HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage S1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2006/12/12 :  03:58:34  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hej

jag undrar hur ljudet står sig på denna spelare idag (ex mot Freja eller kanske en Meridian G06:a)

och Hur bra är "förstegsdelen" ( alts då volymkontrollen , ej de extra analoga ingångarna)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/12/12 :  08:35:24  Show Profile Send Gebex a Private Message
Som CD-spelare så är S1 bättre än Freja. Enligt min uppfattning så är den den faktiskt bättre än Gondul nivå I.

S1 har fått en del kritik för volymkontrollen. Jag tror att det är den låga utnivån som har ställt till det lite för vissa personer som haft den.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/12/12 :  11:27:08  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag använde min S1 till S250 och tyckte att
det saknades en del, (tråkig) men det blev
klart mer `jävlaranamma` när jag köpte en
S2 också.

Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2006/12/12 :  12:21:12  Show Profile Send fripps a Private Message
Delar uppfattningarna ovan, som CD-spelare så står sig S1:an mycket bra. Enligt mig så är Frejan inte i närheten av en S1. Volymkontrollen är lite svag, uteffekten är lite för låg och förstegsdelen håller inte samma klass som spelaren i sig själv. Jag kommer köra min S1 ett bra tag till

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:27:33  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vissa som kör CD-spelare (med lite lägre utgångsnivå) direkt till slutsteget upplever ljudet som odynamiskt medan andra upplever det som "ofärgat". Har hört en del som kört Wadia, etc. direkt med varierande resultat.
Det är väl som sagt utnivån i S1:an som är lite låg. Bortsett från det är det en mycket bra maskin.
Gondul har en högre utnivå och ett försteg i "referensklass" vilket gör att den (M/3) låter allt annat än tråkig .

Edited by - Sceptic on 2006/12/13 18:17:18
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:38:47  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Oj

men hur låter S1:an ljudmässigt ?

och är det samma utgångar för slutsteg och försteg ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:43:00  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
och är det samma utgångar för slutsteg och försteg ?

Det är samma utgångar, du bara kopplar förbi volympotten i menyn vid användande av externt försteg.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:59:04  Show Profile Send garmen a Private Message
har precis köpt ett par S250 och behöver en ny cd, men det är lite längre fram i horisonten, men S1 och en S2 är att föredra till sina S250 ?

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/13 :  11:54:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En kompis testade att köra S1:an direkt till ett par S250 men upplevde att det blev ett stort lyft när han kopplade in S2:an.
Man ska nog se S1 som en ren cd-spelare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/13 :  14:50:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
"En kompis testade att köra S1:an direkt till ett par S250 men upplevde att det blev ett stort lyft när han kopplade in S2:an.
Man ska nog se S1 som en ren cd-spelare."

Jag håller inte med om att man ska se S1 som en ren cdspelare.
Jag fick inget bättre resultat med ett försteg med dom flesta förstärkare inklusive dom S250X som jag har ägt.
Med Vitus och EAR 509 räckte utgångsvolymen till att gott och väl överstyra förstärkarna.

Din kompis S1 kanske var något fel på försteget eller så var den aldrig tidigare använd och behövde kanske spelas in?


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2006/12/13 :  15:06:26  Show Profile Send fripps a Private Message
Jorma: Har kört min S1 med Burmester 911 och då var utgångseffekten tillräcklig, dock räcker den inte riktigt till när jag kör rakt in i ett Grendel. Det hänger nog mycket på slutstegets ingångsspecar. Upplever ett lyft när jag kör den som en ren CD spelare, men som sagt smaken är som baken.

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/13 :  15:26:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är en del effektförstärkare som kräver högre nivå in än S1,an kan lämna och då behövs ett försteg, men det gäller inte alla kombinationer och en som vi var ett gäng och testade var Audio Research LS 25 förförstärkare till ett par Audio Research 150 reference (tror jag att dom hette??) mono effektförstärkare.
Där var det bättre att köra S1 direkt och ta bort försteget.

Men det är klart att jag som kabeltillverkare kanske skulle heja på att ni skaffar så många apparater som möjligt, så att det går åt maximalt med kablar

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/13 :  15:45:28  Show Profile Send CC a Private Message
Har haft lyckan (?) att testköra S1:an på min anläggning under en tid. Och som cd-spelare vill jag säga att den matchade min anläggning riktigt bra. En given reference när det gäller diskantåtergivning, men även en underbart tajt och torr bas med dynamik i kubik!

Men det inbyggda försteget upplever jag absolut mer som ett tillfäligt alternativ. Drivmässigt var det absolut inga problem med att koppla upp med min DP-stärkare, men mitt hemmbygge (en ballad NLE) gick i åttor runt S1:an försteg när det gällde de kvalitiva aspekterna! Speciellt mellanregistret, som jag ändå ansåg vara riktigt okej även med S1:ans försteg.
Men som sagt, S1:an lyfte sig rejält med mitt försteg!

