HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad mellan vinylspelare x 2 & cd-spelare x 2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/18 :  15:18:34  Show Profile Send Vox a Private Message
Ursäkta den lite kryptiska rubriken.

Min fundering är som följer.

Jag anser/vet att det är enorm ljudskillnad mellan en billig cd-spelare och en dyr då prislapp och ljudkvalitet ofta går hand i hand. Detta vet jag av egen erfarenhet.

Men hur är det med vinylspelare? Är det lika stor skillnad där mellan spelare i olika prisklasser?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/18 :  16:31:49  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det är MYCKET stor skillnad på skivspelare av olika konstruktioner/utförande.
Däremot är ljudkvaliteten väl inte alla gångar proportionell med prislappen (som med så mycket annat )
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/01/18 :  16:37:20  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag jämförde min Planar 3 + RB 300 + Dynavector 10X V5 mot en Notthingham Interspace med interspace arm och hörde verkligen ingen skillnad.

Vi testade med olika typer av vinyler, från bra till dålig kvalitè, men kunde ej höra ngn som helst förbättring...det lät bara lite (väldigt lite) annorlunda.

Minns inte pickupen i Interspacen, men den var i samma prisklass som min Dynavector (ca 3 500:-).

Vi använde samma RIAA, en Dynavector P-75

Blev faktiskt mycket förvånad och lite besviken då jag hade tänkt att köpa interspacen...Som kostade 19 000:- utan pickup, dvs 3,5 ggr Regan!

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/18 :  16:45:21  Show Profile Send mayro a Private Message


Kan inte riasteget ni använde begränsat resultatet? Jag kan inget om vinyl.. Men ofta då olika saker testas i sk AB test så finns det förklaringar till att det relativt ofta inte blir skillnader mer än just lite olika sidless... Ofta måste man ändra mer saker i förutsättningarna för att kunna få skillnaderna mer utalade...

Som att sätta superdäck på sin bil av 70 års modell... Och sedan säga man ingen skillnad märkte... Man körde ju som vanligt i 90 blås...

Däremot OM man satt däcken på en XXXX med turbo o 250 blås så hade skillnaden varit att med volvodäcken vore man död PGA däcksexplosion...

Den skillnaden hade man märkt kan man säga... Hmm Ja eller menar.. Man hade efteråt INTE märkt den iofs...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/18 :  17:13:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Verkar som Riaa´n sätter begränsningen i ditt fall Andreas63!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:42:39  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Mayro&CreativeAudio: Dynavector P 75 är ett bra RIAA steg!

Kan man inte vända på det hela? Kanske är Rega P3 en mycket bra spelare och just kombinationen med Dynavector Puppa är väldigt bra?

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:01:31  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag vet ju inget alls om något då det gäller vinyl... Jag bara pekade på tänkbara saker som kanska kan inverka..

Sedan tror jag ärligt det finns exakt lika om inte större skillnader i vinylens värld än cd´s.. Detta eftersom matrialet som spelas i vinylens värld ofta är klart bättre redan på skivan ..

därför finns mer hörbara skillnader oftast att finna med olika saker...Så tror jag... Men eftersom jag bara tror så lämnar jag över till folk som VET mer än vad jag gissar här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:20:10  Show Profile Send yudansha a Private Message
Anledningen är med största sannolikhet att Regas spelare är minst lika bra som Nottingham. Förvånar mig faktiskt att ni inte uppfattade den som klart bättre t.o.m.! Den har nämligen en smartare grundkonstruktion som exempelvis inte dras med de problem som uppstår vid en överdrivet tung tallrik och taskig vibrationshantering. Dyrt och tungt är inget kvalitetstecken vad gäller skivspelare, och det senare, alltså tyngden, är snarast en indikation på motsatsen. Hade du däremot jämfört mot en Linn LP12 hade du märkt en markant skillnad, med det är en annan historia...
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:25:49  Show Profile Send yudansha a Private Message
Kan tillägga att prislapp och ljudkvalitet generellt inte alls går hand i hand, men inom vissa tillverkares sortiment är det så. Detta för att många inte kan tillverka bra elektronik och då spelar det ingen roll hur mycket pengar det får kosta. Det finns med andra ord bra cd- och skivspelare även för ganska rimliga pengar, dock långt ifrån vad de allra bästa kostar, som trots den låga prislappen slår det mesta på fingrarna. Men här gäller det att ha provat en hel del själv så man vet vilka märken som har god kvalitet och vilka som inte har det. Och det är förvånansvärt få som faktiskt kan konstruera just kvalitativt bra hifiutrustning som inte bara har lite olika klanglig balans och dessutom ökad luddighet i ljudet.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:29:01  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Mayro:

yudansha: ibland är man så full av förväntan att ngt skall vara bättre och man bli förvånad av motsatsen... och man får nästan svårt att erkänna det

