Author |
Topic |
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 12:59:07
|
Eller två, whiskyman och Pjotre!
/P
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 12:59:43
|
Hej Andre, jag har också, vilket en del här vet, ett par QRS Saturnus. De spelar ner till 32hz utan någon dB-sänkning. När effekten faller 1 dB så går de ner till 29 Hz. Känsligheten är som i så gott som samtliga QRS-modeller 89db.
Jag har inte hört någon högtalare hemma hos mig som låter bättre.Diskant och mellanregister är samma hos Saturnus som i Neptunus. Basbestyckningen består av 2 st 8" element med ett extra 8"element som fungerar som slavbas. I mitt vardagsrum som är på 3.4 gånger 5.5 m2 tycker jag inte att det behövs någon extra bas , inte ens under filmer med mycketlåga frekvenser.
Detta är mina synpunkter på QRS Saturnus om de kan vara till hjälp i ditt val av högtalare. Pjotre, får ursäkta, men jag vill också ge min åsikt om QRS Saturnus. Mvh Kristofer
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 13:10:03
|
Hej Per, jag anser som du troligtvis förstått att QRS Saturnus är en ren hit. För det krävs ju som sagt mycket för att konstruera och bygga en högtalarlåda. Om den dessutom skall stå mot ett golv så uppstår ytterligare problem eftersom olika material i golvet ger olika reflexer vilket påverkar ljudet på olika sätt.MvhKristofer
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 13:39:37
|
Det att "det krävs så mycket när man bygger en högtalarlåda" beror på att den skall klara av att inte röra sig. Det är endast elementen som skall röra sig vilket i annat fall ger distorsion.För att förtydliga det förra inlägget.Mvh Kristofer
|
|
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 14:59:48
|
Av det jag hitintills kunnat läsa mig till så verkar QRS Saturnus vara en bra högtalare, jag får nog kolla efter ett par begagnade om det dyker upp några istället för den nya merkuriusen som jag tidigare hade tänkt mig. André.
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 15:04:25
|
Verkar mycket lämpligt. Har du sett annonsen för Arken. Titta då särskilt vilken högtalare som de visar.Mvh Kristofer
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 16:29:34
|
Han den där Pjotre han bara lövar å lövar...
Sorry, men det har varit betydligt mer å göra på jobbet än vad jag hade väntat av denna veckan... Så gör det lätt för mig tillsvidare, jag klistrar helt enkelt in Sladds recension av Saturnus som han gjorde på Hifi Magasinet... Hoppas det är okej med dig Sladd, annars får du moderera bort det!
Sladds ord beskriver väldigt väldigt väl vad jag tycker om ljudet på Saturnus. Jag har precis som Sladd gjorde sänkt diskant och övre mellanregister 1db. Jag växlar mellan 1 och 2 brickor i slavbasen, allt beroende på musik och humör... Jag driver mina Saturnsar med två stycken monobiampade S150 där biasen är justerad på ena sidan på respektive stereosteg för att ge mer kraft till basen. Denna kombination med två biampade S150 och Saturnus är snuskigt bra, och då är ändå inte mina S150 inspelade helt än... Det känns ungefär som jag kopplat in min subwofer till stereon, på ett positivt sätt då... Jag kör precis som Sladd med en S1:a som källa.´
Här kommer Sladds beskrivning av Saturnus:
"Lillebror till Neptunus är en positiv överraskning,. Den har - nästan - samma ljudkaraktär och homogenitet som storebror. Elementen är desamma men delningsfilterkomponenter och delningsfrekvenser skiljer en del. De 2 aktiva 8"-basarna flyttar heller inte lika mycket luft som Neptunusens 10:or. Men som de flyttar! Det handlar i princip om en fullregisterkonstruktion i kompaktformat. Den är dynamisk och pigg och det svänger som farao och blundar man så låter det som en 2 meter hög fullsize. I mitt lyssningsrum fick byglarna bak justeras ned 1 dB i övre mellanregister respektive diskanten.
På slavbasen sitter 3 brickor. Med en insex kan man skruva bort så många brickor man vill i förhållande till lyssninsrum och preferenser. Många brickor är lika med ett trögare slavbaselement vilket ger en lägre frekvens och därpå följande djupare basåtergivning. Denna blir å andra sidan en smula långsammare. Med en eller ingen bricka händer det motsatta, inte lika djupt men väldigt snabbt och dynamiskt. I mitt rum passade "fabriksinställningen" - 1 bricka - bäst.
Kombinationen av det storslagna fullregisterljudet och den fysiskt sett ganska lilla lådans möjlighet att försvinna ur ljudbilden ger en mycket fin presentation av ljudbilden i alla ledder.
För pengarna - speciellt i dagsläget - är detta en oslagbar kombination av musikalitet och spetskunskap i hifibygge."
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2002/07/10 : 20:26:52
|
De här QRS lådorna är intressanta. Hyggliga priser på grejerna och ett ljud som beskrivs av många som mycket bra.
Måste nämna att jag inte lyssnat mycket på dessa skapelser, därför kan jag ej komma med mycket....
Men personligen har de få gånger jag lyssnat på Neptunus och den gången med Saturnus ej fått mig att totalfastna för dessa konstruktioner.
Troligen har inte högtalarna visat sin fulla potential. Eller så kanske stämmer inte mina ljudideal med dem, eller mina referensramar kanske är fel. Hur som helst, skall jag lyssna mer på dessa skapelser. För att få en bättre bild, om vad de kan.
