HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 en bas istället för port? (grön fråga..)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  12:50:44  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Hej, ni får klassa frågan nedan som totalt korkad eller förhoppningsvis att den kommer från en "grön" kille i området som försöker lära sig men samtidigt tänka själv

Jag har funderat på en sak: om man bygger en högatalare med ett fullregister (typ TB) och istället för porten placerar en bas där vad händer då?

Min take (som säkert haltar ordentligt..) är: porten till TB högtalaren är ger ifrån sig de toner/ljudtryck (rätt så?) Detta sker genom att TB högtalaren skapar ett tryck bak i lådan (när den spelar) detta tryck försvinner ut vi porten som skön musik..

Om man då istället för porten sätter ett extra element där (förslagsvis en bas) vad händer då?

I min tanke så kommer basen få hjälp att skicka iväg luften/toner i rummet. Alttså: går det att nyttja både talspolen och trcket från an annan högtalare (inte bara en slav)

Konstig fråga? säkert

//DC

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:10:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Du blandar och mixar lite, men det är OK så länge man frågar så man får mer input och "kött mellan benen".

Porten, alltså en basreflexport, kan ersättas med ett membran, dvs en högtalare utan magnet/talspole, en så kallad passiv radiator eller varför inte "slav bas". Peerless har sådana och säljs bland annat av HifiKit (.se). Dessa slavbasar måste anpassas till varje unik lösning, dvs du måste ha rätt värden på slavbasen till just din låda.

Men nej, du lär inte kunna utnyttja både talspolen OCH trycket, inte utan att "gå över ån efter vatten" så att säga.

Om jag får gissa lite så är du ute efter mer bas. Detta löser du på andra sätt än så som du beskriver.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:19:45  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Tack för svar.

Har sett ett del DIY byggen men slav bas och jag är införstådd med att man måste designa det hela utifrån dessa förutättningar från början (var nog lite otydlig i frågan över, inte ens jag tror att man bara kan erätta basreflexporten i en bef. högtalare med ett (slav)element och färvänta sig en "fungerande" lösning ;-) )

Men varför kan jag inte nyttja både talspolen och trycket? Om man tar ex. två identiska högtalare så borde väl dom kunna jobba "push - pull" i samma låda? (om du fattar vad jag menar)

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:34:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Motfråga: vad vinner du på att utnyttja talspole + tryck? Vad vill du åstadkomma?



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:42:38  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Argh, en motfråga.. nu belyser jag min okunnskap än mer ;-)

Nåväl: Talspolen medger att elementet flyttar X mängd luft på tidsenhet Y, right?
Trycket borde rimligen hjälpa talspolen att utföra sitt jobb snabbare/mer kraftfullt? (under förutsättning att det trycket kommer samtidigt som talspolen får signal/ström/spänning)

En teoretisk tanke att skapa "snärtigare"/(starkare) bas kanske?

Typ.. eller inte.. ;-)

Edited by - dd5348 on 2007/01/03 13:47:11
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:57:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om jag får tolka ditt inlägg så vill du alltså använda det extra trycket för att biffa upp en underdimensionerad magnet/talspole? Kunde du inte köpt ett bra baselement från början istället?

"Snabbare" är ett ord som får mig att se rött när det gäller basåtergivning. 30 hz är 30 hz - varken snabbare eller långsammare.

Vill du däremot skapa starkare bas kan du lägga till ett dedicerat baselement, dela av (aktivt) och gain'a på tills öronen blöder.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/01/03 13:58:21
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  14:42:00  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Fortsätter tack för ert tålamod :-)

"Snabbare" är ett dåligt ordval, håller med!

Jag håller också med om att det vettiga är självklart att välja ett rätt (det som gör det jag vill utan hjälp) element från början. Frågeställnigen är därför att betrakta som hypotetisk och ett sätt för mig att lära och förstå ;-)

Men om jag omformulerar mig fråga något då:

Om jag har två st. identiska 8" element avsedda för slutna lådor, ger det någon skillnad i samlat db (eller någon annan skillnad för den delen) om man..

A) bygger två lådor men ett elemet i varje

B) bygger en låda, ser till att dom spelar fasvända mot varandra (om uttrycket tillåts) d.v.s. att blir en "push-pull" effekt.

Är inte någon form av bas-freak, är bara nyfiken om det ger någon skillnad (A resp. B ovan) hur stor den kan tänkas vara samt om det är praktiskt genomförbart (vad är fallgroparna)


//DC

Edited by - dd5348 on 2007/01/03 14:43:01
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  15:05:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I fallet B dubblar du motorstyrkan men du dubblar även den rörliga massan. Du kan halvera lådvolymen med samma -3 dB punkt.

