Author |
Topic |
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 09:33:20
|
Har också kört på upp till 30% inblandning av e85 i den bil som nu skall säljas. Fungerade helt lysande, bilen blev faktiskt tom lite piggare. Priset kontra den ökade bränsleåtgången gick precis jämnt ut så valet handlar inte om pris utan enbart om miljö med dagens prisskillnad. Med så liten inblandning som 10% så märktes inte någon ökad förbrukning alls (tror jag). Den totala användningen av bensin skulle minska om bensinbolagen ordnade blandningspumpar med valbar grad av etanol. Hur mycket bestäms naturligtvis av prisskillnaden men även om det går jämnt ut så finns det alldeles säkert dom som väljer den lösningen ändå.
Att kalla kärnkraften miljövänlig är att sträcka sig vääääldigt långt. Men vi har tyvärr ställt till det så illa att det ändå är ett hållbart argument
Edit: Tror inte heller att vi kan tillverka etanol till alla bilar vi har idag, det måste alltså till andra lösningar. Elbilar, vätgas, hybrider av olika slag osv. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2007/01/15 09:38:17 |
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 10:19:06
|
Kärnkraft är miljövänligt, förutom restprodukterna. Det är det alternativ som ger mest el och minst utsläpp. upp med fler vindkraftverk ute i havet och solceller där det funkar. Eller så köp minivindkraftverk som man kan sätta på tomten. Finns en tillvekare i Kristianstad som tillverkar sådana |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 10:39:40
|
quote: Att kalla kärnkraften miljövänlig är att sträcka sig vääääldigt långt. Men vi har tyvärr ställt till det så illa att det ändå är ett hållbart argument
Ja, och dessutom stämmer det inte att en så lång slutförvaring är nödvändig för restprodukterna. I de tillstånd de befinner sig nu stämmer det, men det finns tekniker för att utvinna en hel del mer energi ur restprodukterna, som dessutom kortar ner halveringstiden drastiskt till några tusen år - fortfarande inte bra, men bra mycket trevligare än den där miljonen år eller vad det nu är som halveringstiden är på avfallet i dagsläget. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 10:39:51
|
Klart spännande teknik. Mer sådant |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 11:05:35
|
quote: I de tillstånd de befinner sig nu stämmer det, men det finns tekniker för att utvinna en hel del mer energi ur restprodukterna, som dessutom kortar ner halveringstiden drastiskt till några tusen år - fortfarande inte bra, men bra mycket trevligare än den där miljonen år eller vad det nu är som halveringstiden är på avfallet i dagsläget.
Ja det finns tekniker för att utnyttja enormt mycket mer energi ur kärnbränslet än vi gör i dagsläget och därigenom förnkla och förkorta slutförvaringen. Ett problem är att det i Sverige är förbjudet att forska kring kärnkraft. Den ska avvecklas, inte utvecklas.
quote: Dom här är på gång i Umeå. Propellerlös vindkraft
http://www.visionideas.se/energytower/index.htm
Om inget drastiskt inträffat de senaste veckorna, så har de en bit kvar innan det är någon mening med att sälja dom där... Dom har satt en prototyp på taket på min skola. Den har hittills utvecklat ca 0 watt under ett års tid. Fast det berodde nog främst på felanpassad generatorväxel. Kort sagt, den står stilla oavsett väder och vind. |
Militant cyklist. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 11:13:33
|
Den skall inte rotera, inte mer än att den vänder sig mot vinden. Men står den helt stilla så fungerar den inte annat än att det blåser från rätt håll.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=97213
Edit: Kan ju vara en misslyckad prototyp också så klart |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2007/01/15 11:17:12 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 12:44:32
|
quote: Ja det finns tekniker för att utnyttja enormt mycket mer energi ur kärnbränslet än vi gör i dagsläget och därigenom förnkla och förkorta slutförvaringen. Ett problem är att det i Sverige är förbjudet att forska kring kärnkraft. Den ska avvecklas, inte utvecklas.
