HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Var köpa 3 mm2 enkeltrådig lackerad koppartråd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/11 :  15:56:06  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej!

Fick en ny rörförstärkare för några veckor sedan, en Decware Taboo. Den lät verkligen bra och jag använde då en ca 1,5 meter lång enkeltrådig lackerad koppartråd med diameter 2,2 mm2 (Anti-cables). Ändrade om lite hemma och bytte till lika tjock men nu 6 meter lång koppartråd (från Svalander den här gången). Basen blev nu mycket mindre kontrollerad och väldefinierad och låter mera "bummlig". Det kan vara en inspelningsfråga, men jag hade aldrig det problemet med den korta kabeln.

Tror det kan vara dags att hitta en tjockare kabel men Svalander och Elfa har bara upp till 2 mm2, Kjell & Co 1,5 mm2, och Clas Ohlsson verkar inte alls ha några ...

Har någon tips på var det går att hitta enkeltrådig lackerad kopparkabel med diameter ca 3 mm2?

Johan

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2006/12/11 :  15:59:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Biltema har upp till 6mm2 dock ej lackerad men ändå.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:22:02  Show Profile Send Jamo a Private Message
Verkstäder som lindar om elmotorer.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:27:22  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag tror ditt problem är den långa kabeln oavsett att en del sk "vetenskapligare" påstår det "bara är att gå upp i diameter" för att få samma mätvärden.. Jag är mer inne på att även ej mätbart är fullt hörbart om du förstår...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/11 :  17:46:27  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Har hittat ett ställe i England, http://www.wires.co.uk/. Men då kostar det ca 26 pund + 15 pund i frakt (ca 570 SEK för 24 meter, inte så blodigt men mer än vad jag räknat med ...).

Bubbel
OK! Kollade på Biltema men hittade inte riktigt. Får ta å ringa dem (kanske kan man lackera/isolera själv i värsta fall). Tack!

Jamo
OK! Skall kolla upp det, grazzie!

mayro
Håller med dig, allt hörbart är säkert inte mätbart, men nu är det hörbart :o( Därför kan det vara värt att testa (det vore skönt att kunna möblera som man vill ...) :o)

Fler tips? Kanske någon svensk sajt?
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/11 :  18:59:31  Show Profile Send Lech a Private Message
Tar lite emot att ge sig in i en "kabelfråga" men skulle rekommendera
ing Öhmans koncept i ditt fall. EKK 5 x 2.5 m2 ,två till "+" och tre till "-" . Förutsatt att du inte har för hög effekt så blir det bra.

Filter kan du hoppa över.

Känner inte till Decware Taboo.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/12/11 19:27:47
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:06:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag flyttar till DIY-avdelningen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:30:41  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej!

Lech
Skall absolut kolla upp det. Var bara så djäkla nöjd med enkeltråden (hade tidigare gjort en CAT6-kabel som jag inte alls gillade (men hade nog gjort fel, använde flertrådig, såå låångsamt och seegt :o)). Men kollar upp EKK nu. Angående Decware, om du är intresserad är här två länkar: till Decware, http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm och till en recension på sixmoons, http://www.6moons.com/audioreviews/decware/taboo.html). :o)

Pac
Tack! Tänkte själv efter en stund att jag borde skrivit den här, men vågade inte göra en dubbeltråd :o)

Var hittar ni Smileys? :o/
Johan
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8643 Posts

Posted - 2006/12/12 :  00:34:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Förutsatt att du inte har för hög effekt så blir det bra.

Hur mycket är "för hög effekt"?Den kabeln borde ju klara lite effekt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:16:39  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej igen!

Har ringt några elektromekaniska verkstäder men ingen verkar ha ... Har också ringt AB Dahréntråd (ELFA:s fabrikant) och deras leverantör men då måste man köpa lite för mycket för mina behov. Ingen som har något bra tips?

Johan
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/12/14 :  18:44:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det är grymt svårt att få tag i sån tjock tråd, verkar det som. Kanske lite överkurs att dra den själv? Annars borde du kunna använda folie eller tunn koppar för att komma upp i motsvarande tvärsnittsarea. Det finns ju faktiskt kablar till högtalare som är gjorda så för att minska induktansen.
En annan sak bara: när du skriver att du
quote:
ändrade om lite hemma
, vad menar du då? Det är väl inte händelsevis så att högtalarna har bytt plats i rummet? Eller att du har bytt lyssningsplats?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/14 :  19:26:05  Show Profile Send Lech a Private Message
Först av frågorna

Hur mycket effekt? "håll i hatten" kör du rör,trioder eller liknande
så gissar jag på 20-40 watt. ( har förklaring men den kommer inte nu. )

Var köpa ? El installations firmor har den ,vore konstigt annars.
Används med fördel till allt över 16 A tre fas 400 volt. ( koppla nu inte ihop dessa märkspänningar/strömmar med vår HiFi för då blir det "trissor" och andra kablar kanske.)

Den blir kanon till rör,lågeffekt,känsliga högtalare,snäll impedans.
och billig. Kan klädas med trevlig strumpa om man är lagd åt det hållet. Ser då ut som en Monocle Xl

Är nog det bästa ing Öhman kommit på hittills om man tar bort R/C filtret.som jag inte begriper till denna setup. Kanske till andra.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2006/12/14 19:42:49
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/14 :  19:58:49  Show Profile Send Jolojl a Private Message
zix
Kanske skulle prova kopparfolie. Har sett det i trådar på forumet och det verkar bli bra resultat. Tycker bara det är ganska smidigt med den här kabeln, behövs inget mer än att koppla in den utan kontakter, och så blir resultatet bra (om man bortser till längd då ...). När jag möblerade om flyttade jag anläggningen till en mer undanskymd plats (så att den inte stod i vägen ...). Högtalarna stod kvar på samma plats. Tror jag förstår vad du menar, och det är nog inte placeringen av högtalarna eller ändrad lyssningsposition som gjort att ljudet blivit som det blivit (har t.o.m. ställt tillbaka grejorna så att jag kan köra med de gamla kablarna, och då är ju allt bra ...).

Lech
Hela 2 X 6w, pentoder i SE. Om det är EKK-kabeln du menar så går den att få tag på, men tror jag vill fortsätta utan annan isolering än lack/luft så länge. Har fått så mycket bättre resultat än med t.ex. CAT6-kabel. Men det är klart, lyckas jag inte få tag på vad jag behöver får jag börja titta på andra lösningar. Stort tack för tipsen hursomhelst!

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:40:04  Show Profile Send Lech a Private Message
Over and out för min del.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000