Vänligen Mattias
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 09:19:48
|
För egen del så har jag inte laborerat något alls med att sänka något register. Skall kanske testa det någon gång i framtiden. Mvh Kristofer
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 09:27:10
|
Hej Pjotre, Hur har du gjort i ditt rum med Saturnus? Dvs har du höjt/sänkt något register? Mvh Kristofer
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 09:56:38
|
quote:
Hej Pjotre, Hur har du gjort i ditt rum med Saturnus? Dvs har du höjt/sänkt något register? Mvh Kristofer
Hej!
Jo jag har sänkt diskant och övre mellanregister 1 db. Och oftast kör jag med en bricka i slaven. Speciellt nu när S150 x 2 börjar bli lite mer inspelade.
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 10:19:23
|
Tror du möjligtvis att vi kunde ses någon gång efter mässan så att jag kunde få hjälp med att ställa in dem efter rummet? Jag bor i Storgöteborg.Mvh Kristofer
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 11:00:30
|
quote:
Tror du möjligtvis att vi kunde ses någon gång efter mässan så att jag kunde få hjälp med att ställa in dem efter rummet? Jag bor i Storgöteborg.Mvh Kristofer
Hej Kristoffer!
Klart vi fixar det någon gång efter semestrar och sånt... Vi hörs om detta i augusti! Jag kanske kan övetala Björn o/e Sladd också... Dom har härjat hemma hos mig några gånger och man häpnar varje gång vilken förbättring dom åstadkommer!!!
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 11:06:04
|
Låter kanon det, tackar på förhand. MvhKristofer Förhoppningsvis så har jag nog byttupp mitt förstärkeri till Primare PRE 30 och A30.5 kanske A30.2 och A30.3. Men som sagt låter bra. MvhKristofer
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 11:11:06
|
Såg du Sladds svar i "Neptunustråden"?? Om inte kolla här:
quote:
----------------------------------------------------------------------sladd Administrator
Sweden 234 Posts Posted - 2002/07/11 : 10:39:57 -------------------------------------------------------------------------------- I morgon går det en bil från Karlskoga tur och retur Gbg. Är du tillgänglig på eftermiddagen så kan vi stanna till en timme för lyssning och justering!? Om tidsschemat håller vill säga.....
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - - ----------------------------------------------------------------------
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 11:11:35
|
Såg just att förförstärkaren för hemmabiobruk från Primare inte heter PRE 30.2 utan SP31.7. Mvh Kristofer
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 13:24:30
|
Angående högtalar placering.
Pjotre, såg att du fått hjälp av Björn + Sladd och att de åstakommit under med dina Saturnus. Trevligt
Man undrar hur mycket man kan vinna på just en korrekt högtalarplacering... troligen har många högtalarna ej optimalt placerade, troligen undertecknad också. Trots allt har jag funnit en placering som passar mig mycket bra och så bra har aldrig mina Sonusar spelat.
Mvh Mattias
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 14:06:54
|
Javisst, jag såg svaret men jag kan tyvärr inte just denna veckan. Men någon annan gång?Mvh Kristofer
|
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 18:04:59
|
På tal om QRS....fanns det inte en verkligt grym topmodell, Jupiter eller nånting, i något skede?
Bara sett den på bild men undrar om Sladd eller någon annan QRS:are hört dem live?
Mvh. RKL
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 18:14:23
|
Jupiter finns och är på G. I Senaste High Fid så skrevs det lite om den. Skall nog gå att okulärbesiktiga på Arken om allt klaffar - Skaaning, Scan Speak Ring Rad och lite aktiv drift här och där med gissa-vilket-svenskt-slut-stegs-märke-då! ;-)
Klart intressant, men priset på en Miljon (uppskattat) avskräcker något...
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 18:17:12
|
Men en miljon svensktillverkning ger säkert mera än en miljon t.ex. Wilson eller annat utländskt.....
Mvh. RKL
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/07/11 : 18:23:57
|
quote:
Jupiter finns och är på G. I Senaste High Fid så skrevs det lite om den. Skall nog gå att okulärbesiktiga på Arken om allt klaffar - Skaaning, Scan Speak Ring Rad och lite aktiv drift här och där med gissa-vilket-svenskt-slut-stegs-märke-då! ;-)
Klart intressant, men priset på en Miljon (uppskattat) avskräcker något...
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
Kikade lite på lådan och elementen när jag var uppe på HC igår... Jädrar vilken högtalare det blir, stor som ja.... ;o) Dom hoppas väl på att den ska bli klar till Arken, men jag tror mig ha hört av Olle att den kommer kosta 1 mille i Tyskland och att priset i gamla Svedala landar på ungefär en tredjedel.
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/07/12 : 09:02:25
|
1/3 av priset i Tyskland skulle alltså betyda att den kommer attkosta ungefär samma som den förra modellen som visades på Arken. Jag tror att det var Arken -96. Mvh Kristofer
|
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2002/07/12 : 09:22:26
|
Kom försäljningen av den förra modellen någonsin igång ordentligt? Eller blev det närmast frågan om mäss-exemplar...
Har någon nånsin hört hela Jupiter, ny eller gammal version?
Mvh. RKL
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/07/12 : 09:34:05
|
quote:
Kom försäljningen av den förra modellen någonsin igång ordentligt? Eller blev det närmast frågan om mäss-exemplar...
Har någon nånsin hört hela Jupiter, ny eller gammal version?
Mvh. RKL
Nej, jag tror bara det gjordes ett exemplar (är inte helt säker). Det såldes i alla fall för något år sedan, och innan det åkte från HC hann jag lyssna på dem och det lät väldigt väldigt bra, fantastisk upplösning och med en otrolig pondus.
Ska bli spännande att se vad den nya modellen kommer att prestera!
|
|
Topic |
|