Jag har problem med ena högtalaren eller troligtvis utgången på till ena högtalaren. Ljudet blir skrovligt och jag misstänker oxidation. Men vad kan jag göra åt saken? Ska man smörja in utgången med olja eller fila bort oxidationen? Jag är rätt säker på att det är oxidation men visst det skulle kunna vara ngt annat.
Edit:
Jag har undersökt saken närmare o till min förvåning så kvarstår problemet vid lyssning via hörlurar, oberoende av signalkälla. Slutsatsen jag drar av detta är att det problem inuti förstärkaren. Glapp, oxidation eller vad kan det vara?
Finns det ngt mer man kan göra i felsökningsväg eller är det bara att lämna in på lagning?
Det kann vara oxidation på ingångsväljaren också. Vrid fram och tillbaka och dra i alla ratter och kontakter, och se om du kann lokalisera felet. Det finnas olika anti-ox-sprayar, men det är viktigt att använda rätt, t.ex får potter INTE sprayes med oljahaltig spray. Om du har urmaker-fingre kan man ibland ha tur att ta isär brytare och potter och dra åt kontaktytorna lite.
Förstärkaren är en Yamaha AX-1090 http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/IntA/AX-1090_e.pdf om det är till ngn hjälp. Jag har försökt med att ratta på att på både volym o signalväljaren utan ngn förbättring. Bara brus i ena kanalen - f-n vad det suger med mono! =(