HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Justering av mellanregister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/18 :  14:09:12  Show Profile Send PeterE a Private Message
Det här kanske låter konstigt men jag kör skivspelaren genom en separat riia förstärkare som jag har kopplad till min reciver.
Men nu sitter jag & funderar på om det går att köpa till nåt så att man kan justera volymen på mellanregistret som fanns inbyggt i förstärkare från 70talet.
Undrar om nån vet.
Eller är enda lösningen att köpa en begagnad vintage förstärkare?
Som har den möjligheten att separat justera volymen för mellanregistret.

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/12/18 :  14:20:01  Show Profile Send daja a Private Message
Köp en begagnad EQ och koppla in mellan riaa-steget och recievern så kan du justera som du vill

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/18 :  15:44:19  Show Profile Send PeterE a Private Message
Mmm så det var som jag misstänkte då att man kan justera mellanregistret med en eq.
Men spelar det nån roll hur många band det är på eqn jag köper?
Hörde nåt om att en del audiofiler tycker att man förstör ljudet med en eq.
Recivern jag använder mig av är rätt ny & slutsteget som jag har kopplat genom preout är det inga funktioner på.
Ska se om ja hittar en begagnad Hk eq..
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/18 :  16:40:09  Show Profile Send PeterE a Private Message
Skulle då haft tag i nån eq som Hk gjort. Vet inte så många ställen som säljer begagnade hifi grejer.
Repsam tänker ja då hålla mig borta ifrån
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/12/18 :  23:33:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message
"Hörde nåt om att en del audiofiler tycker att man förstör ljudet med en eq."
Jo så är det, och det är tyvärr lika smart som att säga att förstärkare förstör ljudet. Det är en otrolig kvalitétsskillnad på olika eq:ar och det är en ännu större skillnad på hur dom ställs in. Alltså så törs jag påstå att folk i allmänhet inte vet hur en eq låter eftersom ingen vet hur en förstärkare låter. Däremot så är det vanligast att dom är felaktigt injusterade och att man försöker använda en eq till att kompensera för fel som borde åtgärdas där dom uppstår. Vilket jag tror har lett till att folk "vet" hur en eq låter.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/19 :  16:23:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Skulle vilja leka lite med en eq någon gång hemma, även om man är nöjd med sina högtalare och elektronik i övrigt, så är ju många skivor direkt felmastrade eller felmixade från början.

Frågan är vad en "bra instegs eq" skulle kosta och vilka märken är bra, inköpsställen...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/12/19 :  16:38:23  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
www.behringer.com (www.musikborsen.se återförsäljare) gör prisvärda EQ, tex DEQ2496, finns även analoga EQs

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/12/19 :  23:45:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
justera volymen på mellanregistret som fanns inbyggt i förstärkare från 70talet.

Köp en S.k level kontrol och koplla till mellanregistret(ja om du har 3 vägs alltså)Använde jag på den tiden jag körde utan Eq..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/20 :  00:10:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det inte bättre att försöka angripa problemet där det kan var ?!
Ett annat Riaa, eller en annan förstärkare ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/12/20 :  01:57:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Men nu sitter jag & funderar på om det går att köpa till nåt så att man kan justera volymen på mellanregistret

Att montera volymkontroll på mellanregisterellementet i ett trevägssytem,har ju den effekten att den dämpar alla frekvenser som mellanregistret tilldelats av delningsfiltret,det förutsätter ju att det är ett 3 vägssystem.Jag förstår inte varför ett nytt Riia skulle avhjälpa problemet?I så fall är ju en EQ mellan Riia och förstärkare bättre,om han är nöjd med förstärkaren i övrigt,problemet blir ju i så fall att dom andra signalkällorna inte kan köras genom EQ:un,om det inte finns pre out/in förståss.Ett till alternativ är ju en förstärkare men inbyggd EQ.Volym på mellanregistret funkade i mitt fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/26 :  01:44:35  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har en rätt modern grej så volym för mellanregister finns inte.
Det är en Harman kardon avr 630 med ett extra slutsteg inkopplat.
Jag tror nog att jag har rätt många preout.
Ska jag alltså bara köpa en eq av samma märke som min förstärkare?
& sen koppla in den igenom nån preout ingång eller?
Har nästan tänkt mig nåt begagnat.
Men har nån nåt förslag?
Ska jag bara köpa nån 10 bandare eller hur många behöver man?

LeoArietis är det en eq för pa du tänkt att jag ska köpa eller?
Eq är inte min starka sida måste ja erkänna.

Edited by - PeterE on 2006/12/26 01:48:40
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/26 :  08:41:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det nån särskild anledning till att du måste ha samma märke på EQn?

Jag skriver min fråga igen, då du inte verkar ha sett den,
Är det inte bättre att försöka angripa problemet där det kan var ?!
Ett annat Riaa, eller en annan förstärkare ?


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/12/26 :  09:43:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ett enkelt sett att kontrollera om du är rätt ute med dina tankar är:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=513

Om du kan hitta rätt nivå med en sådan kan du ju se om du är rätt ute i dina tankar. Den påverkar inte delningsfiltret och du kan justera nivån. Dock kräver det att du är beredd att öppna lådan och placera den över mellanregistret i ett trevägssystem. Om det påverkar ljudet för dig? Tja, den måste du bedömma själv.