Dvs jag hade förväntat mig att Nottingham spelare skulle fullständigt krossat Regan...när det inte blev så försökte jag att förstå varför, istället än att acceptera att Regan var minst lika bra!

Lite surt också när man har gått och väntat länge på att uppgradera

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/18 :  23:37:48  Show Profile Send Skurt a Private Message
Angående Andreas63s upplevelse. Jag har ingen aning om varför men om jag skulle gissa så kan det bero på att ni körde på en pickup för ca 3500 kr, känns lite överkill på en spelare för 19'? (Det var väl typ vad Mayro var inne på) Hade kanske hänt mer om ni kört på en pickis för 8-10 000 kr istället? Riaat är nog ganska fint. Sen beror det på kringutrustning också. Lättare att höra skillnad mellan två cd-spelare när man kör på en bättre anläggning än en sämre...

Ibland blir jag förundrad över vissa kommentarer. Om nu Nottingham är så dåliga, varför finns förestaget kvar? Och om Linn är så bra varför är det så många som inte spelar på Linn-spelare (kör själv på Goldmund och skulle inte vilja byta till Linn)...

Angående huvudfrågan, ja det är skillnad men spelar du på värstingspelaren med en sopig pickup så kanske inte skillnaden är så stor. Kanske inte heller om du spelar med superpickupen på en sopig skivspelare. Bara mina två cent...

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/01/19 :  00:09:29  Show Profile Send yudansha a Private Message
Det beror såklart på att det finns ett intresse för annorlunda och egenartad hifiutrustning som tillverkare utan den spetskompetens som vissa andra besitter kan finnas kvar. Svårare är det inte. Om sedan Linn är en ledande tillverkare eller ej låter jag vara osagt, och jag är heller ingen "Linnist" eller dylikt även om LP12 är en helt unik skivspelare. Den har för övrigt också sålt bäst av alla skivspelare överhuvudtaget med Pro-Jects Debut i hasorna.

Motfrågan blir därför; varför tror så många att den här Nottingham-spelaren är bättre än Regan? Priset?

Skurt, du får lira på din Goldmund så mycket du vill och det är såklart kul att man hittar en komponent man trivs med och inte vill byta ut! Har du dock lyssnat på en LP12:a någon gång eller spekulerar du bara?

Edited by - yudansha on 2007/01/19 00:10:15
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/19 :  08:26:14  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
yudansha

Kan tillägga att prislapp och ljudkvalitet generellt inte alls går hand i hand, men inom vissa tillverkares sortiment är det så. Detta för att många inte kan tillverka bra elektronik och då spelar det ingen roll hur mycket pengar det får kosta. Det finns med andra ord bra cd- och skivspelare även för ganska rimliga pengar, dock långt ifrån vad de allra bästa kostar, som trots den låga prislappen slår det mesta på fingrarna.


Kan du ge några exempel på detta?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/19 :  14:07:00  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag säger inte att Linn LP12 är en dålig skivspelare, den var bland de absolut bästa i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Men utvecklingen fortsatte, till skillnad från Linn som behöll sitt concept och har gjort få förändringar. Jag har hört Linn LP12 några korta sessioner (alltså ingen grundlig utvärdering) och tyckte den lät bra, men har hört bättre... Här är en minst sagt erfaren person som inte tycker LP12an håller riktigt idag:

http://www.high-endaudio.com/RC-Linn.html

Sen att Linn och Project är bestsellers. Är det inom en speciell kategori? Det jag har hört som bäst säljande skivspelaren är Technics SL1200/1210, populär än idag bland DJs.

