HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur högt brukar ni spela hemma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/25 :  13:33:04  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag bor i ett flerfamiljshus och kan i princip aldrig lyssna så högt jag skulle önska …
Man måste ta hänsyn andra människor också och därför är det inte möjligt.

Däremot inte sagt att jag skulle njuta av att lyssna på mycket höga ljudnivåer … Nej, inte alls. Men lagom högt, om det säger något.

Skulle vara kul att veta också att hur många decibel ligger någorlunda vanlig nivå när man lyssnar på för att verkligen njuta av musiken?
Tippar själv att det ligger nånstans runt 80-90 decibel.

Och snälla, försök undvika alltför tekniskt snack, utan förklara så begripligt det bara går … för alla är inte ingenjörer …
/JJ

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2006/12/25 :  13:51:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hmm... Har ingen dB-mätare. Så det blir ju svårt att gissa liksom.

Bor ju i villa med långt till näste granne - så i praktiken kan jag spela hur högt jag vill.

/M
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/25 :  13:54:34  Show Profile
Jag bor i hus, ligger på ungefär 75-85 decibel i lyssningsposition. Lite högre i vissa toppar kanske, men inte mycket högre.

Tycker det är rejält högt.

Är uppmätt med db-mätare då, voltcraft eller vad den heter.. mätte precis nu och drog på så högt jag orkade med.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/12/25 13:55:15
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/12/25 :  13:59:36  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Svårt att veta... fast uppskattningsvis, så en 80-90db

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2006/12/25 :  15:11:42  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag bor i radhus med MYCKET TÅLIGA grannar 2-kanalaren brukar gåpå 90-95 db
Bion vanligtvis 95-100 db med 117 db vid lyssningsposition som absolut topp och då
med en bra livekonsert i Dvdspelaren
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:00:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hur högt`???

Tjaaa, JÄTTE högt!!

Kul trådämne!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:01:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hur högt`???

Tjaaa, JÄTTE högt!!

Kul trådämne!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:05:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag behöver inte tänka på några grannar så det kan bli ganska högt. Jag brukar ha en mätmikrofon riggad vid lyssningsplats och en RTA från Audio Control modell SA 3050A mellan högtalarna.Den brukar ofta visa >105dB och ännu mera. Jag skulle gissa att det är mina öron som sätter gränsen för högtlarna spelar klockrent och är man inte ensam så vill man ju också kunna prata med varandra.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:27:32  Show Profile Send olof a Private Message
Jag bor i lägenhet men jag spelar precis hur högt jag vill ändå, å det gör jag gärna ofta
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8878 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:41:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Spelar inte så högt..Det var mest när jag var ung som jag ville kräma på allt som gick.Det har nog vuxit bort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:42:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag bor i lägenhet men jag spelar precis hur högt jag vill ändå, å det gör jag gärna ofta

Låter illa... Det finns något som heter grannar och hänsyn olof.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/12/25 16:43:51
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/25 :  16:44:37  Show Profile Send Lech a Private Message
Två Watt, sen håller huset på att självsvänga och nästa snäpp blir att bygga nytt hus.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/12/25 16:51:23
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/25 :  17:38:18  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag fick en ljudtrycksnivåmätare i julklapp, så jag återkommer om några dagar med reda siffror.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/12/25 :  18:44:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
(Det finns en liknande tråd, några veckor gammal)

