HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hur mycket hörs dopplereffekt?..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:45:49  Show Profile Send norman a Private Message
..tänkte på nackdelar med att köra "mellanregistret" ner till ca 80hz för att bara kunna komplettera med basmoduler istället för att ha "vanlig" bas upp till några hundra hz och låta mellanregister ta över där... (givet är att elementet som används till mellanregister funkar bra att köra så lågt ner)

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:54:12  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det tror jag inte är något problem. Jag gjorde för rätt länge sedan en uträkning på detta med kända data om den mänskliga hörselns tondiskriminering och ett extremfall (tror det var 2cm utslag vid låga frekvenser relaterat till en ton på några kHz). Jag tror att det fanns en säkerhetsmarginal mot hörbara effekter på minst en faktor tio.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:59:54  Show Profile Send norman a Private Message
Ok, det låter ju bra! skulle vara praktiskt att låta "små"-lådorna gå så djupt så att man bara kan komplettera med t.ex. fyra basmoduler.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:59:57  Show Profile Send markih a Private Message
Norman, vad använder du för högtalare och basmodul(er)?

markih
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:04:22  Show Profile Send norman a Private Message
Nu har jag trevägare delat på vanligt vis.. anledningen att jag undrade är ett eventuellt framtida projekt. mina mellanregister jag har nu har tyvärr alldeles för dålig linjär slaglängd (focal 5k4411) så jag måste isåntfall köpa nya..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000