Alla kan ju inte vara i Stockholm... så jag gissar att många av er har kollat på livesändningen från jazzfestivalen på TV1. Antingen man nu lyssnat i stereo eller DPL (en fråga om tycke och smak, samt tillgång till utrustning), dyker frågan om kvaliteten på TV-tunern kanske upp? Jag jämförde ikväll mellan TV- och video-apparaten och det var stor skillnad! Erkännas ska att det är sämre kablage från TV:n än från videon, men skillnaden verkar vara större än skillnaden mellan kablarna. Läste någonstans att videoapparater i allmänhet har bättre mottagare än TVapparater. Är det så månne, och i så fall varför? Finns det fristående mottagare att köpa i rimliga prisklasser kanske detta kan vara vägen till välljudande livekonserter? Någon som har kommentarer eller info?
Vet inte om detta med TV-ljud platsar på Hifi Forum? Men jag talar ljud här, inget annat. Tycker dessutom att flerkanal mycket väl kan tas upp här, även om jag själv talat om "tvåkanals-perspektiv" i några inlägg tidigare. Detta framförallt med tanke på SACD och DVD-audio, vilket inte har med hembio att göra. Jag tycker vi kan prata välljud så länge vi håller oss till just LJUD.
//StefanZ "Art is just short for Arthur"
Edited by - SZR on 2002/07/22 01:58:5 |