HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element till frontbygge??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:12:19  Show Profile Send Laggie a Private Message
Hejsan..

Nu är det så att min gamla frontar är så kassa att jag blir ledsen varje gång jag ska spela musik så nu är det dags att planera ett nytt bygge.

Så undrar jag vad ni rekomenderar för element till ett tvåvägsbygge.

Jag lyssnar på metal och även dunka dunka ibland, så jag vill ha tyngd i musiken både i basen och tung gitarr.

Har tittat på Proacklonen men vet inte om den passar min musiksmak och jag vet inte om det kanske är lite bättre med ett större baselement för att få mer tyngd.

Så jag skulle vara jätteglad om jag fick lite tips från er kunninga på passande element och kanske ett filtertips till det. För filter är inte min starka sida och synd det då att det är så viktigt.

/ Lars

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:28:13  Show Profile Send celef a Private Message
Jag gissar att ProAc skulle passa mkt bra.

sound pollution
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:22:16  Show Profile Send Laggie a Private Message
gissar.. någon som vet?

Har annars funderat på att bygga en egen av Vifa P21WO-20-08 och en passande diskant Vifa XT25TG30-04 kanske.

Hur skulle detta bli tror ni?

/ Lars
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:38:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
Laggie, utan djupa kunskaper tror jag sällan att du kommer lyckas bättre än celefs tips.
Har du lyssnat på dem?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:45:00  Show Profile Send 944Driver a Private Message
När vi ändå kom in på ProAc klonen.
Jag är också lite nyfiken på dess förmåga att spela högt, den är ju inte så kraftigt bestyckad. Är det någon som har några erfarenheter? Kan man dra på lite med AC/DC utan att den gör bort sig? NAD216 står för effekten i mitt fall.

//Magnus
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:57:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
Skulle tro det

Förövrigt så blev jag lite fundersam när metal nämndes i samband med tryck, är väl inte mycket tryck i lågbasen när det gäller hårdrock? psytrance / klassiskt, där snackar vi lågtryck
Instinkten säger att en 3-vägare skulle passa bäst för metal

Vifa P21 är föressten en hel tum större än ProAc:ens SS-7:a

Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2002/11/22 :  10:39:10  Show Profile Send Laggie a Private Message
tyngd vid metal, ja kanske inte så som disco men jag vill att gitarrerna ska kännas in i kroppen när man spelar och att trumsettet ska misshandla en i bröstet

Det här med att bygga en egen är ju mest för att det skulle vara kul att lära sig någon gång.. om jag aldrig bygger en egen utan bara kopierar en befintlig såsom proac så kommer jag ju aldrig att lära mig.

Vad jag har förstått är ju filtren mycket svårare att bygga till en trevägare så jag tänkte e tvåvägare var bäst att börja med men om jag fattat fel så är ju en trevägare MYCKET intressant.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:20:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
" Det här med att bygga en egen är ju mest för att det skulle vara kul att lära sig någon gång.. om jag aldrig bygger en egen utan bara kopierar en befintlig såsom proac så kommer jag ju aldrig att lära mig. "

Det har du alldeles rätt i! Men det kräver mycket tid.

Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:00:49  Show Profile Send Laggie a Private Message
Ja vsst tar det tid men det vet jag..

Jag gör lumpen nu och är ledig varannan vecka så jag har hur mycket tid och intresse som helst.

Jag börjar bli klar med bilen som har tagit några veckor så nu vill jag ha en ny utmaning men är det möjligt att experimentera med filter utan mätningsprogram för flera tusen?

/ Lars
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:13:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Låter som om du ska bygga med ex två 8":are.
En polare till mig har byggt med dubbla Seas CA21REX/DD i tvåväg.

Det är bra fart och tryck i basen. Billiga!
Men en ProAc klon ger nog finare ljud, har tyvärr aldrig lyssnat till en klon så mer vet jag inte om den.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:20:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Bygg ProAc och modda dom till sluten låda. Lägg till ex en Scan Speak 25W i en sluten låda. Bör rocka!

Chrille:
Hur funkar "ditt" seas element? Har tittat på det, men får för mig utifrnå parametrarna att det inte är nått uttalat BASelement, snarare bas/mellan. Aaa.....nu såg jag! Han HAR byggt en tvåvägare!

/ Pär E
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:01:28  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Bygg ProAc och modda dom till sluten låda. Lägg till ex en Scan Speak 25W i en sluten låda. Bör rocka!

Chrille:
Hur funkar "ditt" seas element? Har tittat på det, men får för mig utifrnå parametrarna att det inte är nått uttalat BASelement, snarare bas/mellan. Aaa.....nu såg jag! Han HAR byggt en tvåvägare!

/ Pär E

Rätt fin bas, men mellanregistret skulle inte jag kunna leva med i varjefall, kanske har det o göra med att det är två 8":are som ev delas lite för högt
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:39:33  Show Profile Send celef a Private Message
Tycker nog CA21RE ser mer intressant ut. Här är ett passande kit: http://www.worldaudiodesign2.co.uk/pdf/supp542.pdf

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000