HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag njuter av musik....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:27:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
från min anläggning
Någon mer som nått nirvana,och tycker sig sitta nöjd?
Byteskarusellen är för mig ett minne blott.(nåja)
Jag kommer med all sannolikhet att skaffa andra delar i anläggningen,men för tillfället njuter jag av det som finns.
RÖR är en njutning


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:46:05  Show Profile Send Digger a Private Message
Jooo...
Jag satt oxå ganska nöjd tills för ett par veckor sedan, då ringde telefonen och det var en kille som ville köpa min CD-spelare. Jag var ju nöjd, men spelaren hade några år på nacken och han erbjöd ett bra pris för den. Efter mycket letande så har jag hittat efterträdaren, och den kommer från Danmark i eftermiddag. Så ikväll sitter jag (förhoppningsvis) nöjd/are igen.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/12/16 :  18:44:31  Show Profile Send Jamo a Private Message
Japp, från och med i går då vi bytte tillbaka till finkabeln (tänk vad en högtalarkabel kan göra underverk). I augusti provade vi för skojs skull en budgetkabel, och den visade sig vara överraskande bra så den fick sitta kvar. Sen har det smygande infunnit sig en känsla av att något fattas. Vi provade med andra nätkablar och satte t.o.m. in en liten strömrenare, men ingen hörbar effekt. Igår gick vi tillbaka till ruta 1, och vips så var magin tillbaka. Ögonvrårna blev fuktiga, nyköpta skivor (bl.a. Radka Toneff) som låtit tämligen likgiliga fick plötsligt själ och liv!

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/18 :  08:09:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jo jag njuter oxå av musik numera mao nöjd.

För nåra veckor gjorde ett av dom bättre tweaken på länge, nämligen tjocktv:n ut å platt TV in. Då förstod man vilken sabotör tjocktv:n var när den tronade mellan högtalarna. Återstår bara lite ommöblering som förhoppningsvis åstadkoms under julstädningen.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/18 :  10:49:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


HiFi-nirvana når man nog aldrig. Men nöjd, det är jag. Och det med besked.

På senaste tiden har det strömmat in så mycket skivor att jag inte riktigt vet hur jag skall kunna hussera alla plattor längre...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/12/18 :  10:56:59  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
På senaste tiden har det strömmat in så mycket skivor att jag inte riktigt vet hur jag skall kunna hussera alla plattor längre...



Detta är nog kvalificerat för att vara "dagens I-landsproblem" i Hipp-Hipp


" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/18 :  11:01:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"HiFi-nirvana når man nog aldrig"

Nej det har du nog kanske rätt i Pac, men ibland låter det så där rätt å riktigt ur burkarna så håret reser sig i nacken.
Det är vid sådana tillfällen man begriper varför man öht håller på med detta.
Å det är då man vill dela med sig av gläjden till likasinnade :-)

"På senaste tiden har det strömmat in så mycket skivor att jag inte riktigt vet hur jag skall kunna hussera alla plattor längre.."

Jag har gott om plats :-)))))

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/18 :  11:21:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message
*avis*

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/12/18 :  11:45:00  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Då förstod man vilken sabotör tjocktv:n var när den tronade mellan högtalarna.


Intressant! Hur påverkar då hifimöbeln med all elektronik som oftast står på golvet mellan högtalarna
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/18 :  12:45:53  Show Profile Send Musse80 a Private Message
reeltoreel: Vad har du för anläggning? Hade varit intressant att veta...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/18 :  12:55:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror att anläggningen är en del av njutningen, personen är den andra delen.

Reeltoreel: Härligt att läsa! Jag har det rätt bra jag me!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/12/18 :  13:06:05  Show Profile Send new order a Private Message
Jag sitter också nöjd sedan nästan ett år tillbaka.Visst funderar jag på lite småtweaks men på det stora hela så lirar det riktigt bra nu.Just för tillfället så hittar jag och köper en mängd musik.Efter alla uppdateringar är det riktigt befriande att fokusera på det.Musiken.Det som det egentligen ska handla om.

/n.o
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/18 :  13:16:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Musse80: Inget märkvärdigt faktiskt.
Ett par hembyggda högtalare, visaton ct142
Förstärkaren är en Amplifon WL25.
Källan är för det mesta en gamal pioneerspelare (vinyl) från 70-talet med en lite bättre pickup,samt ett hembyggt rör-riaa.
Emellanåt spelas det även cd från en gamal HK-spelare,samt ett å annat rullband spolas upp på en Tascam 32:a.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/18 :  13:17:48  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Jag har det rätt bra jag me!


Kan tänka mig det

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/18 :  13:21:48  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Högtalare.


Förstärkare.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/12/18 :  16:59:38  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
"HiFi-nirvana når man nog aldrig"

Nog känns det som vi är där nu. Samtidigt tror jag att det sker en viss tillvänjning till det goda och efter ett tag vill man "flytta fram positionerna". I vårt fall så går vi vidare med att jobba med rumsakustiken som vi nu tror är den trånga sektorn. Tweakar för måttliga pengar är nog troliga framledes. Som synes, en mix av tillfredsställelse och framåtsträvan.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/19 :  08:22:11  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

plind: Hur riggar mellan högtalarna påverkar är svårt att säga men påverkar gör det nog men kanske inte lika mycket som en TV för den är ju en mer enhetlig yta.

