Author |
Topic |
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 03:58:34
|
Hej
jag undrar hur ljudet står sig på denna spelare idag (ex mot Freja eller kanske en Meridian G06:a)
och Hur bra är "förstegsdelen" ( alts då volymkontrollen , ej de extra analoga ingångarna) |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 08:35:24
|
Som CD-spelare så är S1 bättre än Freja. Enligt min uppfattning så är den den faktiskt bättre än Gondul nivå I.
S1 har fått en del kritik för volymkontrollen. Jag tror att det är den låga utnivån som har ställt till det lite för vissa personer som haft den. |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 11:27:08
|
Jag använde min S1 till S250 och tyckte att det saknades en del, (tråkig) men det blev klart mer `jävlaranamma` när jag köpte en S2 också.
|
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 12:21:12
|
Delar uppfattningarna ovan, som CD-spelare så står sig S1:an mycket bra. Enligt mig så är Frejan inte i närheten av en S1. Volymkontrollen är lite svag, uteffekten är lite för låg och förstegsdelen håller inte samma klass som spelaren i sig själv. Jag kommer köra min S1 ett bra tag till
MVH |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 20:27:33
|
Vissa som kör CD-spelare (med lite lägre utgångsnivå) direkt till slutsteget upplever ljudet som odynamiskt medan andra upplever det som "ofärgat". Har hört en del som kört Wadia, etc. direkt med varierande resultat. Det är väl som sagt utnivån i S1:an som är lite låg. Bortsett från det är det en mycket bra maskin. Gondul har en högre utnivå och ett försteg i "referensklass" vilket gör att den (M/3) låter allt annat än tråkig . |
Edited by - Sceptic on 2006/12/13 18:17:18 |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 21:38:47
|
Oj
men hur låter S1:an ljudmässigt ?
och är det samma utgångar för slutsteg och försteg ? |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 21:43:00
|
quote: och är det samma utgångar för slutsteg och försteg ?
Det är samma utgångar, du bara kopplar förbi volympotten i menyn vid användande av externt försteg. |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 11:54:50
|
En kompis testade att köra S1:an direkt till ett par S250 men upplevde att det blev ett stort lyft när han kopplade in S2:an. Man ska nog se S1 som en ren cd-spelare. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 14:50:34
|
"En kompis testade att köra S1:an direkt till ett par S250 men upplevde att det blev ett stort lyft när han kopplade in S2:an. Man ska nog se S1 som en ren cd-spelare."
Jag håller inte med om att man ska se S1 som en ren cdspelare. Jag fick inget bättre resultat med ett försteg med dom flesta förstärkare inklusive dom S250X som jag har ägt. Med Vitus och EAR 509 räckte utgångsvolymen till att gott och väl överstyra förstärkarna.
Din kompis S1 kanske var något fel på försteget eller så var den aldrig tidigare använd och behövde kanske spelas in?
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 15:06:26
|
Jorma: Har kört min S1 med Burmester 911 och då var utgångseffekten tillräcklig, dock räcker den inte riktigt till när jag kör rakt in i ett Grendel. Det hänger nog mycket på slutstegets ingångsspecar. Upplever ett lyft när jag kör den som en ren CD spelare, men som sagt smaken är som baken.
MVH |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 15:26:25
|
Det är en del effektförstärkare som kräver högre nivå in än S1,an kan lämna och då behövs ett försteg, men det gäller inte alla kombinationer och en som vi var ett gäng och testade var Audio Research LS 25 förförstärkare till ett par Audio Research 150 reference (tror jag att dom hette??) mono effektförstärkare. Där var det bättre att köra S1 direkt och ta bort försteget.
Men det är klart att jag som kabeltillverkare kanske skulle heja på att ni skaffar så många apparater som möjligt, så att det går åt maximalt med kablar |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 15:46:36
|
Håller med angående LS 25 kontra S1 rakt in |
Medlem i ASO |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 16:31:38
|
Om S1:ans försteg låter bättre än ARC LS25 så är ju det ett minst sagt gott betyg. Jorma, var det vid det här tillfället ni jämförde S1 med ARC CD3 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 23:08:26
|
quote: Om S1:ans försteg låter bättre än ARC LS25 så är ju det ett minst sagt gott betyg. Jorma, var det vid det här tillfället ni jämförde S1 med ARC CD3
Ja, det var ARC CD3 som det jämfördes mot.
|
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 23:25:47
|
jag har också provat S1 med inbyggda försteget och kan hålla med om att det fattades lite "kräm" i försteget men som ren CD-spelare med ett Krell KRC 2 som försteg så grävdes det fram detaljer och dynamik så att det var jobbigt att byta till sin CDfix igen. -Jag kommer att äga en S1:a i framtiden det är ett som är säkert.
Mvh /Mikaell. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 23:27:15
|
En kompis hade en S1a till ett par S250 förut och denna kombi körde vi på MAX volym en gång för att kolla hur hans dåvarande B&W N802 tacklade den uppgiften, och det var inga problem förutom då att fler än vi kunde höra vad som spelades och att fönstren skallrade lite |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 13:53:51
|
quote: Ja, det var ARC CD3 som det jämfördes mot
Vad kom ni till för resultat |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 15:32:37
|
quote: quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Ja, det var ARC CD3 som det jämfördes mot
Vad kom ni till för resultat
Resultatet var att det var ingen större skillnad mellan ARC CD3 och Advantage S1 när vi körde genom ARC LS25, men att det lät en bra bit bättre när S1 kördes direkt på effektförstärkarna. Det var bättre på alla parametrar, och han som hade anläggningen inhandlade en styck S1, men behöll också LS25,an som analogt försteg då den var bättre på den punkten än S1 med analogt förstegskort. S1,an gick ändå att koppla in på LS25,an då LS25,an har en bypassingång.
|
|
|
Engh
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 07:27:43
|
Hepp har en liten fråga till er som verkar ha en del erfarenhet av S1, kör idag en kombo med T1/DAC1 hur mycket bättre är S1 än dessa.
Och sen en liten teknisk fråga, finns det några digitala ingångar på S1 isåfall vilka, och vad får man för ingångar med analogkortet.
Har läst om en kille som skickade sin S1 till Mattias på Harmony Design som moddade förstegsdelen för att kunna ge ut högre spänning. Blev vist nöjd. |
HiFi är en ondcirkel ! |
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 09:25:59
|
Hur S1 står sig mot Krell SACD och Meridian G08?
S1 är den mest mjuka spelaren med nackdelen att beslöja ljudet och ta bort detaljer. Den är trevlig att lyssna på för det är inget som sticker ut. Är lite laydback tycker jag.
Meridian G08 är dynamisk med mycket punch men kan var lite för aggressiv i ljudet för min smak.
Krell SACD ligger mellan S1 och G08. Har bådas fördel med rent mjukt ljud och med dynamik och kraft utan att varken låta beslöjad eller hårt/aggressivt.
Valet för mig blev en Krell SACD som jag har än idag.
OBS Det jag testade var CD-formatet. Sen klarar Krellen även SACD som är ännu bättre än CD. Krell SACD är i klass med vinyl.
Alla tre spelarna är bra. Vilken man sen föredrar beror nog på vad man har för övrigt i sin anläggning som passar. Matchningen är viktig men ack så svår, det är väl därför vi får så många olika synpunkter.
|
|
|
|
Topic |
|