HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Använda Router som WL-bridge? eller ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/12 :  18:21:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har lite problem i huset, den armerade betongplattan utgör en effektiv barrär för trådlösa nätverket.

Undrar om man kan ta en Router DI-624...dvs. en som man normaltkopplar in i ADSL-modemet och stället kaskadkoppla den till en annan Router via Cat5-kabel, sedan göra ett annat trådlöst nätverk på andra våningen, med denna andra router. Förstår att man nog måste slå av DHCP etc. men kan det gå?

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/12 :  18:36:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kedjan du tänker dig är alltså:
ADSL-modem -> router1 -(cat5)> router2 -(trådlöst)> klient

Det ska inte vara några som helst problem. Det blir ju iofs privatnät på privatnät så att säga, men det är inget som du som användare märker av.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/12 :  19:03:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Åh, vilket smart sätt att beskriva på...men korrekt uppfattat, det var så jag tänkte. Som tur är så ligger Admin-gränssnitten på två olika IP-adresser också... Ska man låte den sekundära få en adress av den primära?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/12 :  20:15:48  Show Profile Send Ayn a Private Message
Precis. Kom på nu att det KAN bli problem om du har två routrar som bägge vill ha en intern adress som är 192.168.0.1. Om du har möjligheten att ställa om det privata nätets adress på ena routern undviker du såna problem. Men det borde funka fint ändå, enda problemet jag kan tänka mig är om bägge routrarna kör 192.168.0-nät och du vill nå en burk i hemmet som finns på den "andra" routern jämfört med burken du befinner dig på. Svårt att förklara, men du kanske förstår

Om du kan slå om så att ena har ett privatnät som är t.ex. 10.0.0.x istället för 192.168.0.x så är det problemet löst också.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/03/12 :  21:01:40  Show Profile Send Melker a Private Message
det fungerar utmärkt stäng av dhcp på router 2 och tejpa för WAN/Internetporten på router2. du ska med andra ord bara använda switchen på router2. då kommer router2 att bara vara en bridge mellan trådlöst och cat5

Halmstad
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/12 :  21:02:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väldigt vanligt att man kopplar så, de flesta ADSL routers är ju inte trådlösa (för att inte tala om ex. kabel-TV modem).

Jag har själv kört så i några år utan större problem, det är ju ganska få saker man måste ställa in i ADSL routern.
Den interna ip-adressen går oftast att ställa in på routers.
Ex. min ADSL router ligger på 192.168.1.1 och trådlösa routern på 192.168.0.1 med datorer, skrivare, extern hårddisk etc på 192.168.0.xxx subnätet.

Port forwarding kan dock vara lite knepigt, man måste komma ihåg att ställa om två routers och det är inte alltid de vill prata med varandra.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:11:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tanken är att streama music på den ena, Router 2, och använda den andra till datorer (de är inte lika kinkiga om det skulle bli avbrott), men vi får väl se.
Defaultmässigt jobbar ena på 192.168.0.x och den andra på 192.168.1.x, så det borde inte blir problem.

Melker, om jag förstår dig rätt så ska Router1 och Router2 kopplas ihop via två LAN-portar? och Lan(1) --> WAN(2)...

Tack för svaren förresten, ska testa detta snarast.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/03/12 :  23:37:17  Show Profile Send Melker a Private Message
ja om du gör så så spelar det ingen roll vilken IP-adress router2 har eftersom routerdelen inte används. du kommer ju att koppla in router1 på "insidan" av den routern. Mao blir router2 bara en accesspunkt med switch.

du hittar hur man gör här:
http://kbserver.netgear.com/inquira/default.asp?ui_mode=answer&prior_transaction_id=1582598&action_code=5&highlight_info=16778129,330,346&turl=http%3A%2F%2Fkbserver.netgear.com%2Fkb_web_files%2Fn101236.asp&answer_id=15495297#__highlight

det står visserligen om netgear men principen är densamma på andra fabrikat.

M

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000