I mina ögon ett kostsamt (dubbla baselement) sätt för att få en liten låda men inget annat (mer membranarea, lägre -3 dB punkt, etc).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  15:25:51  Show Profile Send Lovan a Private Message
Borde man inte kunna använda sig av ett vanligt baselement och sätta en resistor mellan kontakterna och använda det som en slavbas?
Det blir ju tämligen mycket trial and error men jag antar att någon redan testat det?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  15:48:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du har ju redan idag ett motstånd mellan kontakterna - oändligt stort (inte sammankopplat alls). Kortsluter du dom ändrar du Qes och Qms.

Jag vet inte säkert, men tror att detta kan ge samma effekter som "strumpa i porten", dvs akustisk resistans, dvs mindre output från porten (/slavbasen).

Varför vill man det?

Gör man det enkelt för sig blir det lättare och det är ändå svårt nog...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/01/03 :  17:18:09  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag tror att man ska akta sej för att sätta in ett högtalarelement som slavbas. Elementet kan slås sönder om konen blåser iväg till ytterlägen.

Den största bashöjningen får du om du antingen flyttar högtalaren till bakväggen (eller sidväggen). Men det är enklare och ger mer kontroll att istället flytta något till högtalarens sidor. (förutsätter att porten är framåtriktad)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:25:21  Show Profile Send Lovan a Private Message
Engelholm: Jag tänkte på att då bildas det ju ett elektriskt filter med en spole och en resistor. Jag vet inte riktigt hur basportarna fungerar? Blir dom som ett bandpass eller lågpass?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:51:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant tänkt, men fel i denna applikation. Du tänker för mycket elektronik och för lite mekanik, i detta fall.

Basportar fungerar (nästan) som en LCR-krets, dvs ett bandpass med relativt branta roll off (uppåt och nedåt). Detta är lätt idealiserade bilder och som vanligt är där olinjäriteter, konstigheter och fallgropar som dyker upp och slår ner ens (förenklade) teoretiska värld.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/01/03 :  19:34:31  Show Profile Send kyan a Private Message
dd5348:

Jag måste fråga, hade du tänkt att koppla det där extra elementet till förstärkaren? Då får du ju ett tvåvägssystem.

Annars blir det som andra påtalar en slavbas.

Jag är inte helt med på hur du menade från början.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  19:48:29  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tycker alla modellerar allting som elektriska kretsar nuförtiden
Man skulle ju kunna göra en form av servo i slavbasen...Ok, jag ger mig nu

Däremot On-Topic så finns det väl åtminstone en högtalare som har delat utrymme mellan mellanregister och bas?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  19:57:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Däremot On-Topic så finns det väl åtminstone en högtalare som har delat utrymme mellan mellanregister och bas?
Ställer jag mig väldigt tveksam till. Då skulle det (större) baselementet jaga på (det mindre) mellanregistret och tvinga det slå långt utanför sin linjära slaglängd. Jag ser inga vettiga fördelar med detta.

Men det är jag det...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:42:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nej jag håller med om att jag inte heller ser några vettiga fördelar med det men jag har för mig att jag sett det. Jag tror elementen var lika stora. Kan varit 2.5vägs rentav.
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  21:11:41  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Kyan: Det extra elementet är i min tanke inkopplat (återigen: min fårga är/var hypotetisk)

Om den sedan går på samma kanal eller egen kvittar väl för (den första) frågan? (vet inte om jag fattar riktigt vad du menar)

Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  21:13:13  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Sundström: Tack för svar, medveten om risken. Jag var mest nyfiken hur det skulle fungera rent teoretiskt

//DC
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:41:35  Show Profile Send kyan a Private Message
Okej, men då vill du antagligen använda ett delningsfilter som som skär bort en del högre frekvenser från ditt (hypotetiska) baselement. Då har du vad man kallar ett tvåvägssystem.

Vet inte hur du vad du menar med kanal riktigt, man får ju "alltid" ett fasfel vid delningsfrekvensen.

Jag tror som engelholm att det är dumt att ha ett baselement i samma låda som ett bredbandselement. Bredbandselement har för det mesta en kort slaglängd och baselementet skulle antagligen "knuffa" bredbandselementet utanför sitt linjära område med distortion som följd.
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/04 :  12:29:52  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Kyan: Ah, nu fattar jag vad du menar i din första fråga, läste slarvigt..

Hursom, om jag skall sammanfatta (för att se om jag fattat något) :-) så:

Går det att göra rent tekninskt.. men vinsterna är små/obefintliga och det är en hel del jobb med design. Risken är dessutom uppenbar att bredbandselementet skadas eller åtmistående distar som tusan.

Skall återgå till självstudier en stund igen, men återkommer kanske i en ny tråd när jag en ny fråga.

Återigen, tack för snabba svar även till en nybörjare!

//DC
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/01/04 :  14:38:29  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag läste frågan som om man skall testa med att sätta in ett element
i en avstämd basport(?).

