HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Riktigt stabila stativ!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/20 :  22:44:57  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Nu börjar jag tröttna på mina Atacama Nexus-stativ. Oavsett om de står på sina spikes eller med bottenplattan dikt mot golvet så vickar de vid minsta beröring. Även om jag står på bottenplattan så är de inte rejäla och stabila nog.

Nu vill jag ha förslag på riktigt rejäla stativ, allra helst svarta.

Empire's RC-serie har jag tänkt på, men det måste väl finnas fler?

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:07:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
TARGET har väl några rejäla stativ.

Edit: Skrev jag det där??
Tänkte nog egentligen på Empire.

Får googla lite och se om jag hade rätt

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:19:38  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tack för tipset Zalve!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:23:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
120 pund

170 pund

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:29:54  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Haha, visst har du rätt. Empire gör tydligen kopior av Targets MR-serie. Det är väl den som lockar mest. Vad jag kunde se fanns endast en norsk importör. Target hade förvisso en webshop, men även om de skickar till Sverige så blir det kanske billigar med Empire (med en liten snabbkoll på forex.se).
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:36:31  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Partington är väldigt välrenommerade, finns tydligen hos bla HifiArt:

http://www.hifiart.se/hifiart.se/08_partington.html

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:44:32  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det kan ses som pärlor för svinen att spendera mer pengar på stativen än på högtalarna, då det är ett par QUAD 11L som skall stå på stativen men man får verkligen inget värt pengarna under 2500:- verkar det som.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:31:32  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Varför inte testa Leca-block, mycket bra pris/prestandaförhållande. Garanterat billigare är högtalarna så slipper du fundera över det där med "pärlor för svin"...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/12/21 :  08:12:51  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Det kan ses som pärlor för svinen att spendera mer pengar på stativen än på högtalarna, då det är ett par QUAD 11L som skall stå på stativen men man får verkligen inget värt pengarna under 2500:- verkar det som.

Köp beg. lagom dyrt med tanke på priset på dina högtalare
går att hitta en del fina gamla targetstativ runt 400-600kr
Jag har själv ett par target modell äldre i profilrör ganska breda nedtill och går att sandfylla står som en säck potatis på golvet

/Jonne
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/12/21 :  08:29:58  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Går inte Nexus att fylla med sand?

I så fall är det väl bara att vräka på med x antal kg sand. Borde göra susen.

Annars så beror väl stativens stabilitet och motståndskraft mot "vickningar" enbart på hur bred bottenplattan är och inget annat? Därmed borde väl ett billigt stativ med bred bottenplatta vara lika stadigt som ett svindyrt stativ med mindre bred bottenplatta?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2006/12/21 :  08:46:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vaför inte bygga egna jag "slängde" ihop ett par stativ till en hifikompis för 350:- i mdf och sand med slutvikt på 15-18 kg för att passa till högtalaren så behandlades de med bodyplast. Det är en form av rostskydd till bilen som skyddar mot stenskott.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/21 :  09:25:25  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Limma/spänn fast något tungt under stativen?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/21 :  09:38:13  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jag köpte ett par beggade, eller om de var utgående, av Hificenter i Malmö för 400 spänn.
Har fyllt dem med sand, vickar inte det minsta.
Vad jag vill ha sagt är:Leta lite så hittar du ett par billigt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/21 :  11:22:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
The Leafs, jo, det stora röret går att sandfylla, men det handlar helt enkelt om att rören är så klena.

Bubbel, ett bra alternativ, men jag saknar någonstans att hålla till och verktygen att bygga dem med.

krellmaster, lecablock i all ära, men de är inte särskilt stabila de heller, dessutom smular de.

Jag tackar ödmjukast för alla tips!

Tror det blir ett par Empire ändå.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/12/21 :  12:09:07  Show Profile Send Jonne a Private Message
Skall du köpa nytt så är dessa prisvärda för 1698kr tror dock inte att så många butiker har dom hemma ,beställningsvara

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Tillbehoer/Hoegtalartillbehoer/VM_ACOUSTICS_Stand_Reference__Svart.htm

/Jonne
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/12/21 :  12:15:02  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Dynaudio Stand 4 är riktigt stabila, även om man väljer att inte sandfylla dom.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000