Ja, priset brukar vara en värdemätare om än inte helt exakt. Jag tror t ex att B&W 802N låter bättre än Proson golvare, bl a baserat på skillnaden i pris. Sen har jag läst andra personers omdömen också, dock inte just dessa modeller men märkena generellt och då är det sällan Nottingham beskrivs som någon ripoff. Tillräckligt med OT, vi lägger ned stridsyxan nu och konstaterar att vi tycker olika

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/01/19 :  21:02:56  Show Profile Send forken a Private Message
Ägde en Rega P25 för några år sen som jag var väldigt nöjd med. Tyckte dock Nottingham Horizon SE var mycket bättre än denna senast jag lyssnade.

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:06:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har pratat med bl.a. vinylbutiken (som säljer Nottingham) om tänkbar uppgradering och då bl.a. min Dynavector 10X5-PU. Mest för att jag någonstans läst att den PUn inte borde passa NAS så bra pga komplians eller vikt eller vad det var, men fick svaret att den passar väldigt bra på just NAS trots att den egentligen inte borde göra det med interspace armen.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:26:45  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Innan jag bytte till en Rega P7, spelade jag med både en NA Spacedeck och en NA Interspace. Det är skillnad mellan spelarna. När NA får rätt pickup och arm på sig, tex NA Interspacearmen och Tracer2 eller Dynavector puppa, så spelar den gött och svängigt och med god svärta. NA är lite mer majestätisk i sin presentation, samtidigt som den är lite coolare. NA tar det lugnt. Detta gäller i första hand Spacedeck. Rega däremot boppar mer, samtidigt som den har ett lättare ljud. Om jag hårddrar det så känns Regan som lite mer stressad med att hinna fram till slutet av skivan än NA. Rega låter närmare CD-ljudet i sin presentation. Interspace ligger någonstans mitt emellan Rega och Spacedeck. Just därför är Interspace min favorit av NA-spelarna. Man får lite av båda världarna. Den boppar OCH den gungar. Jag upplever Rega P7 som bättre på mikrodynamik än båda Nottingham. Om Rega är en rock/pop-stjärna så är Nottingham en blues eller jazzartist.

Snoogens
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:44:53  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Orsaken till att jag bytte spelare var att hade bytt högtalare. R3A Dulcet är en högtalare som kräver snabb och dynamisk elektronik (raka rör, inga trissor!) Nottingham var lite för "slö". Den hängde inte med riktigt. Rega var och är en bättre matchning. Men f-n vad Nottingham var go med Tracer2-puppan till Carlssonhögtalare. Analogue-heaven! Jag skulle lätt kunna tänka mig en Nottingham i ett "andra"system, men isåfall ännu hellre en känd svensk spelare. Eftersom jag inte vill bli bortmodererad p.g.a "reklamskäl" så underviker jag att nämna den vid namn.

Snoogens
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/01/20 :  22:34:01  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Känd svensk skivspelare,hmmm undra vilken det kan vara?
jag känner till ett antal svenska skivspelare,undra vilken det kan vara av dessa?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/01/20 22:38:56
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/01/20 :  23:19:36  Show Profile Send ninja a Private Message
Continuo!?

http://www.rauna.com/slides/continuo2jpg.html


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  00:35:41  Show Profile Send mayro a Private Message

Audio "Robban" Consepts måste det ju vara...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/01/21 00:35:56
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/01/21 :  02:04:52  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Eller simply black Classic eller 330 "ala" veteran hifi,vem vet???
Det finns väll fler,så det är väll bara fortsätta att gissa,he he!

Det är himla roligt att det finns svensk tillverkade skivspelare som spelar musik så man blir berörd och tårögd,det är mycket glädjande!

P.s Robbans spelare är för dyr för mig!!!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/01/21 07:59:29
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/01/23 :  09:24:55  Show Profile Send poppen a Private Message
Skillnaden är större på vinyl spelare än CD spelare enligt mina dåliga öron. Jämför du en enkel Dual med en Linn Lp 12 så är skillnaden på alla aspekter milsvida Fast Roksans vinylsvarvarwe i samma prisklass var faktiskt bättre enligt mina öron.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/29 :  19:02:09  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt, håller spelaren rätt hastighet och bra lager och ingen motor som vibrerar massa så är det nog knappt ingen skillnad mellan dessa i ljudkvalite. Synd att så många ska sätta pris som någon som helst kvalitetsmärke. Som att en Rolex skulle ge 1000x bättre tid än en vanlig klocka.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000