Author |
Topic |
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:39:30
|
Sentec M-30 / Cayin A-88T
Sentec'orna skall ju justeras men jag har inte lyckats ta reda på hur det är med Cayin'en !?
Jag har inga papper alls till M-30'orna och skulle vara evigt tacksam om någon kan scanna in och skicka över. På nätet hittar jag inget Till Cayin'en har jag dokument, men kan inte hitta något om justering av bias.
Tacksam för assistans Cg |
"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!" |
Edited by - Steen on 2006/11/23 22:52:47 |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 13:16:34
|
Vissa produkter har autobias så då kan du inte ställa den manuellt... |
|
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 13:36:53
|
Är det någon som vet om det är så med mina rörlådor ?? |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2687 Posts |
|
Steen
Member
177 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 17:43:28
|
Tack för ditt svar Imperial !
Det var en bra länk så jag hittade de övriga rören också.
Nu kvarstår bara frågan om Cayin'en har auto bias eller inte. Om det skall justeras så måste det vara på insidan !? Hur fungerar auto bias? Någon som vet?!
Cg |
|
|
Cfb
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 15:59:15
|
Har själv en cayin, och efter att surfat runt lite på övriga forum, t ex audiogon, så tycks det som att den INTE har själv-bias. Även om man stöter på olika påståenden så verkar det vara enighet på den fronten mellan de som ger kunnigast intryck. (nysound, som jag köpte den av, hävdade t ex att det HAR auto-bias). |
Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 15:34:26
|
Hej Steen Har haft en sådan tidigare (saknar den lite ) och spart lite anteckningar.... KT88orna i M-88T har en extern bias. Altså ingen autobias (katodbias). Finns visserligen ett katodmotstånd på 10 Ohm men biaspunkten skall enl Cayin ligga på 51VDC vilket skapas med den extern bias.
Biasen fås av en likriktad 70 VAC som spänningsdelas med en 10K potentiometer och ett 22K motstånd. Utgången är AC shuntad via en 100uF E.lyt. Matar sedan griden via ett 100K motstånd samt en gridstopper på 47K.
Trim pottarna (bias-justeringen) hittar du under resp rör (två blå plastpottar på korten närmast rörsocklarna). Gör så här: Mät Katod-Jord (över övan nämnda 10 Ohms motstånd(Lättast mellan katod och högtalar jord)) så har du biasstömmen. Jag använde 0.41V = 41mA Dock trimmade jag min bara en gång, då min aldrig drev något över huvud taget.
Ingångsteget har autobias (katodbias) dvs utan justeringsmöjligheter Drivsteget är direktkoplat dvs får sin bias från ingångssteget = ingen biasjustering.
Hoppas detta hjälper dig Hör av dig annars eller titta förbi så hjälper jag dig gärna (Örebro). Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 16:09:13
|
Hej Igen Steen, glömde.. Autobias är när du i stället för att lägga på lämplig negativ spänning på griden -för att hitta lämplig arbetspunkt- istället höjer rörets katod.
Det gör oftast med ett motstånd mellan katod och jord. Griden är låst till jord via ett hög-ohmigt motstånd ~100K - 1M Normalt lägger man även en kondensator parallellt som shuntar bort AC-siganlen (man vill altså enbart höja rörets DC-nivå). Detta ger i teorin en koppling utan återmatning -dvs feedback- Skippar man kondensatorn har kopplingen full återmatning dvs 100%. Problemet med dyligt kan vara att man ofta vill undvika e-lytar i siganlvägen (pga o-linjäritet) Katodmotståndet och den parallella kondensatorn dimensioneras så de filtrerar all AC (ofta ~2-5 Hz och upp) Den låga brytfrekvensen gör att det krävs en ganska stor kapacitans vilket gör att man ofta bara har E-lyter att tillgå.
Namnet "auto" pga att biasen blir autojusterande. Om röret förändras (åldras) så tomgångsströmmen avtar, minskar spänningen över katodmotståndet -> den negativa biasen avtar och röret öppnar upp. Kräver altså inte justeringer hela tiden. (men desto viktigare att hitta rätt från början ) Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2006/12/14 16:12:12 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 17:33:27
|
Nackdelen med autobias är som mämnts avkopplingskondensatorn, den tllför en icke önskad tidskonstant över röret. Att avlägsna den medför kraftig strömmotkoppling vilket är en ännu sämre lösning. Vid fast bias däremot bortfaller detta problem, men när signalen när ett visst värde (Topp till Topp) börjar röret dra gallerström vilket förskjuter röret arbetspunkt med kraftig distortion som följd. Så hur man än vänder sig har man fel ända bak. Den perfekta förstärkaren väntar ännu på sin lösning! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 20:49:38
|
Erik, Om man har en sk CCS (Constant current source) lastad anod. Borde inte -åtminstånde i teorin- ett katodmotstånd -utan parallell kondensatorn fungera ? Om CCSén fungerar -om än teoretiskt - skulle spänningen över katod-motståndet vara fast. DC som AC. Jag inser att det (-teorin) funkar bättre i ett försteg (spänningsförstärkning) än i ett slutsteg (strömförstärkning) Bara en tetori som sagt..
Mvh Pix |
Edited by - pix on 2006/12/14 20:50:06 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 20:54:29
|
Nej, det löser inte problemet med gallerströmvariationerna. Det bästa alternativet är ett enkelt motstånd med avkopplingskondensator. Värdet på denna kondensator får ej vara för högt (felaktig tidskonstant) ej heller för lågt vilket orsakar basfall, då de lägre frekvenserna härigenom blir motkopplade. |
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 21:04:24
|
Hej För att undvika (-eller åtminstånde minimera) den iriterande Katod E-lyten kör jag med en sk. Western Electric parafeed koppling. Har visserligen en parallell elektrolyt på katoden. men OPT'n ligger parallellt över 300B röret, inte i serie. Har då i vart fall en bättre kondensator i siganlvägen (4uF PIO kondensator) i stället för den ca 100 ggr större E-lyten. Autobiasen (E-lyten) hanterar bara bias (DC-strömmen) medans signal vägen (AC-strömen) ennbart går via Katod->PIO cap->OPT-Anod Tyvärr tappar jag ju anodlasten som OPT'n utgör på "normala" rörsteg, men den är ersatt med 30H drossel Inte "perfekt" det heller kanske, men ett annat sätt att angripa problemet.
Mvh /Pix
|
Edited by - pix on 2006/12/14 21:06:13 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 08:39:50
|
Tyvärr! Problemet med tidskonstanten kvarstår även i detta fall. Det enda man vinner är att kunna använda en Push-Pull trafo för SE drift. Det största problemet här är att röret måste drosselmatas, och på detta sätt erhålles 2 induktanser att brottas med. |
|
|
|
|
Topic |
|