När ett (kopplat) baselement sätts in i porten kommer de tidigare
förutsättnigarna att förändras, dvs porten är inte längre avstämd.

Om man fortsätter här och stämmer av porten med element på plats och
inkopplat kommer man troligtvis sluta med en ren tvåelementshögtalare.

Om vi i stället tynger ner elementet i porten tills den motsvarar en
slavbas i rörlig massa och stämmer av porten med element ej kopplat
kommer det att sluta med att elementet fungerar som en ren slavbas
medan den avstämda porten bakom elementet är helt borta.

Om slavbasen här ovan sedan kopplas till förstärkaren som någon slags
servohjälp åt slavbasen kommer vi återigen att hamna långt vid sidan
om en avstämd konfiguration. Om man drar på lite kräm kommer elementen
att slå i takt vid ett ganska smalt frekvensområde. Utanför detta
smala frekvensområde kommer troligtvis elementen att ömsom bottna
tillsammans och ömsom var och en för sig. Risken är överhängande att
båda elementen kommer att skadas.

Om man, i stället för att koppla in slavbasen, kopplar en potentiometer
som kan reglera en kortslutning i spolen kommer man att behöva stämma av
systemet med ökad eller minskad vikt på den rörliga massan om man vrider
på potten det allra minsta. Om det kan ge några vinster med ett avstämt
elektriskt bromsat slavbassystem är lite oklart.
Det kan gämföras med en bil, om man låter bromsarna ligga an lite när
man accelerar måste vikten minska på bilen för att uppnå samma slutfart (avstämning)
som tidigare. Om man i stället kopplar elmotorer vid hjulen och lägger
på lite ström kommer man att behöva höja vikten på bilen för samma slutfart.

Det kan för övrigt noteras att en större yta membran inte går lika djupt
ner i frekvens som ett mindre. Dvs att dubbla en lådas element gör att f0
åker upp en bit i frekvens och tvärt om.
Ett element med större rörlig massa går djupare ner i frekvens och tvärt om.
Det är därför som man i vissa konstruktioner sätter elemeten efter varandra
eller sk "push - pull". Med den typen av högtalare kan man uppnå oanade
djupbasegenskaper. Man kan också uppnå motsvarande resultat med att minska
slutstegets utgångimpedans till ett minusvärde som en Svensk nuvarande tillverkare
och en avsomnad med stor framgång testat.

Till frågan om "snabb" bas.
När jag hör utrycket "snabb" bas kopplar jag det till utrycket bra transientförmåga.
Där tror jag faktiskt siffersnubben (dd5348) är inne på helt rätt tanke.

Dvs när han säger att han hade fel hade han fel dvs han hade rätt....


Viktigt!
Man skall absolut inte sluta testa bara för att någon, som tror sig
kunna allt, säger att det inte går. Det är ofta genom att trotsa fastlagda
normer och kunskaper som man går framåt. Många är det därute som blivit stormrika på att
strunta i vad andra säger.

PS
Idioten som tror han kan allt är jag själv.
Så, nu har jag inte trampat på ömma fötter .
DS




Edited by - linnar on 2007/01/04 14:42:49
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/04 :  14:54:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Till frågan om "snabb" bas.
När jag hör utrycket "snabb" bas kopplar jag det till utrycket bra transientförmåga. Där tror jag faktiskt siffersnubben (dd5348) är inne på helt rätt tanke.
Om snabbhet har med (hög) hastighet att göra bör det väl rimligen hamna högre i frekvens än "basområdet"? Annars fattar jag nada...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/01/04 :  15:44:46  Show Profile Send kyan a Private Message
Det kanske är mer acceleration som menas istället för snabbet (hög hastighet)? Typ en bil som är "snabb iväg" har hög acceleration. Eller nått :-)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/04 :  17:05:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur snabbt bör ett baselement accelerera för att komma upp i 30 hz då?

(Ursäkta mitt tjafsande, menar bara gott).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/01/04 :  18:35:48  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Och bromsa. Vi ska inte glömma bromsen. Den är nog ännu viktigare än gasen i det här fallet.
Med ett "snabbt" element menas kanske ett som har förhållandevis låg tröghet, reaktans, i och med ett väl avstämt system: vikt, magnet, spole, upphängning? Transienters energiinnehåll är väl mest högfrekvent, och det lär ju ev. delningsfilter stoppa. T.ex. anslaget på en kontrabassträng vid en närupptagning, som säkert hörs i både diskant och mellanregister, men antagligen inte särskilt mycket i basen, inte förrän efter ett par millisekunder iaf.
Sen är det väl inte riktigt 30Hz som är gränsen för ett baselement? Den 12:a som sitter i mina Spendor delas vid ung. 600 Hz. Ovanligt högt, kanske, den är coatad också, men upp till 200-300 Hz är ju ingen ovanlighet.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/01/04 18:37:22
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000