HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 GZ 32 och GZ34 utbytbara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:10:46  Show Profile Send Fred a Private Message
Går det att använd GZ32om det normalt sitter ett GZ34 som likriktare i förstärkaren? Har en Dynaco Stereo 70 och en ASL 1005 AQ 300BSET som båda använder sig av GZ34 / 5AR4.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/05 :  17:45:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag ska inte svara på frågan bara ösa på med en till eftersom det här skulle kunna bli en likriktartråd:

Jag har en påse likriktare, alltifrån 6BW4 till 5AR4 (5T4, 5Y4, 5W4, 5Z4 och 6X4). Lite generellt - jag skulle vilja se en sorts "användbarthetslista" där likriktare är listade efter maxspänning och maxström. Vad är en 5W4 användbar till? Eller vad ska jag välja för likriktare till ett 6V6 PP-steg?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/12/05 :  21:07:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
GZ 32 är ämnad för högre ström och lägre spänning än GZ 34. I regel
går det att ersätta dem rakt av, det kan skilja några volts DC hit eller dit men det brukar inte spela någon roll. Det allra bästa är att löda 2 st 1N4007 direkt på rörhållaren.Ev med ett seriemotstånd på c:a 50 ohm och en skivkondensator rakt över.
Vad beträffar övriga likriktarrör, har de ofta samma data, det brukar
oftast bara vara sockeln eller sockelkopplingen som skiljer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/06 :  10:20:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En stor fördel ,med rörlikriktare är att man får ett lugnt och fint påslag av anodspänningen till förstärkarrören. En annan är att värmet och ljuset ökar några procent.
En nackdel är att värmen och ljuset ökar, likriktaren kräver lite egna spänningar, kostar ansenligt med pengar och har en del begränsningar - ström/spänning.

Finns det idag några vettiga skäl att använda rörlikriktare?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2006/12/06 :  14:20:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bättre ljud menar många, vad som är "bättre" är väl en åsiktsfråga och den diskussionen känns lite onödig i en teknisk tråd.
Fördröjning av anodspänningen är det största skälet till att jag vanligtvis använder rörlikriktare. GZ34 har jag använt mycket (och pajat en och annan billig från Ryssland) samt att jag har börjat köra med diverse dämpningsdioder för TV-bruk.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/12/06 :  16:22:57  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag brukar använda mig av ett trevligt klickande tidsrelä för detta ändamål. Då kan man dessutom ha en extra kontaktgrupp på reläet
som kopplar in en lysdiod som talar om att förstärkaren är redo.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2006/12/06 :  22:08:35  Show Profile Send Imperial a Private Message
De' e' klart att man ska ha rörlikriktare i ett rörsteg.
De' vet väl alla att man inte ska kasta grus i glashus

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/12/07 :  08:21:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Visst är det gosigt med ett glödande likriktarrör, det håller jag
till fullo med om. Men problemet är att förstärkarens funktion blir
krafigt beroende av likriktarrörets kondition, det är inte som nytt för evigt, tvärtom brukar de slitas ned ganska fort vid daglig användning. För hembygget spelar väl detta mindre roll, men kommersiellt vid "masstillverkning" blir det ett stort problem,
och en extra källa till fel att hålla reda på när man ej vet statusen
på likriktarröret med mindre än att man har tekniska kunskaper och
kan mäta likspännigen i apparaten under belastning (Klass AB-B koppling). Ett typexempel är när man stöter på gamla Dynaco förstärkare och löder in 2 dioder under GZ34:ans rörhållare.
Det blir nästan som att väcka en död,ljudet blir klarare,piggare
med en helt annan närvarokänsla, beroende på att likspänningen stiger i apparaten.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2006/12/07 08:24:16
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/12/07 :  15:43:43  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
En likriktare med kondensatorfilter genererar elektromagnetiskt brus (EMI). Kondensatorn efter likriktaren laddas upp mycket snabbt, av en kort men kraftfull strömpuls.

Strömpulsens varaktighet (bredd) moduleras av förstärkarens strömförbrukning. Om strömförbrukningen är hög blir pulsen bred. Är strömförbrukningen låg blir pulsen smal. Översatt till frekvensdomänen betyder det att den breda pulsen har ett högre innehåll av låga frekvenser, medan den smala pulsen har ett högre innehåll av höga frekvenser. Båda pulserna genererar övertoner upp till 100 kHz eller mer, beroende på laddningskondensatorns induktans.

Förstärkare som arbetar i sann klass A ända till maximal uteffekt lider inte så mycket av det här, men hos förstärkare med varierande strömförbrukning är effekterna påtagliga. Det gäller kanske speciellt för transistorslutsteg som har sin viloström ställd relativt lågt. Det här är också anledningen till att man ibland kan höra skillnader mellan olika typer av likriktare och filter.

(Off topic: Denna EMI strålar också ut via transformatorns primärlindning med strömkabeln som antenn. Den riskerar därför att plockas upp av grann-apparatens strömkabel och skapa störningar där. Men det är ett ämne för en annan diskussion, det…)

En viktig anledning för mig att använda rörlikriktare är därför helt sonika att de är långsamma. Det ger laddningsströmmarna lägre värden och längre varaktighet. Därför tycker jag det är mycket lättare att skapa riktigt tysta matningsspänningar med rörlikriktare – speciellt vid högre spänningar (sen de är ju snygga också).

Vid lägre spänningar använder jag gärna kisellikriktare, men då är det viktigt att ”slöa ner” dem ordentligt. Till exempel genom att använda seriemotstånd och dämpningskondensator precis som Erik föreslår här ovanför.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/12/07 :  16:08:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bravo! Som framgås har jag gamla radioapparater som hobby. Då ingår
det att tillverka nätdelar till "uråldriga" batteriradioapparater
som innhåller rör. I dessa nätdelar använder jag uteslutande kiseldioder. För att få mellan och långvågen störningsfria måste dioderna
noggrant avstöras. Däremot har jag aldrig stött på några som helst problem i mina Klass-A förstärkare, ej heller i försteg.
Men om nu rörlikriktare användes i förstärkare med variabel strömförbrukning (Klass AB-B) kommer drivspänningen i många fall att variera med
uteffekten och det är definitivt en vida större olägenhet, ett typexempel på detta är de nämnda Dynaco förstärkarna.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2006/12/07 16:17:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000