HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Basportar Stroker 18
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/12/05 :  12:03:53  Show Profile Send Amazon a Private Message
Vill gärna ha lite tips på bra basportar då jag funderar på att bygga en ny och förhoppningsvis riktigt bra låda till min Stroker. Aeroport känner jag till, kör med 1st 6 tums nu. Går det att få tag i bra 8 tums portar? Tips på portar som går att skruva fast mottages gärna. Någon som vet hur hög hastighet man kan ha i porten innan den blir överbelastad? Dvs innan avstämningsfrekvensen ändras för mycket, blåsljud uppstår och Qp värdet blir för lågt? Kör jag med 1st 6 tums port så kommer jag upp i 47m/s vid 30hz med 1600W (72m/s vid 3200W) vilket jag antar inte är särskilt optimalt. Borde man inte kunna spela högre med en låda med 2st 6 tums portar och samma avstämningsfrekvens i och med att portarnas förmåga att "hålla tillbaka" elementet ökar? Har man två 6 tums portar eller en 8 tums port så blir de ganska långa men det är ju vad Cerwin-vega själva rekommenderar. Går det att få tag i portar med längre rör än 30cm (38 med trattarna)?

http://www.cerwinvega.com/products/pdf/strokers/apstkr18.pdf

Specifikationer om någon känner för att simulera. Lådan jag kör med nu är på 187,5 liter och är avstämd vid 25hz. Kör man med en 130 liters låda och 29,5 hz i avstämningsfrekvens så tål den över 3200W ner till 30hz och det är den avstämningsfrekvensen man får om man slänger i ett 6 tums rör på 38cm. Kanske inte helt nödvändigt men köper man ett till 218 steg till så kan det väl vara bra.

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/12/05 :  19:16:42  Show Profile Send matsj a Private Message
Portarna är ju lösa, så det går att köpa rör i 6 meters längde . Kör med dubbla 6" portar. Du kan ha en port "slits" också. Dvs en fyrkantig port.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:10:05  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jo men problemet är att hitta rör som pasar till aeroport. Jag testade med vanliga plaströr en gång men de var tjockare och passade inte riktigt.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8628 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:50:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Går det att få tag i portar med längre rör än 30cm (38 med trattarna)?

Ljudia eller hifikit har väl,har själv köpt där,kraftiga doningar med 6".

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/12/05 23:50:53
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/12/06 :  12:47:28  Show Profile Send Amazon a Private Message
Det största de har är aeroport 6" och det kör jag med nu. Skall jag ha 2 rör så måste de dock vara längre än 38cm.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8628 Posts

Posted - 2006/12/06 :  16:04:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Skarva ihop 3st då,och kapa sedan till lämplig längd.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/12/06 :  17:42:45  Show Profile Send Amazon a Private Message
Hade man kunnat göra men det verkar jobbigt samt att det blir svårt att få plats med ett så långt rör, om man nu inte sätter dit en böj. Tveksamt om det går att få tag i till aeroport.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/12/06 :  18:15:44  Show Profile Send Nitram a Private Message
I mitt biljudbygge för ett antal år sedan körde jag med vanligt avloppsrör som var böjt 90grader... limmade ihop det med aeroportarna... funkade finfint

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000