| Author |
Topic  |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:46:33
|
Min integrerade förstärkare (Denon PMA-S10 MK II) har ingen pre out och då funderad jag på om det går att ansluta ett externt slutsteg till min förstärkare genom tape out utgången.
Signalen kommer ju fram, det vet jag, men vete sjutton om signalen från CD går genom volymkontrollen innan den når tape out utgången. Om inte.... så går ju slutsteget på full kraft och då kan ju högtalarna bli rejält skadade om inte slutsteget hinner klippa först.
Min fråga blir alltså: går signalen först genom förstegsdelen (volymkontrollen) sedan till tape out utgångarna |
|
|
Steve
Member

261 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:58:35
|
quote: Originally posted by Merkurius
Min integrerade förstärkare (Denon PMA-S10 MK II) har ingen pre out och då funderad jag på om det går att ansluta ett externt slutsteg till min förstärkare genom tape out utgången.
Signalen kommer ju fram, det vet jag, men vete sjutton om signalen från CD går genom volymkontrollen innan den når tape out utgången. Om inte.... så går ju slutsteget på full kraft och då kan ju högtalarna bli rejält skadade om inte slutsteget hinner klippa först.
Min fråga blir alltså: går signalen först genom förstegsdelen (volymkontrollen) sedan till tape out utgångarna
Nej det gör den inte |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:59:19
|
Hej!
Har inte stött på ngt försteg/integrerad som har signalkontroll kopplad till "volymkontrollen" på "tape out". Skulle ju innebära att du måste ha på "viss volym" för att kunna spela in på band....
Så som du skriver att du kommer du köra fullt ös på stärkaren.
\\K-man |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:00:31
|
Fan! det var det jag misstänkte     |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 14:59:26
|
| du kan köra via hörlursutgången...det är enda allternativet, fast det där med bias spelar också roll, vilket försteg som ökar volymen snabbast. Om du bara ska koppla in en subba så funkar däremot hörlursutgången alldeles utmärkt. |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 18:24:30
|
Eller så får du sätta en extern volymkontroll på tape-out och sedan en Y-förgrening efter denna som du leder den ena signalen till tape-in och den andra till det extra slutseget. Sedan vrider du på den integrerade volymkontrollen på max, trycker in "tape monitor" knappen och sedan sköter du volymen på båda stegen med den externa volymkontrollen....
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
Steve
Member

261 Posts |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 18:31:29
|
Eller så kopplar du det extra steget till tape-out med en volymkontroll mellan bara. Fast då får du ju ratta in rätt nivå med två volymkontroller, kanske lite jobbigt... ;) Jag drev själv en subförstärkare på detta sätt för några år sedan, det fungerade alldeles utmärkt faktiskt ! Fast som sagt, det var lite jobbigt med dubbla volymexar... Ho !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 13:45:38
|
quote: Originally posted by yalpa
du kan köra via hörlursutgången...det är enda allternativet, fast det där med bias spelar också roll, vilket försteg som ökar volymen snabbast. Om du bara ska koppla in en subba så funkar däremot hörlursutgången alldeles utmärkt.
Eftersom jag funderat på att både köra med ett externt slutsteg och den integrerade så funkar nog inte detta. Om man använder hörlursutgången så stängs automatiskt högtalarutgånen av på den intgrerade. |
 |
|
| |
Topic  |
|