HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tvåkanalsförstärkare med aktivt delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/01 :  22:58:24  Show Profile Send ljud a Private Message
Finns dom huvudtaget? Gör själv denna delning med min Rotel-reveiver. Jag upplever många fördelar med delning mellan sub och frontar vid ca 80 hz. Varför har bara hembioförstärkare denna funktion?

Visst, man kan ju köpa ett externt : http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG
Men är detta bra om man förutsätter att bra kablage används och bortser från eq:n?

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2007/01/01 :  23:52:25  Show Profile Send Amatören a Private Message
Kolla in Engelholm Audio´s Prelo.
Är ett stereo-försteg med inbyggt delningsfilter som delar vid 80Hz.
Verkar vara ett sånt som du söker.
http://www.engelholmaudio.com/index2.htm, kolla under "Produkter".

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2007/01/02 :  00:45:47  Show Profile Send Svante F a Private Message
NAD M3
"Bi-amping-funktion via Pre Out 1 (delningsfrekvens 40/60/80/100 Hz)
Extra Pre Out till subbas eller effektförstärkare"

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Foerstaerkare/NAD_M3_Foerstaerkare_Grigio.htm

Är själv en mkt nöjd M3-ägare
men jag har inte själv testat denna funktion.

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2007/01/02 :  06:11:46  Show Profile Send filkingian a Private Message
Om jag inte minns fel, så har Densens försteg i Beat-serien (Beat B200?) Inbyggt stöd för 1- till 4-vägs aktiv delning. Och det är inte så jäkla dyrt heller och brukar dyka upp begagnat med jämna mellanrum.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/02 :  11:25:42  Show Profile Send ljud a Private Message
Ok, det fanns ju lite grejer med denna funktion! Tack för alla svar! Alternativet är ju ett externt delingsfilter, har ni några förslag på sådana, som håller hög klass (man kommer ju köra hela signalen igenom detta isåfall)
Anledningen till dessa frågor är att jag kommit fram till att det låter lite bättre i "bypass mode" på min reveiver än i "stereo mode". Sistnämnda är en förutsättning för att komma åt reveiverns delningsfilter som är DSP-baserade och det är nog det som ställer till det.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/02 :  14:39:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Men du köp ett analogt 2-vägs delningsfilter från Behringer som du kopplar preout/in. Ett enkelt filter från Behringer kostar 1146 spänn.
http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/02 :  15:26:52  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Men du köp ett analogt 2-vägs delningsfilter från Behringer som du kopplar preout/in. Ett enkelt filter från Behringer kostar 1146 spänn.
http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG
Det kanske är det som gäller, då..

Jag har ingen aning, men hur mycket färgar ett sådant, kan man undra?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/02 :  15:34:22  Show Profile Send ljud a Private Message
Såg att filtret endast har XLR ingångar..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/02 :  15:36:40  Show Profile Send marens a Private Message
ljud: Det gör inget att den har XLR. Det går lika bra att koppla in obalancerat i dem.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/02 :  16:02:29  Show Profile Send ljud a Private Message
Nu är inte jag någon kabelfanatiker, men hur ser/påverkar en övergång mellan RCA och XLR ljudet?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/02 :  16:49:53  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kan inte berätta hur det "låter" (vad nu cet betyder egentligen) men jag kan berätta hur det funkar i praktiken. Vid balanserad överföring är både "+" och "-" "flytande", alltså separat från jord. Detta för att man ska kunna undvika brum som kan uppkomma när man använder väldigt långa signalkablar som i proffssammanhang tex. Därför finns balancerade kablar och balancerade ingångar.

Det som händer när du använder en balancerad ingång obalancerat är helt enkelt att "-" och jord kopplas ihop. De får samma potential. Detta gör absolut ingenting då det är gjort så att man ska kunna göra så. - polen bryr sig inte om vilken potential den har. Det är förhållandet mellan + och - som är signalen sas. Förhållandet mellan dessa och jord spelar ingen roll så länge signalen "får plats" spänningsmässigt. Så jorden kan man koppla ihop med den lägre potentialen, i detta fallet "-" och då blir det en obalancerad överföring. Alltså en vanlig signalkabel som används i alla stereoapparater.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/02 :  17:21:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag skulle inte rekommendera Behringers delningsfilter. Brusar som bara den. Kolla in DBX eller Lexicon istället om du ändå befinner dig i PA/studio/rack-fåran.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/01/02 :  17:55:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag skulle inte rekommendera Behringers delningsfilter. Brusar som bara den.