Normalt runt 80-85 dB. Ibland 70-75, ibland upp emot 100.
När effekt-displayen på slutsteget visar på 10 W är det riktigt högt och över 100 dB. Något jag bara utsätter mig för under kortare perioder. Man vill ju kunna njuta av musik i många år, utan tinnitus eller kraftig hörslenedsättning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:13:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag antar att jag inte är den enda som läst "ljuddoktorn" i senaste Hifi&Musik, det var faktiskt intressant att veta att det faktiskt händer att folk spelar sönder "riktiga" högtalare pga för hög volym trots bra förstärkare.
Fast 110 dB kontinuerligt är extremt högt, undrar om killen har någon form av hörselskada?
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:22:07  Show Profile Send Lech a Private Message
Spelar på behaglig nivå ,strax under 1 watt vilket ger 105 db/m som i sin tur matar 60 m2 x 2,4 m3 blir "lagom" här hemma
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/12/25 21:00:16
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:33:39  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag antar att jag inte är den enda som läst "ljuddoktorn" i senaste Hifi&Musik, det var faktiskt intressant att veta att det faktiskt händer att folk spelar sönder "riktiga" högtalare pga för hög volym trots bra förstärkare.
Fast 110 dB kontinuerligt är extremt högt, undrar om killen har någon form av hörselskada?

Jag läste. Har han inte hörselskada kommer han förmodligen att få. Att i ett normalstort rum spela sönder en normalstor högtalare, med en förstärkare som inte klipper!! Kan det vara musiknjutning? Påminner mig mer om ljudtryckstävlingar för bilstereo.

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:48:17  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
f95toli
...det var faktiskt intressant att veta att det faktiskt händer att folk spelar sönder "riktiga" högtalare pga för hög volym trots bra förstärkare.
Fast 110 dB kontinuerligt är extremt högt...

Jag är inte ett dugg förvånad att folk spelar sönder det ena än det andra vid betydligt lägre volym.

Som ex är ett par av mina högtalare spec med 91 dB i känslighet, dvs 1 Watt in 91dB ut i teorin.

Om man nu misstänker att fabrikanterna snyggar till sifforna hamnar man snabbt längre ner på skalan och jag kan väl misstänka lite med ena fingret i luften att jag har ung 100 db i rummet vid cirkus 100 Watt.
(strömmätning med dB-mätare i handen)

Watt
1 2 4 8 16 32 64 128 256 312 624 1248

dB
91 94 97 100 103 106 109 112 115 118 121 124

Edited by - Passerati on 2006/12/25 20:56:51
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:54:26  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
miaber
med en förstärkare som inte klipper!! Kan det vara musiknjutning? Påminner mig mer om ljudtryckstävlingar för bilstereo
Nu vet inte jag vart du varit och lyssnat på billjudstävling. Men är det din uppfattning så verkar den rätt skev

*räcker upp ett pekfinger*
Börjar slutstegen ge en dist till basarna, förlorar enl min uppfattning och test med dB-mätare betydligt mer än ex flexet i karossplåt, mot behandlad dito.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:57:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag mätte hemma låg nivån runt 85 dB.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/25 :  21:00:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag läste. Har han inte hörselskada kommer han förmodligen att få. Att i ett normalstort rum spela sönder en normalstor högtalare, med en förstärkare som inte klipper!! Kan det vara musiknjutning? Påminner mig mer om ljudtryckstävlingar för bilstereo.

Faktum är att det är bra mkt lättare att spela sönder högtalare med för lite effekt, när stärkaren ger upp och klipper så blir det lite tufft för högtalaren och prylarna går sönder.

Sedan kanske man får höra att någon 20W stärkare knäckte ett par högtalare på 400W (WOW!) det var minsan ingen dålig stärkare det :)

quote:
När effekt-displayen på slutsteget visar på 10 W är det riktigt högt och över 100 dB. Något jag bara utsätter mig för under kortare perioder. Man vill ju kunna njuta av musik i många år, utan tinnitus eller kraftig hörslenedsättning.

Låter mkt förnuftigt miaber, har man därtill hyffsad känslighet (som i ditt fall) så ger 10W en ansenlig mängd ljud.

Jag har inga siffror på det, men jag kan försöka förklara.