Jag hade för mig att det var så också när jag skrev i en annan tråd här på forumet för ett bra tag sen, men hittade inga belägg för att det stämmer längre. "Tankeförbudsparagrafen" som den heter existerar tydligen inte längre, så det finns inget förbud.
Mer läsning... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=52532 |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 13:06:14
|
Såhär står det på statens kärnkraftsinspektions hemsida: --------------------------------------------------------------------------- Är det förbjudet att forska om kärnkraft i Sverige?
Hur är det egentligen? Får vem som helst forska om kärnkraft? Det finns ju något slags förbud kring detta...
Nej, det finns inget förbud mot att forska om ny kärnkraft eller projektera och konstruera nya kärnkraftverk. Ett sådant förbud skulle strida mot tryckfrihetsförordningen.
Hur lyder lagen? I kärntekniklagen 6 § står det att ”ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftreaktor”.
Att uppföra en kärnreaktor i Sverige är omöjligt eftersom vi har tagit ett politiskt beslut om en avveckling. Det finns ett förbud mot att ge tillstånd till nya reaktorer. Skulle inte detta vara nog tillkommer även det faktum att det i Sverige endast finns ett mycket begränsat antal organisationer som har tillräckliga resurser för att bygga ett nytt kärnkraftverk. Och frågan är om någon skulle vara djärv nog att satsa pengar i ett sådant projekt, medvetna om att de i slutändan ändå inte kommer få tillstånd att uppföra någon reaktor. ---------------------------------------------------------------------------
texten hämtad från: http://www.ski.se/page/1/100.html?5309 |
Militant cyklist. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 13:08:28
|
Yes - forskning tillåtet, uppförande av reaktor förbjudet alltså.
Man kan ju hoppas att det luckras upp när transmutationstekniken blivit mogen! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 17:28:46
|
quote: Tror inte heller att vi kan tillverka etanol till alla bilar vi har idag, det måste alltså till andra lösningar. Elbilar, vätgas, hybrider av olika slag osv.
Är det ens tillåtet i dag att köra en "gammal"bil på etanol utan en massa krångliga/dyra intyg?Ännu en försvårande/byråkratisk dummhet för att skona miljön.Ännu en annledning att gå bakom ryggen på politiker. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 17:51:59
|
Nej, det är mig veterligen inte lagligt. Uppmaningar till olagligheter klarar vi oss för övrigt utan här på forumet.
Den låginblandning av etanol (5% i nästan all bensin) vi har idag ger dessutom betydligt större effekt än om några få "miljönördar" antingen köper etanolbilar eller konverterar gamla osburkar. Allting handlar om att få storskalighet annars blir det ingen nämnvärd effekt. Etanolpriset avgörs i betydligt större skala av hur många länder i världen som väljer att låginblanda etanol, än av hur många etanolbilar som säljs. Således kan man sluta sig till att låginblandning gör att mer etanol går åt än om några köper etanolbilar, vilket betyder att mindre bensin förbränns med låginblandningen än E85. Låginblandning ger effekt på ALLA bilar redan idag utan en massa investeringar. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2007/01/15 17:54:37 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:09:30
|
quote: Låginblandning ger effekt på ALLA bilar redan idag utan en massa investeringar.
Ja,det gör det,men det var ju olagligt!Tror själv att man ska upp i 30-40% minst för att få bra effekt,syns direkt på besiktningens mätinstrument.Enlig min erfarenhet behövs ökat brännsletryck ,med ca70-80% inblandning,men eftersom lagen säger att jag inte får,och priset på E85 så läggs detta på "hyllan". |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:17:58
|
Jag jobbar med bränsletillverkning på Shell och precis som Ztenlund skrev så blandas det numera in 5% etanol i den 95-oktaniga bensin som säljs. Det är inte alls olagligt, tvärtom är det krav från EU att detta görs. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:25:22
|
quote: så blandas det numera in 5% etanol i den 95-oktaniga bensin som säljs. Det är inte alls olagligt, tvärtom är det krav från EU att detta görs.