Hos mig stämmer detta endast när jag kopplar ihop ultracurve med ultradrive. Var för sig hörs inte bruset från lyssningspositionen för någon av enheterna, och då är min diskant neddämpad till hyfsade 98 dB 1 w/1 m.

Slår då ett slag för annonsen:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54699

Spekulanter är välkomna till bruslyssning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/02 :  19:10:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Brusar som bara den.
Nej jag kan inte hålla med om att det analoga filtret brusar speciellt mycket. Jag har själv en dBx DriveRack260 som i och för sig låter bättre men det betyder ju ändå inte att Behringer CX2310 låter dåligt. Det är ju ändå skillnad på priset. Vad man ska tänka på om man har Behringer är att först slå på filtret en god stund innan man slår på slutsteget. Det verkar nämligen som om den släpper igenom ganska hög offsetspänning innan den blir varm. Jag skulle själv föredra ett analogt filter från Behringer framför deras digitala. Men allra bäst är ju ändå dBx DriveRack för den innehåller ju allt man kan tänka sig, typ brusgenerator, mikrofoningång och flera typer av filter samt preinställningar som har det visat sig vara väldigt bra om man vill komma igång snabbt. Men nu var det ju så att vår ljud-vän ville ha något enkelt till sin "subwåffer" och då rekommenderar jag Behringer CX2310.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/02 :  22:39:34  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack för alla svar! Det verkar lite krångligt med filter och kablar och övergångar osv. Man kan undra om jag vinner något med externt filter istället för mina dsp-baserade i reveivern? Det jag ville åt var att kunna avvända "bypassmode" (utan digitalisering) som jag tycker låter en aning mindre konstlat, samt om jag skaffar en ren tvåkanalsrigg och även då kan fortsätta att köra delat system.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:19:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Skulle nog köpt denna http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Foerstaerkare/NAD_M3_Foerstaerkare_Grigio.htm
istället för DCX2496 för att få dom funktionerna du vill ha!Om jag hadde pengar..
Nu har jag ett DCX,och jag kan inte hålla med om att det brusar!
Ljudkvaliten i originalutförande är en annan femma..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:48:33  Show Profile Send ljud a Private Message
Men har den verkligen LP filter? jag hittade inget som tydde på det i manualen. (kollade inte jätteordentligt)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:56:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet ju inte vad du har för högtalare. Men jag vet ju att jag som nästan alltid haft större JBL högtalare upplevde en jätteförbättring när jag började att köra dom med 2-vägs aktiv delning. Jag undrar om det inte är det du borde prova. Det behöver faktiskt inte bli så himla dyrt eftersom du inte behöver dom där superdyra slutstegen. Slutsteg valet blir med andra ord inte så där jättekritiskt.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/03 :  09:17:24  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag vet ju inte vad du har för högtalare. Men jag vet ju att jag som nästan alltid haft större JBL högtalare upplevde en jätteförbättring när jag började att köra dom med 2-vägs aktiv delning. Jag undrar om det inte är det du borde prova. Det behöver faktiskt inte bli så himla dyrt eftersom du inte behöver dom där superdyra slutstegen. Slutsteg valet blir med andra ord inte så där jättekritiskt.
Jag ska prova inna jag ger mig helt, ska förssöka låna nåt aktivt filter av nån.
Go to Top of Page

Tomwe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:40:08  Show Profile  Visit Tomwe's Homepage Send Tomwe a Private Message
Jag råkar ha ett cx2310 från Behringer liggandes om inte annat. Samt en xlr-rca kabel som passar.

