HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny Anläggning! Hjälp!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:06:02  Show Profile Send geten a Private Message
Hej.

Ja nu har man fått hela hemmabion såld :) och ska inhandla en helt ny 2 kanals anläggning.

Detta är ju då inte det lättaste, jag hoppas kunna få lite råd och rekomendationer av er här på forumet då jag inte är så kunnig själv och har inte lyssnat på så mycket.

Till att börja med så hade jag tänkt att köpa elektroniken först och högtalare senare, dock inte mycket senare men om ett par tre månader, och då lutar det åt ett par Infinity Kappa 600 eller B&W DM604 S3. Har för mig att jag läst att man ska köpa högtalarna innan elektroniken men kan det spela så stor roll? Anledningen till att jag vill handla elektroniken först är att jag har tillgång till högtalare jag kan spela på sålänge till jag har råd med nya.

Det jag ska ha är följande:

Förstärkare, För - Slutsteg för att lätt kunna uppgradera i framtiden.

Cd spelare.

Lp Spelare.

Eventuellt Radio men det kan vänta.

Det som de lutar mest åt just nu är saker från NAD, förutom Lp:n då där jag hade tänkt
mig en Rega eller Pro-Ject för ca 3000:-

För - Slutsteg = NAD C160 - NAD 218THX eller NAD C270 x2

CD = NAD C541i (Denna blev ju utnämd till "Product of the year 2002" av What-Hifi så den lär ju vara bra)

Radio = NAD C420 eller NAD C440 (lutar åt den billigare då jag sällan lyssnar på radio)

LP = Pro-Ject - Debut II eller Rega - P2.

Detta kostar ca 25,000:-

Vilket av dessa alternativ angående slutsteg ska jag välja:

1. Köpa 1st NAD 218THX och köra Bi-Wire.

2. Köpa 2st NAD C160 och köra Bi-Amp eventuellt brygga.

3. Köpa 1st NAD 218THX och 1st NAD C160 och Bi-Ampa.

Det bör tilläggas att jag är världsmästare i att göra impulsköp, och hoppas att jag denna gången ska klara att köpa något som jag kan leva ett bra tag med!

Jag har fått intrycket av att NAD gör bra grejer till vettiga pengar, kanske inte den snyggaste elektroniken designmässigt men jag gillar ändå utseendet.

Vad tror ni om detta?? Blir det en vettig anläggning till det priset eller är jag helt ute och cyklar? Kan jag få mycket bättre för dessa pengar?

Jag vill ju såklart ha välljud och jag vill kunna spela högt när det behövs.

Självklart är det mina öron som avgör i slutänden men jag vill ändå veta vad ni tycker!

SNÄLLA hjälp mig!! Jag vill handla så snabbt som möjligt, hade tänkt handla på hifiklubben i Lund och samtidigt ta en titt på The Rock.

// Johan

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:09:27  Show Profile Send ekman a Private Message
tycker personligen du ska undvika både kappa600 och b&w det finns roligare högtalare för dom pengarna speciellt om du kan tänka dig att handla begagnat ska du däremot handla nytt så finns ju qrs mercurius eller audio physic yara eller nåt annat kul =) kanske en dynaudio?
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:12:19  Show Profile Send geten a Private Message
ekman: ja jag kan mycket väl tänka mig att hadla begagnat, har ju inte alls bestämmt vad jag ska köpa för högtalare.

Men vad tror du om övriga anläggningen då??

// Johan
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:13:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Varför NAD överhuvudtaget.

Förra årets "julklapp" Hemma-bio ala NAD. Sopor som redan är på väg ut trots sina modiga 15 lax för recivier och 5 lax för DVD/CD.

Bedrägeri-roteln nog bästa avnämnare.

CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:15:12  Show Profile Send ekman a Private Message
hej G

tja personligen hade jag inte handlat Nad överhuvudtaget det är inte mitt favoritmärke men får man fråga hur mkt du har tänkt dig lägga på dom enskilda delarna först så kan jag nog komma med ett tips eller två sen =)
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:19:44  Show Profile Send geten a Private Message
Okay, NAD verkar ju inte vara ett omtyckt märke här i varje fall.

Jag hade tänkt lägga ca 20000:- på förstärkare och cd.

// Johan
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:23:10  Show Profile Send n/a a Private Message
"geten"
Då kan du bli lyckligare med annat "ekman" kan ...

CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:24:45  Show Profile Send ekman a Private Message
det finns en beggad plinius 8200 på hifimagasinet för 13tusen den lär vara ett kap för det priset =) den är visserligen integrerad och det ville du ju inte ha så hmm

kanske ett nytt harmony design pre9 försteg för 3500kr och
en rega planet2000 cd för 8000kr sen har du 8500kr att leta slutsteg för finns mkt roligt begagnat i den klassen...
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:24:48  Show Profile Send geten a Private Message
Okay... jag är ytterst tacksam för alla rekomendationer, jag är inte så inne på detta.

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:26:18  Show Profile Send ekman a Private Message
glömde poängtera att du måste lyssna själv innan du handlar såklart vem vet du kanske gillar nad bäst även om många här inte gör det...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:27:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kappa 600 är en biohögtalare, likaså B&W-n med aktiv bas, du skulle byta till hifi nu eller hur var det?

Här finns hifihögtalare: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5298
vill du ha feta golvare så finns säkert det också, för pengarna 16000 så kan du få contour 1.8mkII

Idén med för och slutsteg tycker jag är ganska onödig, blir en massa extrakostnader till signal/ström-kablar och annat krafs. Om du nu måste handla från klubben så köp Silverline, annars blir det inte riktigt hifi. Annars finns en rolig förstärkare här under säljes: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4441

Det fanns en silverline cd också för 7000kr, den verkar vara borta eller nåt, 541 är hursomhelst alldelles för kass för att paras med högtalare i prisklassen som du har tänkt köpa.

ja, det var väl det som jag hade att säga
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:30:10  Show Profile Send geten a Private Message
yalpa: Hade ingen ANING om att Kappa 600 var biohögtalare trodde det var raka motsatsen.

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:38:37  Show Profile Send ekman a Private Message
om du kan klara dig med integrerad bör du kolla denna annons iallafall nypris på 30tusen

bara för att jag är frälst också så tycker jag du ska ta och lyssna på audio physic yara den e riktigt bra för dom pengarna och definitivt ingen biohögtalare =)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:50:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by geten

yalpa: Hade ingen ANING om att Kappa 600 var biohögtalare trodde det var raka motsatsen.

Det var en överdrift från mig, men den är inte så hifi som det kan bli för pengarna. Att H&M tyckte att den var bra spelar ingen roll, de skrev dessutom att den var lite konstig i diskanten, det har jag hört från flera andra också.

Dessutom håller jag med Ekman, titta på Pilniusen, den lär spöa NAD hur lätt som helst.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22010

Edited by - yalpa on 2002/11/18 18:52:29
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:52:01  Show Profile Send geten a Private Message
yalpa: ok, hade jag ingen aning om, har bara läst bra kretik om dom tidigare.

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:52:25  Show Profile Send ekman a Private Message
byggkvaliten på kappamodellerna är inte den roligaste heller =)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:54:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:

yalpa: ok, hade jag ingen aning om, har bara läst bra kretik om dom tidigare.

Tidningarna kan man inte lita på. Satt och blädrade i en gammal H&M, bara SONY produkter på hela framsidan: subba, integrerad, sacd och hörlurar, ingen av dessa bäst i test, varför är de på framsidan då?
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:01:29  Show Profile Send geten a Private Message
Bahh... fan va svårt det är att bestämma sig!! Jag vet inte vad jag ska göra! :(

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:02:34  Show Profile Send ekman a Private Message
var bor du G att åka omkring och lyssna mkt själv är ju det enda sättet för dig att komma fram till vad det är du söker =) men ring på pliniusen först =) hehe
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:03:19  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Tipset med dynaudio var nog inte så fel. Mycket fina högtalare som låter rent, rent ,rent... Skönt ljud.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:03:53  Show Profile Send ekman a Private Message
fast audio physic låter ju renare det vet ju alla
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:06:35  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:

Hej.

Ja nu har man fått hela hemmabion såld :) och ska inhandla en helt ny 2 kanals anläggning.

Detta är ju då inte det lättaste, jag hoppas kunna få lite råd och rekomendationer av er här på forumet då jag inte är så kunnig själv och har inte lyssnat på så mycket.

Du kommer säkerligen att få många goda råd, mitt första till dig är
att ha ett så stort urval som möjligt innan du bestämmer dig. Att
köpa en rejäl 2-kanalsanläggning är ett stort steg och förtjänar
att du tänker igenom det rejält, och lyssnar mycket!

quote:

Till att börja med så hade jag tänkt att köpa elektroniken först och högtalare senare, dock inte mycket senare men om ett par tre månader, och då lutar det åt ett par Infinity Kappa 600 eller B&W DM604 S3. Har för mig att jag läst att man ska köpa högtalarna innan elektroniken men kan det spela så stor roll?