(Och eftersom jag har riktigt goda kablar så vart det ingen flaskhals där heller :-)


edit: allt samman naturligtvis inte testat i blindo eller något liknande, utan helt subkjektivt upplevt.
Men som bonus hade jag hemma en riktigt kräsen räv i studiosammanhang och med mångårig erfarenhet utav att analysera ljud och inspelningar (vet ingen som kan dissikera en inspelning som denna snart 60åriga man!), men denna gång satt han verkligen och lyssnade på MUSIKEN! Jag har aldrig tidigare upplevt detta med honom!!! DET var kul :-)
Han använde ord som organiskt och levande om just röståtergivningen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/12/13 15:52:42
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2006/12/13 :  15:46:36  Show Profile Send fripps a Private Message
Håller med angående LS 25 kontra S1 rakt in

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/12/13 :  16:31:38  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Om S1:ans försteg låter bättre än ARC LS25 så är ju det ett minst sagt gott betyg.
Jorma, var det vid det här tillfället ni jämförde S1 med ARC CD3
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/13 :  23:08:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Om S1:ans försteg låter bättre än ARC LS25 så är ju det ett minst sagt gott betyg.
Jorma, var det vid det här tillfället ni jämförde S1 med ARC CD3


Ja, det var ARC CD3 som det jämfördes mot.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/12/13 :  23:25:47  Show Profile Send Mikaell a Private Message
jag har också provat S1 med inbyggda försteget och kan hålla med om att det fattades lite "kräm" i försteget men som ren CD-spelare med ett Krell KRC 2 som försteg så grävdes det fram detaljer och dynamik så att det var jobbigt att byta till sin CDfix igen.
-Jag kommer att äga en S1:a i framtiden det är ett som är säkert.

Mvh /Mikaell.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/13 :  23:27:15  Show Profile Send FBK a Private Message
En kompis hade en S1a till ett par S250 förut och denna kombi körde vi på MAX volym en gång för att kolla hur hans dåvarande B&W N802 tacklade den uppgiften, och det var inga problem förutom då att fler än vi kunde höra vad som spelades och att fönstren skallrade lite

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/14 :  11:01:18  Show Profile Send CC a Private Message
S1:an direktkopplad till en DP5.52HP vidare till ett par B&W N802 har jag haft ynnesten till att höra på under en längre tid. Fungerade ypperligt enligt mitt tycke å smak. B&W är också förhållandevis hyfsade som last så där var det inte några större problem med driften... Liite värre med Respons:are. De gillar möe effekt :-)
Så som vanligt är det hur å vad som kopplas samman, som talar för hur det blir i slutändan... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/12/14 :  13:53:51  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Ja, det var ARC CD3 som det jämfördes mot

Vad kom ni till för resultat
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:32:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, det var ARC CD3 som det jämfördes mot


Vad kom ni till för resultat


Resultatet var att det var ingen större skillnad mellan ARC CD3 och Advantage S1 när vi körde genom ARC LS25, men att det lät en bra bit bättre när S1 kördes direkt på effektförstärkarna.
Det var bättre på alla parametrar, och han som hade anläggningen inhandlade en styck S1, men behöll också LS25,an som analogt försteg då den var bättre på den punkten än S1 med analogt förstegskort.
S1,an gick ändå att koppla in på LS25,an då LS25,an har en bypassingång.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2007/01/30 :  07:27:43  Show Profile Send Engh a Private Message
Hepp har en liten fråga till er som verkar ha en del erfarenhet av S1, kör idag en kombo med T1/DAC1 hur mycket bättre är S1 än dessa.

Och sen en liten teknisk fråga, finns det några digitala ingångar på S1 isåfall vilka, och vad får man för ingångar med analogkortet.

Har läst om en kille som skickade sin S1 till Mattias på Harmony Design som moddade förstegsdelen för att kunna ge ut högre spänning.
Blev vist nöjd.

HiFi är en ondcirkel !
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/30 :  09:25:59  Show Profile Send lars a Private Message
Hur S1 står sig mot Krell SACD och Meridian G08?

S1 är den mest mjuka spelaren med nackdelen att beslöja ljudet och ta bort detaljer. Den är trevlig att lyssna på för det är inget som sticker ut. Är lite laydback tycker jag.

Meridian G08 är dynamisk med mycket punch men kan var lite för aggressiv i ljudet för min smak.

Krell SACD ligger mellan S1 och G08. Har bådas fördel med rent mjukt ljud och med dynamik och kraft utan att varken låta beslöjad eller hårt/aggressivt.

Valet för mig blev en Krell SACD som jag har än idag.

OBS Det jag testade var CD-formatet. Sen klarar Krellen även SACD som är ännu bättre än CD. Krell SACD är i klass med vinyl.

Alla tre spelarna är bra. Vilken man sen föredrar beror nog på vad man har för övrigt i sin anläggning som passar. Matchningen är viktig men ack så svår, det är väl därför vi får så många olika synpunkter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000