som kan MILDRA problemet är alltid intressant. Men visst du har ju rätt, men jag har redan slåpat in en V4 i vardagsrummet och ett par till kanske inte skulle göra alla hemma lika glada som jag..
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:31:45  Show Profile Send delight a Private Message
Håll ögonen öppna jag köpte atacama se6 för 1000:- (kollade anonser 1,5-2 veckor). Jättebra enligt mig holler med om att nexus inte är högkvalitet. har provat båda se6(sandfyllda) ger fastae bas för mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000