Is this Lobster dirty enough?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/04 :  16:06:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag haft min dBx Driverack 260 i två månader och jag har ställt in lyssningen enligt konstens regler. Jag har kört den både två-vägs och tre-vägs och kan nu med säkerhet konstatera att det låter bättre med mitt analoga delningsfilter från Behringer CX 2300. Det låter ju bra med Drivracken men det blir mera punsch i basen med Behringer filtret och lägre brus. Jag hade från början lite problem med brus från Driverack men löste det genom att sänka känsligheten både på ingångar och utgångar. När jag jämfört så har jag kört mina högtalare som tvåvägare och jag har Driveracken´s automatik sköta inställningen av lyssningskurvan, sedan har jag kollat lyssningen med en RTA av märket Klark Teknik då jag också fin-justerat. Jag har tyvärr inte kunnat justera lyssningen med Behringern eftersom jag just nu inte har tillgång till någon EQ. Trotts detta så låter det analoga filtret mycket bättre än dBx.... 12000 spänn åt helvetet. Jag kommer nu att fixa fram en lämplig subwoofer och testa igen med Driveracken, kanske det låter bättre så? Mina högtalare är två lådor som innehåller JBL 15":are + 15"´s slav och 2" Trictrax-horn och 077:or på toppen. Man kan säga så här att när man lyssnar på den testmusik som jag använder då låter det väldigt bra. Men när jag kopplade om till mitt analoga filter så framkallar det rent orgiastiska känslor vilket jag ändå är lite besviken över. Det hade varit bättre om det varit Driveracken som gett den känslan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/04 :  19:14:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Och det kan inte vara så att du har fått en högre upplösning i anläggningen med Driveracken så att efter eq så har den avslöjat andra brister? Eller att du har höjt för mycket och förstärkare och högtalare inte orkar med.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:14:10  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Och det kan inte vara så att du har fått en högre upplösning i anläggningen med Driveracken så att efter eq så har den avslöjat andra brister?
Jag tycker inte det själv. Dessutom kan man se om något blir överstyrt i Driveracken och vad beträffar anläggningen och högtalarna så fins det marginaler. Jag har nu ikväll finjusterat Driveracken ytterligare manuellt och fått det att låta bättre. Jag ska göra en lyssningsjämförelse en annan dag i veckan så får vi se hur det blir. Så här delar jag högtalarelementen: 794Hz/18dB/okt.BW-filter där jag låter 2446:orna gå upp till 20KHz. Sedan ligger 077:orna över 16KHz/6dB/okt.BS-filter.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/05 :  08:37:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
gcs: Ursäkta OT
Jag har 2450 först ihop med 077 men det blev bättre utan 077. Aktiva delningsfilter med många inställningsmöjligheter tar ett tag innan dom känns färdiginjusterade. Jag har lite svårt att se ett aktivt filter som har mycket begränsade inställningsmöjligheter till att gå att använda generellt då ett passivt filter konfigureras ytterst optimalt för just den högtalaren den sitter i. Att bara kunna justera delningsfrekvens och volym är knappast särskilt bra att rekommendera generellt. Hur skall man då komma till rätta med olika avstånd till olika element och en möjlig sub?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:37:44  Show Profile Send gcs a Private Message
077:an sitter i en träkula a la B&W som går att flytta på tidsmässigt. Sedan var det så att jag har gjort eftermätning och en manuell justering av frekvenskurvan med hjälp av en RTA från Klark Teknik DN60. Om man bara har 2446, då sjunker nivån över 16KHz och därför satte jag in en 077:a. Här med inte sagt att det alltid ska vara så men just nu verkar det kunna vara bra. Jag kommer senare i veckan lyssna och jämföra ljudet efter den senaste justeringen. Jag kollade igår hur mycket överstyrnigsmarginal som fanns i alla delar av Driveracken och det var inga som helst problem.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2007/03/06 :  12:30:45  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
DEQ-X PDC 2.6P. Digitalt tvåkanalsförsteg, men upp till trevägs aktiv delning och rumskompensering. Precis vad jag sökte, så när jag hittade en begagnad köpte jag direkt. Nu kan jag koppla in bashögtalare hur enkelt som helst när det blir dags.

PDC'n finns även utan förstegsfunktionen. Det ska visst gå att koppla ihop ett antal enheter för flerkanalssystem också.

http://www.deqx.com/

Golden Age säljer.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000