Hifimöbeln flyttade jag vid förra årets julstädning å ommöblering så den står vid sidan av å kommer att göra så även fortsättningsvis. Eftersom nya TV:n ska upp på väggen så småningom så kommer troligen den gamla TV:bänken att åka ut å kvar mellan högtalarna blir bara slutsteget å möjligen nån låg bänk i framtiden med ev. hemmabioreciever. Ursäkta lite OT.


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/12/19 :  10:12:40  Show Profile Send Jamo a Private Message
reeltoreel:
Jag tittade en gång extra på hur du byggt upp din anläggning, och det är en filosofi och angreppssätt som jag verkligen gillar.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/19 :  13:49:55  Show Profile Send Stormen a Private Message
Oftare och oftare sjunker jag ner liggandes i soffan och lyssnar på Musiken inte ljudet. Att gå in i musiken och förmedla sig av den är en trevlig upplevelse som kräver viss koncentration.
Vågar jag sticka ut hakan här med att säga att det finns två sorters människor. En del använder musiken till att driva sina anläggningar andra ´har sin stereo till att spela musiken. Har man tur så landar man någonstans mitt i mellan och slipper lyssna på anläggningen hela tiden utan kan ta sig tid att njuta av hur man tänkt sig att stycket som spelas ska utformas och förmedlas. Nirvana är allt bra nära. väntar på ett gäng 4" element till en dipol som jag lyssnat på och det kommer att bli mycket bra. Men det måste få mogna fram och jag hinner spisa många plattor till i full njutning på min nuvarande anläggning

Edited by - Stormen on 2006/12/19 13:50:51
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/12/19 :  15:55:13  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Vågar jag sticka ut hakan här...

Säkert ingen risk, jag anser att du har helt rätt. Själv känner jag att jag är omväxlande i båda lägren: När anläggningen spelar magiskt så är det bara musik som gäller, då blir anläggningen helt oviktig. Men när magin av någon anledning försvinner, då infinner sig oron: dåliga kontakter eller högtalare som inte står stadigt eller har något hänt med rummet eller är det något konstigt med strömmen eller.....?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/12/20 :  13:25:20  Show Profile Send U1 a Private Message
Plind:
quote:
Intressant! Hur påverkar då hifimöbeln med all elektronik som oftast står på golvet mellan högtalarna


Jag bytade mitt Rack of silence till en Ikea bänk, ljudlyftet var markant, till det bättre. Personligen så skulle jag aldrig ställa något mellan högtalarna igen.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/12/20 :  20:47:04  Show Profile Send plind a Private Message
Det var precis det jag inte ville höra...
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/20 :  21:49:15  Show Profile Send iroise a Private Message
HiFi-nirvana når inte jag däremot är jag synnerligen nöjd med de grejor jag har. Köpt en hel hög cd på sista tiden och jag har också mycket vinyl att lyssna på då jag varit utan spelare en längre tid. Köpte alltså en igår och tycker att tillvaron är oförskämt angenäm just nu!
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2006/12/29 :  02:49:04  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Har varit ifrån hifi världen nu ett tag och har vid ett flertal gånger lämnat den i tron att det varit för gott. Man kan säga att ja gav det en sista chans när jag lånade hem polarens Droppe, det visade sig bli en ny resa där hela anläggningen bytets ut inom en 5 månader period:)
Nu har jag kommit nära mitt eget audionirvana...så långt det går i min värld i alla fall. Väntar bara på ett par kablar sedan ska det förmodligen inte bli mer byten på länge...väldigt väldigt länge;)
Nu har ett annat problem infunnit sig...hur ska jag hinna med att lyssna på alla skivor...hmmm...ständigt bekymmer;)

Edited by - jerkan2000 on 2006/12/29 02:49:39
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/29 :  16:32:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag njuter av musik....


Det låter inte bra. Du riskerar att förlora intresset för din hobby och glömma bort din anläggning.
Det är ett allvarligt tecken när man börjar tillbringa mer tid framför anläggnigen än bakom.
Då finns det bara en sak att göra, sälj anläggningen och börja om från början.
Kom ihåg att det är vägen och inte målet som är meningen med vår hobby.

CD-skivor är sånt man får i julklapp, dom får inte inskränka möjligheten att uppgradera signalkabeln. Pengarna måste användas till det som är viktigt!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/29 :  17:02:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
quote:Jag njuter av musik....



Det låter inte bra. Du riskerar att förlora intresset för din hobby och glömma bort din anläggning.
Det är ett allvarligt tecken när man börjar tillbringa mer tid framför anläggnigen än bakom.
Då finns det bara en sak att göra, sälj anläggningen och börja om från början.
Kom ihåg att det är vägen och inte målet som är meningen med vår hobby.

CD-skivor är sånt man får i julklapp, dom får inte inskränka möjligheten att uppgradera signalkabeln. Pengarna måste användas till det som är viktigt!



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000