Author |
Topic |
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 14:17:40
|
hej har sett här att många använder tangband element till sina byggen, skulle vara kul med tips om andra märken och höra vad ni harför erfarenheter av dessa, har tex sett någonstans ett bredbands element med fasplugg i trä som var väldigt lik lowther men med ryskt ursprung, någon som vet nått om dessa? alla märken och alla prisklasser är intresant, |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 14:37:12
|
Var såg du om det ryska elementet?? Tips?!
(Snälla - undvik särskrivning) |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 15:13:34
|
Jag kan varmt rekomendera Jordan JX6rHD. 1295:-/st http://www.luminator.se/ |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 15:46:10
|
anteee Du har PM. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
BuffaloBengt
Member
378 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 11:45:39
|
Exotiskt värre: www.sonido.hu
Jag gillar skruvarna dom använt på bilden uppe i högra hörnet ser ut som trallskruv |
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
|
|
l99_man
Member
108 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 12:00:39
|
Jag e också på jakt efter bredbandare! Tror det lutar åt Jordan-elemeten, precis som "cittroman" rekomenderar, då dessa låter riktigt bra...
Annars finns en intressant länk här, speciellt för alla Tangband-älskare : Zaph|Audio Är det någon som provat Hi-Vi B3S? |
/Martin |
|
|
BoB
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 11:21:50
|
Visaton b200, har skrivits hundratals sidor om dessa på nätet!
Bo |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 12:15:16
|
Jag har kört Manger i några år och jag gillar dem skarpt. Otroligt detaljerade men kanske på bekostnad av lite dynamik. Beror på vilka ljudideal man har...
tror de kostar ca 1200euro för ett par.
www.manger-msw.com
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
Edited by - gongken on 2006/12/14 12:16:51 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 13:17:44
|
Sen finns det ju en massa trevliga vintage element som altec och Tannoy osv.
Mvh |
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 15:12:37
|
tack för alla tips, har någn byggt med jordan elementet som finns beskrivet med transmissionline? finns det någon som testat jordan i öppen baffel, är lie inne på att köra med öppen baffel och kompletera med separat bas, finns det någon bra formel för att räkna ut baffel ytan och kommafram till vart den akustiska kortslutningen hamnar? och behöver man isåfall filtrera elementet under den frekvensen eller sköter kortslutningen det själv? apropå altec och tannoy vart kan man köpa dessa element? tannoys hemsida var inte till mycket hjälp |
|
|
NiclasLundberg
Member
231 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 15:32:48
|
Till er som vill kolla hur baffeln påverkar frekvenskurvan kan med fördel ladda hem "The Edge" på följande sida:
http://www.tolvan.com/edge/
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 15:57:07
|
antee: kolla på linkwitzlabs.com, där finns en massa formler för öppna bafflar. Kortslutningen kommer att ge en högpassfunktion på 6db/oktav kan man säga förenklat. Jordan-elementen är ganska speciella då de inte har någon spindel, konen är enbart upphängd i gummit. Detta gör de väldigt känsliga för stora konutslag, Jordan själva rekommenderar inte öppen baffel utan tycker de behöver luftfjädern i en sluten låda för att de inte ska skadas.
De borde väl fortfarande fungera i öppen baffel, men se till att ha marginaler, dela brant och spela inte hör högt, håll koll på konutslagen! Jag vågar inte lova nånting då jag inte har provat själv, och garantin gäller inte.
Tannoy och altec får du jaga begagnat, de säljs inte längre vad jag vet. Tannoy tillverkar i och för sig fortfarande, men några löselement verkar inte säljas. Ett alternativ i samma stil är väl Silver Iris i så fall |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 19:48:34
|
Guru, dom där KM 30 (SAG) från PHY-HP verkar mycket intressanta, synd bara att de var snordyra. Själv sneglar jag på Silver Iris från hawthorneaudio.com. Det ligger mer i min prisklass, ca 3600kr inkl frakt och moms. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 21:32:54
|
Neofone ska vara bra. http://diyhifisupply.com/diyhs_speaker.htm Har dem hemma just nu men har som vanligt inte hunnit bygga låda till dem. 134 dollar per par, inklusive frakt enligt websiten. Om jag minns rätt var det ganska precis vad jag betalade också (typ 950kr ungefär). |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 21:50:19
|
zix/ Neofone verkar vara intressanta, lågt pris och allt Men håll med om att mittenmodellen (classic floorstander) på ritningarna ser ut som en "mini-audiophilen" på steroider
antee/ På tal om Tannoy, de hade/har inga rena bredbandselement utan "dual concentric"-element. En bas med ett diskantelement i mitten, låter helt OK enligt min mening. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 23:57:58
|
Vilka Tannoy element är det så är bäst att använda vid open baffle? samt finns det någon länk där ett sådan projekt har utförts? |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 07:23:54
|
quote: Vilka Tannoy element är det så är bäst att använda vid open baffle? samt finns det någon länk där ett sådan projekt har utförts?
Verkar som dom flesta bygger basreflex eller horn till dom gamla klassiska Tannoy elementen.
Lite mer info om Tannoy element finns på http://www.hilberink.nl/speaker.htm#chassis och http://tech.groups.yahoo.com/group/Tannoy/
quote: antee/ På tal om Tannoy, de hade/har inga rena bredbandselement utan "dual concentric"-element. En bas med ett diskantelement i mitten, låter helt OK enligt min mening.
Sant och även PHY-HP elementen behöver en diskant som monteras som en koax för att komma upp i frekvens. Mvh |
Edited by - Guru on 2006/12/16 07:28:36 |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 10:52:09
|
detta gäller ju även silver iris |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 18:48:36
|
tack för tipset om the edge, det var till stor hjälp, låter ju lite intresant med coaxial element men jag håller mig nog till bredband så jag slipper filter, då jag tillhör skaran som vill ha så lite komponenter i singnal kedjan som möjligt, har kollat runt lite nu och har två projekt som jag kommer att starta, ett bakladdathorn med fostex element, men även en öppen baffel fast elementet till denna har jag inte bestämt mig för. |
|
|
Schantz_Audio
Fd. The_Groupie
70 Posts |
Posted - 2006/12/17 : 12:24:31
|
För ett par års sedan var jag på hifimässa i polen och då hörde jag PHY-HP i en öppenbaffel konstruktion. Den högtalaren ligger fortfarande på min topp 3 lista av det bästa jag hört.
Det var den öppenbaffelkonstuktionen som finns på PHY-HP hemsida. (http://www.phy-hp.com/English/Communication_E/Com_E_Baffle_Plan.html) I den satt KM 30 SAG elementet http://www.phy-hp.com/English/Products/KM30_SAG_E.html
Det fanns även en budget variant med samma baffel och ett supravoxelement. Tror det var 215 Signature BiCone vilket kostar runt 500 euro paret. Den var bra men inte alls lika bra som PHY-HP.
KM 30 SAG är ett koaxialelement men det behöver endast en kondensator till diskanten så det är inget avancerat filter.
Supravox kan vara kul att kolla på också, de väldigt prisvärda. http://www.supravox.fr/
Mvh Anders |
The_Groupie |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/12/17 : 15:51:13
|
Vilka säljer Supravox i Sverige ?
Mvh |
|