HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur högt brukar ni spela hemma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/26 :  13:21:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Sjosse!

Kul att du tycker det …

Skulle tro det att man menar med ljud som inte känns angelägna. Musik kan man lyssna rätt så högt utan att det känns obehagligt.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:00:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är helt fel, all typ av för höga ljud är skadliga oavsett om de är önskade eller ej. Däremot så skiljer det hur känsligt örat är vid olika frekvenser, det är därför man viktar dB-mätningar beroende på vad man är ute efter. Dessa 85 dB är A viktade (störst vikt vid frekvenser som örat är känsligt för och lägre för t ex lågfrekventa ljud. Notera dock att det är 85 dbA under en arbetsdag på 8h, och vid högre ljudstyrka sjunker tiden.

Om det vore så att önskade ljud inte skadade hörseln så skulle nog inte stora mängder musiker ha hörselnedsättningar och/eller tinnitus...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/26 14:02:35
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/26 :  16:01:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Helt rätt ztenlund!

Min tankegång var felaktig.

Nästan alla känner någon människa med problem med tinnitus nedsatt hörsel, och flera av de har varit eller är musiker.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2006/12/26 :  17:31:50  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag spelar ganska högt. Tills grannarna börjar banka i väggerna, då höjer jag lite till för att slippa höra dem klaga.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2006/12/26 :  17:34:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hahaha, Frost, det låter som om du kommer att få söka nytt boende inom en snar framtid.

Jag spelar inte särskilt högt. Jag har faktiskt aldrig mätt, det borde man nog göra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/26 :  22:55:03  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Martin.M och guldfisk:
Tack för tipsen om db-mätare.

Själv spelar jag "lagom högt", vad nu detta innebär mätt i db, men nu ska det inhandlas en sådan.
Med en känslighet på 93db så blir det väl inte så mycket arbete för min stärkare, men det brukar höras utanför huset ibland.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/27 :  11:10:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
75-90 dB C-viktat med tre olika skivor idag.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/27 :  13:24:58  Show Profile Send Straub a Private Message
Personligen är det inte så viktigt att spela väldigt högt.
Oftast tycker jag att det är alldeles för högt på uteställen, konserter, bio etc.
När jag såg Bruce Springsteen hade han ett snitt på strax över 100db vilket jag tyckte var på den övre gränsen av vad jag tycker är behaglig volym.
Ok att jag kan spela riktigt högt ibland och tycka att det låter bra men efter max ett par låtar oavsett hur bra musiken är vill jag alltid sänka. Å andra sidan kan jag tycka att det är ganska störande om det är för låg volym också vilket har varit fallet på ett par konserter. För ngt år sedan var det mycket diskussion i media om tinnitus och efter det kunde man märkbart höra att volymen en period var lägre på konserter i Gbg-regionen (det fanns förespråkare för ett snitt på 85db med max på 100bd, i mitt tycke för lågt för en konsert). Dock verkar det ha stabiliserats sig nu vilket innebär att ljudet ofta är högt som det ska vara men sällan för högt vilket passar mig.
Å andra sidan har flera personer jag känner beklagat sig över att ljudvolymen är för låg nuförtiden. Jag har faktiskt varit på konserter där folk ropar "höj volymen!".
Sist jag var på bio upplevde jag volymen alldeles för hög medans min bror tyckte den var lagom eller "iaf inte för hög".
Dock är det avsevärt bättre än vad det var i mitten av 90-talet då jag var på en del konserter med vansinnig volym (=med gula öronproppar var musiken fortfarande tokhög).

Lagom volym för mig är när allting i musiken kommer fram tydligt. Det här innebär att jag spelar oftast normalhögt eller "halvhögt", varken mer eller mindre. Har aldrig mätt i hemmet men har svårt att tro att jag nånsin spelar över 100db hemma, inte ens korta perioder. Ligger troligen som guldfisk ovan (75-90db).
Personen i senaste Hifi och Musik som hade spelat sönder sex diskantelement på M A RS8 genom att kontinuerlig spela över 110db och definiera detta som "lagom högt" måste ha en rejält nedsatt hörsel.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/27 :  13:31:27  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
För att utveckla lite:

Alison Krauss - Now that I found you, a collection
75-85 dB. Upplevdes som levande och med hyggligt tryck.

Weezer - Green Album
85-90 dB. Kass, instängt ljud. Behövde dra på för att få motsvarande tryck och sväng, men då lät det ganska illa.

Cantate Domino
70-90 dB. Mycket dynamik i denna välinspelade skiva.

I samtliga fall ställde jag först in en volym som jag tyckte passade musiken och sedan mätte jag utan att ändra något. Mina billiga stativhögtalare låter inte särskilt rent över 85-90 dB.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/12/27 :  13:34:36  Show Profile Send Straub a Private Message
...upptäckte att jag delvis säger emot mig själv i resonemanget ovan :-).
Jag menar att jag upplever att ljudet ibland (nuförtiden) är för högt på konserter etc och inte oftast som jag skrev i början...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/27 :  14:39:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Personen i senaste Hifi och Musik som hade spelat sönder sex diskantelement på M A RS8 genom att kontinuerlig spela över 110db och definiera detta som "lagom högt" måste ha en rejält nedsatt hörsel.