Jag tycker att det är tvärt om! Source first! Skit in, skit ut! Satsa
på bra elektronik först, framförallt på CD:n och skivspelaren. Du
kommer med största sannolikhet att upptäcka nya dimensioner hos dina
nuvarande högtalare! Satsa sen på förstärkare, och sist på högtalare
och kablar.

quote:
Anledningen till att jag vill handla elektroniken först är att jag har tillgång till högtalare jag kan spela på sålänge till jag har råd med nya.

Det jag ska ha är följande:

Förstärkare, För - Slutsteg för att lätt kunna uppgradera i framtiden.

Cd spelare.

Lp Spelare.

Eventuellt Radio men det kan vänta.

Det som de lutar mest åt just nu är saker från NAD, förutom Lp:n då där jag hade tänkt
mig en Rega eller Pro-Ject för ca 3000:-

Pro-Ject har många fina skivspelare, kanske de bästa under 3000.

quote:

För - Slutsteg = NAD C160 - NAD 218THX eller NAD C270 x2

CD = NAD C541i (Denna blev ju utnämd till "Product of the year 2002" av What-Hifi så den lär ju vara bra)

Radio = NAD C420 eller NAD C440 (lutar åt den billigare då jag sällan lyssnar på radio)

LP = Pro-Ject - Debut II eller Rega - P2.

Jag kan inte låta bli att tipsa dig om Linn Classik. Den har allt du
behöver utom phono-steg och grammofon då förstås, och är kanske inte
det bästa om du vill spela högt, men du får en CD, radio och
förstärkare av superklass! Lyssna och hör själv! Den kostar 16000, du
får då gott om pengar över till phonosteg och skivspelare.

quote:

Detta kostar ca 25,000:-

Vilket av dessa alternativ angående slutsteg ska jag välja:

1. Köpa 1st NAD 218THX och köra Bi-Wire.

2. Köpa 2st NAD C160 och köra Bi-Amp eventuellt brygga.

3. Köpa 1st NAD 218THX och 1st NAD C160 och Bi-Ampa.

Det bör tilläggas att jag är världsmästare i att göra impulsköp, och hoppas att jag denna gången ska klara att köpa något som jag kan leva ett bra tag med!

Jag har fått intrycket av att NAD gör bra grejer till vettiga pengar, kanske inte den snyggaste elektroniken designmässigt men jag gillar ändå utseendet.

Vad tror ni om detta?? Blir det en vettig anläggning till det priset eller är jag helt ute och cyklar? Kan jag få mycket bättre för dessa pengar?

Jag vill ju såklart ha välljud och jag vill kunna spela högt när det behövs.

Självklart är det mina öron som avgör i slutänden men jag vill ändå veta vad ni tycker!

SNÄLLA hjälp mig!! Jag vill handla så snabbt som möjligt, hade tänkt handla på hifiklubben i Lund och samtidigt ta en titt på The Rock.

Lycka till!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:07:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nej, men en fet integrerad och en bra beggad cd, sen är det klart! När det är enkelt så blir det bäst! iaf. för 20kkr. Kanske folk blir impade av en massa slutsteg osv, men det är sällan allt kräm behövs, 100W räcker fint, iaf. de som du får ur Denon eller Pilnius stärkarna som du tipsades om. NAD208 är ett röjjsteg som funkar fint till cerwin vega med dubbla 15", eller till Kappa, men inte till finlir-lådor. Skulle du dessutom niampa med 2st billiagre steg då är du nere i ljudkvalité i budgetklass som HK670 osv, bara mera kräm. Det är ingen bra väg att gå, och jag tror att de flesta här håller med om det.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:07:23  Show Profile Send geten a Private Message
ekman: jag bor i blekinge, finns inga bra affärer här i närheten så det blir ju att köra en bra bit för att lyssna. Men självklart ska jag lyssna innan jag köper! Jag vill bara bilda mig en uppfattning av vad som är bra grejer först! Och mina planer på NAD åkte ju i papperskorgen direkt tydligen :)

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:08:48  Show Profile Send ekman a Private Message
jo kolla upp ljudprodukter eller vad dom nu heter i Malmö dom ska tydligen ha ganska mkt godis =)

håller dock inte alls med om att man ska lägga mer krut på cdn och förstärkaren än på högtalaren men det finns ju som sagt olika skolor...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:09:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
Linn classik K finns att beställa från UK för 10800 pix + frakt.

jag ska ha iaf!!!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000