HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med förstärkaren - troligen oxidation?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2007/01/28 :  03:54:08  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Hej!

Jag har problem med ena högtalaren eller troligtvis utgången på till ena högtalaren. Ljudet blir skrovligt och jag misstänker oxidation. Men vad kan jag göra åt saken? Ska man smörja in utgången med olja eller fila bort oxidationen? Jag är rätt säker på att det är oxidation men visst det skulle kunna vara ngt annat.

Edit:

Jag har undersökt saken närmare o till min förvåning så kvarstår problemet vid lyssning via hörlurar, oberoende av signalkälla. Slutsatsen jag drar av detta är att det problem inuti förstärkaren. Glapp, oxidation eller vad kan det vara?

Finns det ngt mer man kan göra i felsökningsväg eller är det bara att lämna in på lagning?


Edited by - Fidelity on 2007/01/28 08:12:11

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/28 :  04:31:50  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Skruva åt alla kontakter och sånt,så du e säker på att allt sitter tight där det ska.

Tror inte orsaken är oxidering dock...!

Vad e det för prylar du använder,som felas då?
Hade kanske underlättat en smula at veta det och kanske kan du ta en avslöjande bild på felområdet....?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2007/01/28 :  05:06:15  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Jo jag har givetvis försökt att skruva åt alla kontakter så gott det går. Har också rengjort kontakterna på högtalarkablarna men det hjälper inte.

Om det inte är oxidering vad skulle det annars kunna vara?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/28 :  10:15:17  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det kann vara oxidation på ingångsväljaren också. Vrid fram och tillbaka och dra i alla ratter och kontakter, och se om du kann lokalisera felet.
Det finnas olika anti-ox-sprayar, men det är viktigt att använda rätt,
t.ex får potter INTE sprayes med oljahaltig spray.
Om du har urmaker-fingre kan man ibland ha tur att ta isär brytare och potter och dra åt kontaktytorna lite.
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2007/01/28 :  10:44:58  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Förstärkaren är en Yamaha AX-1090 http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/IntA/AX-1090_e.pdf
om det är till ngn hjälp.
Jag har försökt med att ratta på att på både volym o signalväljaren utan ngn förbättring. Bara brus i ena kanalen - f-n vad det suger med mono! =(

Edited by - Fidelity on 2007/01/28 10:48:15
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2007/01/30 :  09:35:20  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Så är det bara att lämna in på översikt/reparation?
För som mig själv som har tummen mitt i handen vill inte riktigt öppna o mecka precis.


Ngn som har en gissning över hur mkt det skulle kunna kosta att åtgärda ?


Edited by - Fidelity on 2007/01/30 09:35:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000