Ja,det gör det,med nog blir effekten större(renare avgaser) med mer inblanding av E85? Och FÅR man mixa ihop det själv (och köra på) enlig lagen? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/01/15 18:38:58 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:33:08
|
quote: Yes - forskning tillåtet, uppförande av reaktor förbjudet alltså.
Samma sak mao, hur går det med fusionstekniken egentligen ? Det första test verket i England är väl nerlagt o ett riktigt verka ska byggas om jag minns rätt. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:39:22
|
quote: Ja,det gör det,med nog blir effekten större med mer inblanding av E85?
Vilken effekt menar du här? quote: Och FÅR man mixa ihop det själv enlig lagen?
Nej, det var det man inte får som jag förstår det. Risken är att man får uttorkning av gummi i bränslesystemet, t.ex packningar och O-ringar. En spritbrand är betydligt lömskare än en bensindito, för man ser den inte lika lätt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:44:25
|
quote: nog blir effekten större(renare avgaser) med mer inblanding av E85?
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:50:28
|
Aha, såg att du editerat ditt inlägg Ryssen.
Om det blir renare avgaser vet jag inte. Förbränningsprodukterna blir ju desamma, koldioxid och vatten, om än i andra proportioner. Vilket bränsle som är bäst i kväveoxidsynpunkt skulle vara intressant att veta, det har jag ingen koll på.
Om man går ett steg tillbaka, själva etanolproduktionen, så får man koldioxid när man jäser socker. Sen skall det destilleras, vilket förbrukar bränsle som också ger utsläpp. Därefter ska det transporteras hit, för det mesta från Brasilien i vårt fall. Sverige är långt ifrån självförsörjande på etanol än så länge. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:53:57
|
Frågar Bernt som har skaplig koll på det här. Jag tror inte att en inblandning av ytterligare några % (3-5) skulle innebära några problem för våra bilar. Men om så vore fallet finns det då möjlighet att så att säga smörja bränslet med någon annan tillsats (något så när miljövänlig helst)
Etanol är oktanhöjande (upp till en viss nivå, tror jag) så ökad motoreffekt är ett rimligt resultat. På bekostnad av ökad förbrukning iofs. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 18:57:08
|
Förutsättningen för att det skall vara en bra ide att köra på etanol är naturligtvis att energin som går åt i processen inte tas fram med fossila bränslen. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 19:01:10
|
Enligt Robert Colin på aftonbladet (om jag minns rätt) så är etanol ett energinegativt bränsle. Det går alltså åt mer energi för att framställa bränslet än vad det slutligen innehåller. Där kommer vind och solenergi in i bilden som en bra lösning. Då var det bara frakten då, men oljan skall ju iofs också fraktas så.... |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 19:02:17
|
quote: Etanol är oktanhöjande
Blir väl endast högre effekt om man höjjer kompressionen,vilket E85 ska klara bättre än bensin(utan att spika).(okan 95 och 96 i alla fall) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/01/15 19:02:47 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 19:12:24
|
Det finns en tidsplan från EU om hur inblandningen skall ökas. Vi fick en genomgång om det på jobbet men jag minns tyvärr inte årtal och procentsatser. Jag tror man skulle upp till 10% inom några få år, men att problemet var att få fram tillräckliga volymer av etanol. De volymerna finns inte på planeten idag, utan man måste utöka etanoltillverkningen för att klara det.
Ett bekymmer är också brandfaran med ren etanol, som är värre än med vanlig bensin. Ett annat bekymmer är att etanol är vattenlösligt och därför kan ställa till fruktansvärda skador i vissa fall, grundvattnet t.ex. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 19:17:10
|
Det stämmer att etanol är oktanhöjande. Men vi blandar bensinen till 95 oktan i vilket fall. Bensinen man blandar med kan dock hållas på ett lägre oktantal och då slukar den oktantalshöjande processen mindre värme och det är ju bra. Motorbensin är en blandning av flera olika saker och det finns ett regelverk för hur det skall vara. Bensenhalten och totala aromathalten är exempel på detta, förutom etanolinblandningen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|