HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Någon som vill ha ett cd-modd-jobb?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:05:23  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Finns här någon som är intresserad av att byta dac och eventuellt mer
mot ersättning givetvis i en Kenwood L-1000D?

Bättre klocka verkar svårt att finna då klockfrekvensen ligger på 67,7376 MHz.

Dac som sitter i orginal är av Dual-typ, "tror" dom heter CX201521. Sony tror jag.
Har servicemanual så för den som är mer insatt än jag så borde det inte vara några problem.

Gillar kassaskåpskänslan in den här cd´n så det vore ju kul med en modernisering så den låter lika bra som den känns för övrigt


Sitter under kopparplåten på höger sida har jag listat ut iaf.

Edited by - fidelityn on 2006/12/15 19:22:43

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/15 :  22:32:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Underlig klock-frekvens....
Vad sitter där för dac i den och framför allt,varför vill du byta ut den?
Det är lite som att byta växellådan på en bil.

Edit:sorry såg det nu,en Sony dac.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/12/15 22:34:40
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/15 :  23:15:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
jag har hittat tre ställen nu,som listar Kenwoodens frekvens,så att byta till en bättre klocka verkar inte vara omöjligt...trots den skumma frekvensen.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/12/16 :  10:37:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
Verkar ju vara en rejält bra CD. Vad hoppas du på att vinna med att modda den? Den kanske har en kanonklocka...om man ska göra något med den, skulle man börja byta elyterna, som måste ha torkat lite efter 15 år...eller kolla vilka opampar den har och byta mot bättre...
Är det inte bättre att köpa en "moddningsvänlig" spelare, typ Marantz CD-63 för moddningens skull, menar jag?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/12/16 :  11:07:12  Show Profile Send luften a Private Message
Att byta dac är nog ett rätt så ovanligt projekt, så finns säkert inte många som är riktigt pigga på det.

Sen att byta op-ampar och dylikt (om den här ens har op-amp utgång) är lite begränsat om man inte är nöjd med dacen.

Så, mitt tips blir alltså: Låt spelaren vara som den är, å matcha den med en trevlig extern dac, t.ex. Benchmark DAC-1 :)

//air
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:41:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tackar för alla svar hittils.
Det jag först och främst vill vinna är lite bättre topp i ljudet men även lite bättre över resterande register vore ju önskvärt också.

Släktskapet med Accuphase DP77 syns väl ganska tydligt på bilden.
Men tiden har väl sprungit ifrån den kan man väl säga därav mina
uppgraderingsfunderingar.

Har även en stationär dac som jag provat med, en Vac 22.1 som gör en hel del förbättringar men känns lite väl varm i klangen ihop med Kenwood L-1000D.

Op-ampar finns det ju som man kan byta, kanske kan räcka med det?
Vet ej typ på dessa i dagsläget men kan ta reda på det ikväll.
Men jag kommer ihåg att dom inte är ytmonterade iaf vilket underlättar vid ett eventuellt byte.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/16 :  14:04:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag får väl dra mitt mantra igen då... Wimafiering väcker liv i trötta cd-spelare. Gjort det många ggr på div. spelare och resultatet blir barnsligt bra.

En 0.1µF wima-konding parallellt över elektrolyterna i nätdelen är en god start. Ger det mersmak så kan man fortsätta med ljudkort osv.

Inte svårt och blir väldigt bra. Samt en enkel sak att reversera ifall man vill återgå till ursprungligt skick av någon anledning. Kostar under hundringen.

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/16 :  14:51:56  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Japp,wimafieringen är en guda gåva!
Tänkte komma till det ju!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/12/16 :  17:13:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla om DAC:ens olika enheter har separat strömförsörjning, särskilt om analoga/digitala delen har åtskiljd matning, om inte kan man ju göra små 317-enheter på veroboard.
Göra bättre avkoppling på strömförsörjningen till DAC:en kna göra under också, typ kasta in Black Gate/Oscon-elyter i st f de standard som kanske sitter där...skrämma upp lasern lite kanske är en god idé

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000