HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 spela in hötalarelement...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/11/21 :  16:46:45  Show Profile Send Phear a Private Message
Kan man säga lite generellt vilka T/S-parametrar som ändrar på sig när man spelar in ett element? Om jag skulle gissa så är det iaf Qms... Hur mycker kan det skilja mellan oinspelat & inspelat i T/S-parametrar?

/Per

Mein hut der hat drei ecken

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/21 :  16:50:13  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Phear

Kan man säga lite generellt vilka T/S-parametrar som ändrar på sig när man spelar in ett element? Om jag skulle gissa så är det iaf Qms... Hur mycker kan det skilja mellan oinspelat & inspelat i T/S-parametrar?

/Per

fs på ellement med stor slaglängd
21w8555 ss tex
jag testade o det låg på ca 25 nu har det dragitt sig neråt kommer nog hamna på 19 om ett tag och man hör ju hur basen kommer allt djupare..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/21 :  16:50:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Qms, Vas och fs. Hur mycket de ändrar sig beror helt och hållet på vilka material som elementet är uppbyggt av. Vissa element påverkas mer av åldringen de första veckorna än den mekaniska genomkörare de får av inspelningen.
På ett av de element jag köpte senast stod det att det INTE fick levereras före ett visst datum. Troligen p g a att det inte hade stabiliserats tillräckligt före dess.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:57:13  Show Profile Send Phear a Private Message
Tack för svaren gossar
Känns kul att få litet mer på fötterna om vad som (kanske ) kommer hända när man spelar in sina nya element... Fundering, kolon: Om Qms, ändras, borde inte Qts förändras lite då oxå? För Qts är väl det totala Q-värdet?

Har suttit och simulerat lite i LSP-Cad för att hitta nåt bra lådalternativ till mina Vifabasar. Igår tittade jag lite noggrannare på www.d-s-t.com och insåg att Vifa mäter sina element oinspelade. Örk! Jaja, jag har ju tänkt mäta upp elementen i vilket fall som helst....

/Per

Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:59:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jovisst påverkas Qts. ska man vara petis så påverkas faktiskt Qes också i o m att resonansfrekvensen sjunker.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000