HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-nirvana
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/12/20 :  22:55:40  Show Profile Send Jamo a Private Message
Med anledning av en annan pågående tråd har följande fundering dykt upp:
Jag undrar om vi på forumet egentligen har värdegemenskap kring begreppet Hifi-nirvana. Personligen tycket jag inte alls om det, det för tankarna till förhärligande av död och förintelse (nåja...). Jag föredrar hellre begreppen magi och magisk musikåtergivning, därmed menandes en extra dimension av stark närvaroupplevelse i musikåtergivningen och därmed följande vällustupplevelse. Jag anser också att magin kan variera i "styrka" och inte är "binär" (finns/finns inte), och inte heller representerar det ultimata, det kompromisslösa. Vad tänker ni andra när ni hör ordet Nirvana?

Hälsningar Jamo

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:05:46  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Att det oavsett företeelse är det yttersta av målen man kan nå. Jag relaterar dock inte ordet till Hifi, då jag anser att ordet är alldeles för starkt när det kommer till mekanisk/elektronisk/digital återgivning av något fysiskt, auditivt och visuellt.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:35:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Nirvana is true peace.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:35:13  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Nirvana tänker jag på som att det innebär att allt är toppen och att sinnet har insett att det är safe att befinna sig i evigt-toppen-land. Klart och betalt. :)

Tillfälliga sinnestillstånd som känns åt det hållet kanske har något mer passande namn. Jag tänker på dem som heliga ögonblick (om det inte är någon rädsla inblandad).
Kanske är Samadhi rätt ord. Där i närheten är sinnet väldigt stilla.
Problemfritt återgiven musik (inte nödvändigtvis helt original-händelse-identisk) kan ackompanjera tillståndet och tyckas leda in i det.

Merry Christ-mass & happy new HiFi-samadhis!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:55:22  Show Profile Send Musse80 a Private Message
För mig är Nirvana en av de bästa grupperna som funnits , tyvärr med självdestruktive Kurt som den bärande kraften.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:55:30  Show Profile Send iroise a Private Message
När jag hör begreppet nirvana tänker jag på en drömstereo mao en som jag inte har råd att köpa. Annars i mitt jobb så är nirvana ett ord som tillhör en cirkulär religion. Nirvana har jag nått på ett sätt dvs jag har lyckats få ihop en anläggning som passar mitt ljudideal/plånbok och som jag kan vistas framför i många timmar utan att jag blir lyssningstrött, så har inte alltid varit fallet. Jag har tidigare köpt prylar som låtit bra i början men som jag efter en tid inte orkat med ofta pga av obehaglig diskant. Nu har jag ett ljud som jag vet att vissa skulle kalla färgat vilket må så vara själv trivs jag mycket med det oavsett musikgenre. Nirvana upplever jag även som ett tillstånd inom mig, ett tillstånd som uppstår när jag inte slukas upp av vardagen dvs arbete mm mm utan helt kan koncentrera mig på musiken. Denna magi uppstår inte alltid eftersom jag har tankarna på annat håll. Då stänger jag av stereon eftersom jag tycker ljudet låter skit.
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:47:18  Show Profile Send Joel a Private Message
Ett eftersträvansvärt själsligt slutmål inom buddhismen och även hinduismen. Inom buddhismen ses nirvana som fullständig frihet från begär, hat och självbedrägeri. Att uppnå nirvana är det samma som att bli upplyst eller uppvaknad.

Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/01/16 :  17:12:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Nirvana uppstår för mig när forntid och framtid möts, när jag är befinner mig helt närvarande här och nu. Infinner sig ibland vid meditation, ibland vid musiklyssning eller på bio. Ett sinnestillstånd jag ständigt strävar efter, sinnesro eller andlighet helt enkelt. Egentligen väldigt enkelt, är svårast när jag behöver det mest!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:21:13  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Nirvana är långt bort.Några ggr i livet träffar man.
Bara en sak är fel når man inte dit.Kan vara allt från vax till storm

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/01/16 18:22:27
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:45:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Bara en sak är fel når man inte dit

Ingen idé att ens försöka då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/01/16 :  21:24:57  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Sen är det olika för olika människor

I was talking to myself!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000