Jag tror detta är ett klassiskt problem som belyses av Sladd/Hifikonsult i den här länken:
http://hificonsult.se/index.php?menuid=021,001&SljhaRdEcGYhUbUHn=da1dccd845d870b0d1ecddde99c606f4

Ett förstärkt mellanregister är inte ovanligt att man får när man har ett rum som bidrar i just det området. Det handlar alltså återigen om akustikbehandling av moderna vardagsrum. Lösningen är alltså inte alltid att justera högtalaren, utan att justera rummet de spelar i....

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:04:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ljudmässig skillnad på digitala och analoga-filter och dessutom ska man skilja på grafiska och parametriska-filter. Det filter som jag tycker(enligt min erfarenhet)är bästa är ändå dom parametriska, filter av fyra-bands typ och ställbart Q-värde. Filtret ska ha in och utgångsvolym och dessutom vara i stereo. Jag vet inte om det finns sådana filter idag till rimliga priser, men Behringer tror jag inte har det längre.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/12/26 :  15:34:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ett enkelt sett att kontrollera om du är rätt ute med dina tankar är:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=513

Just det jag menar..
quote:
sen koppla in den igenom nån preout ingång eller?

Om du vill att den ska funka på alla ljudkällor behöver du oxå pre in.
quote:
Är det inte bättre att försöka angripa problemet där det kan var ?!
Ett annat Riaa, eller en annan förstärkare ?

Du menar alltså att någon av dessa enheter är defekt/felkonstreuerad?
Kan ju lika gärna vara någon av resterande komponenter i kedjan!!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/26 :  22:28:08  Show Profile Send PeterE a Private Message
Nej det är inte nån särskild anledning mer för syns skull.
Det är en NAD PP2 RIAA Förförstärkare som jag använder mellan skivspelare & förstärkare.
Valde den just för att den verkar vara lite bättre än dom här vanliga billiga som man kan köpa för runt 100kr.
Vet att jag har preout men osäker på om jag har det som ingång också.
I värsta fall kan man ju se om man hittar nån hyffsad begagnad förstärkare från 70talet med volymratt för mellanregistret som man då kopplar in i preout utgången kanske funkar.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/26 :  23:04:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet inte om det är nån ide att försöka ge mer förslag, då du redan verkar ha bestämmt dig om att du ska ha en beg förstärkare från 70talet där du kan justera mellanregistret.

Ryssen:
Visst kan det vara nåt annat som inte stämmer... Det är snålt med info om vad som används,,
H/K har väl haft ett rykte om sig att vara krafigt i bas och diskant, om detta stämmer kan jag inte uttala mig.

Ett test med en annan förstärkare vore en sak,, Då infon i första inlägget ger att det är när skivspelaren är inkopplad som mellanregistret är mer framträdande.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/12/26 :  23:19:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Eller är enda lösningen att köpa en begagnad vintage förstärkare?
Som har den möjligheten att separat justera volymen för mellanregistret.

Om du bestämmt dig för detta,så tror jag nog att det finns modernare förstärkare som klarar detta oxå,det "räcker" ju med en som har 3 bands EQ,för att kunna justera ,mellanregistret.mer är ju bättre Iofs.
Som sagt har du möjliget att prova med andra delar innan köp så gör det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mr.speedwell
Member

57 Posts

Posted - 2006/12/26 :  23:59:21  Show Profile Send mr.speedwell a Private Message
eller en bbe ars

Edited by - mr.speedwell on 2006/12/26 23:59:58
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/27 :  16:49:55  Show Profile Send drkim a Private Message
Detta kanske kan vara nått??
http://www.blocket.se/vi/10428674.htm?ca=18_s

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/27 :  18:01:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle inte köpa en sån. Det är leksaker i mitt tycke. Snacka med någon polare på forumet som är villig att ställa upp med en riktig parametrisk eq.

Edited by - gcs on 2006/12/27 18:02:59
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/29 :  03:19:36  Show Profile Send PeterE a Private Message
Ja men jag vet inte riktigt om jag har nån preout ingång.
Hur ska ja arnars göra om jag vill få in en eq?
Kan ja koppla in det i en annan ingång arnars?
Typ direkt till riaa istället & skivspelaren.
Jag har inte bestämt mig för nåt men jag är öppen för förslag.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/12/29 :  03:26:59  Show Profile Send PeterE a Private Message
Ja då jag spelar Lp skivor så vill jag kunna kontrollera mellanregistret efterssom att ibland så är det för mycket i ljudnivå på mellanregistret.
Men jag har även det problemet då jag spelar Lp skivor är att jag får nästan inte ut nån kraft utan det låter lite livlöst.
Måste skruva på jätte mycket på förstärkaren för att få nån kraft i ljudet.
Cd spelaren låter däremot jättemycket så hela huset skakar på den ljudnivån jag har för att få liv i skivspelaren.
Ber om ursäkt om jag varit lite otydlig förut men säg till om det är nån info ni saknar.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/29 :  10:27:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men det är ju så att en cd-skiva har mycket högre utstyrning jämfört med alla andra analoga ljudkällor. Om man behöver inserta en eq så måste man ha en preut/in.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/12/29 :  12:13:48  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tycker det verkar vara något som verkligen inte är som det skall vara. Så stor skillnad är det inte på utsignalen från de olika källorna. Verkar dessutom oerhört märkligt med så stora problem från en källa. Är det något som inte fungerar som det skall?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/29 :  16:13:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Tja så där 6dB skillnad kan det ju ändå vara mellan en vinyl och en cd. Faktum är ju att en cd är i de flesta fall utstyrda till 0dBf medan en vinyl i de flesta fall ligger -6 till -9dBf.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000