HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Måste få berätta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/16 :  00:28:37  Show Profile Send gcs a Private Message
I somras uppdaterade jag min gamla högtalarlådor som jag haft sedan 1973. Jag köpte i vintras två stycken JBL 2446J tillsammans med trictrax-horn. Det är tunga grejer som ska flyttas och monteras så Paradigm hjälpte mig med detta. När vi var så pass klara så att vi kunde börja att mäta in då fick vi några kraftiga knäppar eller smällar i det ena hornet. Men det lät bra ändå när vi spelade lite häftig musik. När jag sedan satt för mig själv och spelade pianomusik då kunde jag höra distorsion ur det hornet som det tidigare så kraftigt knäppt till. Ja det var ju inte så roligt och jag visste inte om det var något av slutstegen som gav distorsionen. Det var inte alls så kul det här och det dröjde innan jag började kolla alla delarna. Det visade sig att det ändå var hornet som var upphovet till missljudet. Nu hade jag en sån tur att jag hade varit hemma hos Matsj och han berättade för mig att han hade en kille som kunde sälja två 2446:or men Matsj behövde bara ett av dessa. Jag ringde Mats och sa att jag köper ett av de två. Sagt och gjort jag fick hem dom och åter igen behövde jag hjälp av en kraftkarl. Den starke och vänlige Paradigm hjälpte mig igen att lyfta ner den ena lådan som väger säkert en bit över hundra kilo. Vi monterade in en ny driver och kalibrerade slutstegen vad beträffar offset spänningen. Paradigm monterade isär den trasiga drivern men vi kunde inte se att det var något fel på membranet. Han lossade membranet från drivern och då visade sig det att det satt lite damm i slitsen där membranets spole ska sitta. Det var alltså inte som vi befarat utan bara ett dammigt skitfel. Hur det lät? Jo jag kollade med sinuston och jag kunde konstatera att distorsionen låg mellan 1-2,5KHz alltså precis där energin ligger i pianomusik. Det var ju för märkligt för då jag spelade annan musik utan piano så lät det klockrent. Jag har just skaffat mig en DrivRack 260 och ska installera den och sedan blir det inmätning under den kommande helgen. Jag säger bara fy fan va bra det låter redan nu trotts att jag just nu använder analoga delningsfilter från Behringer.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/16 :  01:35:32  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Är det sånt som kallas hög högtalar-känslighet!?

Lite damm som påverkar så mycket...hmm,inte konstigt man är försiktig om sina grejor.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/16 :  02:07:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja man kan ju undra hur damm kan leta sig in i en så pass tillsluten järnklump.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/12/16 :  19:48:40  Show Profile Send matsj a Private Message
Det är inga problem att få in damm i dem med sånt flås ur en diskant.
Kul att det blev bra.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2006/12/16 :  20:38:25  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
gcs - Skönt att det löste sig

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/17 :  01:03:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
hehe... om det är så känsligt på en 2446 så kan man ju fundera lite på hur en ss-93000 skulle funkat under samma omständigheter : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/12/21 :  08:34:56  Show Profile Send poppen a Private Message
Damm letar in sig överallt. Vår asrtraut har säkert tagit med sig lite av den varan i upp i rymden också.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/21 :  14:14:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har haft JBL horn(LE85:or)sedan 1973 och aldrig råkat utför något sånt löjligt som lite damm. Det är som om en tanks av typ Panter skulle få motorstopp på grund av lite damm i förgasaren.
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/21 :  18:08:52  Show Profile Send lum a Private Message
Damm är ju till största del hudrester så nog tog han med sig damm upp...

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000