När man är ute och jobbar med prylarna händer det att man ligger och pendlar lite runt klippnivå, som sig bör, stegen klipper dock aldrig utan limiterar snyggt och fint (ej märkbart), ej heller hörbart vilket är ännu roligare, de låter inte ansträngda ens vid kippnivå.

ca 2X425W till diskant (aldrig eller ens i närheten) känsl. 108dB/kanal
ca 2X425 till mid (klipper emellanåt) känsl. 100dB/kanal
ca 2X750 till bas (klipper emellanåt) känsl. 100dB/kanal

Hemma gäller aldrig dessa nivåer, jag brukar tycka det är tillräckligt när det känns lite och när kläderna rycker till då och då, detta sker dock inte vardagligen.

Det jag tycker är roligt är att "karaktären" inte förändras vid lite gaspådrag, samma fasta fylliga sound hela vägen, vilket kan vara lite lömskt då man har svårt att förstå hur högt det kanske är.

Jag tycker detta känns bra, vill jag kan jag finlyssna till burrmeisterplattan eller liknande, och käner jag för det kan jag få gåshud av front line assembly på lite högre nivåer.

Är dock alltid mkt rädd om hörseln.

Registret jag täcker in inom 2dB är 30-18kHz, hela väggen upp till klipp, balserat och snyggt, inget kroknar på vägen, och det känns ju lyckat även omd et inte på något vis är anmärkningsvärt i proffs sammanhang.

Jag brukar säga att jag har en proffsvärldens klockradio, och har hört riktiga system så förstår man.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/12/25 :  21:05:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Skönt att så många uppskattar det här … och tack för svaren än så länge.

miaber! Jag försökte hitta en tråd om det här, men hittade inget.

Hur mycket kostar en hyfsad bra decibelmätare? Och hur pålitliga är dem?
Det behöver inte vara hypernoga, bara på ett ungefär. Vore kul att veta vad jag sjlv har för nivåer, men jag vet att det är inte särskild högt alla fall.

----------------------------------------------------------------------

Förresten, vad betyder siffrorna på en HT-förstärkare när man spelar på musik. Som till exempel -30 dB? Hur många decibel motsvarar det?

På vinyl måste jag ha det mycket högre, men på cd räcker det lägre.
Vissa LP måste jag använda mindre än -10 dB!!

Edited by - pick-me-up on 2006/12/25 21:13:14
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/25 :  21:13:16  Show Profile
Ljudtrycksmätare

Duger gott till såna enklare mätningar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/25 :  23:55:20  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Motsvarande från Kjell & Company fick jag.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/12/26 :  00:24:12  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Nu vet inte jag vart du varit och lyssnat på billjudstävling. Men är det din uppfattning så verkar den rätt skev

Vad jag menar är, att lyssnar man på nivåer på över 110 dB hemma, kanske det är kicken av mycket dB, á la billjudstävling, man är ute efter. Inget man sitter och lyssnar på i ett par timmar. Och i det fallet står inte välljud högst upp på listan.

Och yes, jag vet att man även tävlar i välljud.

quote:
Faktum är att det är bra mkt lättare att spela sönder högtalare med för lite effekt
Det var det jag menade.

Hej Martinson. Väl skrivet. Effekt och ljuddtryck i PA-utrustning blir ju lite annat. Oavsett så blir dynamiken större. Vi hade i alla fall inte kompressor på annat än sången. Effekten vi tog ut låg på mellan 4-6 ggr 500-1000 W. Ljuddtrycksmätare fanns inte, annat än i vissa lokaler, typ disco, vilka, i vissa fall, måste isoleras bort så att strömen inte bröts pga för hög uppmätt ljudnivå (denna underbara känslighet på PA-högtalare!). Detta trots att musiken inte upplevdes för hög. Inte för mig, men inte heller för publiken.

Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/12/26 :  11:35:07  Show Profile Send duck77 a Private Message
Bra tråd!

Funderade just på detta med ljudnivå, själv ligger jag runt 80-90db.
Har hört att det är skadligt för hörseln att vistas i nivåer runt 85db förlänge. Undrar om detta är "buller" man menar, industri och sånt.

Mvh
Sjösse
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000