Det handlar ju inte om 110dB kontinuerligt utan det kan vara vissa toppar som ligger på den nivån eller högre. Med ett par JBL 2215 och dito 2":s horn klingar det väldigt snyggt utan att för den skull behöva trötta ut hörseln.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/27 :  17:45:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skulle anta att den person som det stod om i senaste Hifi&Musik har grava hörselnedsättningar.

De skrev ju bl a att de två redaktörerna som var på besök ofta lyssnar högt men att detta som han ansåg vara normalt var jobbigt högt eller något liknande, har inte tidningen här just nu men ändå...MhKristofer
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2006/12/27 :  20:42:12  Show Profile Send JMlab a Private Message
Livespelningar och vissa diskotek spelar mycket högt för att inte tala om många biografer.Jag upplever högt disdorderat ljud som väldigt jobbigt men kan finna mig i höga ljudtryck om det spelar rent
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/27 :  21:06:02  Show Profile Send gcs a Private Message
kan finna mig i höga ljudtryck om det spelar rent

Ja det var väl det jag försökte säga.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/12/27 :  22:50:42  Show Profile Send jos a Private Message
Jag spelar högt men inte "för" högt. Detta sen jag en gång vaknade upp med tjutande i öronen och nedsatt hörsel efter att sänkt 7 pilsner lutandes mot en högtalare som var dubbelt så hög som jag på en nattklubb.... (tyckte det var kul att mitt hår fladdrade..) Har kollat hörseln sen dess och den är tipp topp nu som tur var
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/27 :  22:54:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:

inte särskillt förvånad...

Många demonstrationer av hifi slutar i "alldeles för högt" - för vad prylarna klarar av att ge... och därmed även för åhöraren.

quote:

Ja det var väl det jag försökte säga.

håller med, pink floyd, pulse, ullevi : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8878 Posts

Posted - 2006/12/28 :  01:11:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Detta sen jag en gång vaknade upp med tjutande i öronen och nedsatt hörsel efter att sänkt 7 pilsner lutandes mot en högtalare som var dubbelt så hög som jag på en nattklubb.... (tyckte det var kul att mitt hår fladdrade..

Min stil för ett antal år sedan..Hadde en horn bas modellstörre 15" låda ca 1,5x1m,skulle alltid maxas när man blev rund under fötterna,hadde en benägenhet att somna,med fullt ös på anläggningen hela natten.Snacka om huvudvärk dagen efter..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8220 Posts

Posted - 2006/12/28 :  02:24:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har nåt svagt minne av att jag råkat somna (fint uttryckt) med huvudet halvvägs inne i en sån där W-baslåda mitt under en pågående punkspelning.

Hemma spelar jag dock väldigt sällan högt, dels för att jag helst lyssnar sent på kvällen och bor i lägenhet samt att öronen är ganska medtagna vilket gör att det helt enkelt inte är behagligt med höga volymer. Den sortens utrustning jag har inbjuder inte till tokpoppande heller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/28 :  08:54:36  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
gcs
Spelar det inte rent måste man ju sänka rejält.
Uppfattar distat ljud som högre dB, mot rent ljud.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/28 :  09:37:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
gcs: Nej, jag tror inte det var bara i topparna det nådde upp till 110 dB, jag tror det (eller just under det) var ett medelvärde.
Poängen med reportaget var just att han faktiskt spelade sönder högtalarna pga för hög volym. Högtalarna hade en känslighet på 91 dB/W och en märeffekt på 175W, i och med att han ibland körde full effekt ut från förstärkaren så matades de med ungeför 250W (vilket de inte tålde) mer eller mindre kontinuerligt (beronde på impedansvariationerna).
Det borde ge max 114 dB ljudtryck så 110 dB mer eller mindre kontinuerligt är nog ingen dum gissning med "modern" komprimerad musik.
Tur att barnen hade hörselskydd!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/28 :  12:55:11  Show Profile Send gcs a Private Message
En gång i tiden hade jag ett par Carlsson lådor som jag lyckades spela sönder vid två olika tillfällen. Sedan bytte jag till ett par JBL högtalare, men jag minns inte vad modellen heter men det var en 15":are + slav och ett horn LE175. Sedan har jag bytt till en större låda med nya element och jag har aldrig lyckats spela sönder något efter att jag gått över till dom effekt tåliga JBL elementen. Jag har ändå spelat så mycket som jag orkat lyssna. Jag tänker inte änns på att något kan gå sönder. Min ljud nivåmätare som är digital kollar av den aktuella nivån två kanske tre gånger i sekunden som sedan presenteras på en stor digital display.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/29 :  13:09:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Har man en utrustning som kan presera skadliga ljudtryck utan att ge sken av den ansträngning som man vanligtvis reagerar på så kan det vara mkt förnuftigt att kolla av lite då och då.

Jag har lagt märke till att det tas ut rätt mkt effekt emellanåt, i toppar och liknande, även när man tycker det är njutbara nivåer, tar man sedan en titt på känsligheten så ser man att man med ganska stor sanolikhet ligger en bra bit över 100dB ibland vilket förmodligen inte är så bra i det långa loppet.

klenare utrustningar börjar som regel att protestera och låta ansträngda vid dessa nivåer, och då hade man säkerligen sänkt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000