HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För tusende gången: Vikten av blindtest!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/01/09 :  15:43:14  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Tja vad tillför den artikeln egentligen??

Sedan hoppas jag att du ursäktar mig för jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg. Jag förstår nog norska bättre i tal

Jag skulle aldrig sabla ner någon som berättar eller skriver om hur han har upplevt ljudet hos ex en cdspelare. Vad som är viktigt i det är att just den personen har upplevt detta inte att det är en absolut sanning. Ibland när hifirecensenter blir alldeles till sig i trasorna kommer det en hel del märkliga superlativer fram. Framför allt när man testar kablar odyl.

En rätt utförd blindtest kanske skulle få ett mer korrekt och trovärdigt språk i tidningarna.

Varför är dom som recenserar och dom som säljer hifi oftast dom som mest hårdnackat tar avstånd mot all form av blindtest??

En av mina närmsta vänner äger en tvåkanals-anläggning som kostar mer än både min lägenhet och bil tillsammans. När jag lånade hem hans stora integrerade förstärkare och hans cdspelare mellan jul och nyår hem till mig så var det inget ljudlyft i mitt rum och med mina högtalare. När jag var över för ett år sedan med min dåvarande cdspelare för ca 7000:- gick det inte att höra skillnad mot hans för det mer än tiodubbla. Han var/är nöjd ändå för han vet att han betalar för ett makalöst fint bygge/kvalitet och för att han mera ser sånt här som en lust-investering.

Jag är såpass gammal att jag minns det glada 70 och 80 talet då det kunde vara rätt stora skillnader mellan apparaterna. Nu är lyckligtvis bra ljud väldigt billigt ! Så billigt att det oftast är omöjligt att skilja på relativt billig elektronik och mycket dyr.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2007/01/09 15:44:13
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:32:33  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Så billigt att det oftast är omöjligt att skilja på relativt billig elektronik och mycket dyr


Nja...vad baserar du det på? Har du exempel förutom ovanstående i just ditt system?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/09 :  18:02:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
I själva verket är det du som agerar språkpolis när du tar upp ordbokens definition.
Det har du ju iofs rätt i. Modereringen gäller exakt den formulering som FBK nämner och jag tog upp den som ett exempel på hur fel det kan bli.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/09 :  19:16:25  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Tja vad tillför den artikeln egentligen??

Sedan hoppas jag att du ursäktar mig för jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg. Jag förstår nog norska bättre i tal



Artikkelen viser noe jeg personlig har hatt en aning om lenge, bl.a at det ofte, ikke alltid, kan synes som om slike "påhopp" hva subjektiv vs objektiv problematikken fremstilles på div internett fora kommer fra den såkalte objektive siden, personlig finner jeg det litt oppmuntrende at det løftes frem i en slik artikkel. Selv synes jeg det er for mange selv utnevnte sannhetsvitner rundt om bak de forskjellige pc skjermer, for meg er blindtester bare en måte å tilfredstille "motpartens" skepsis og ikke meg selv og min opplevelse av det hele, og det er da helt unødvendig, imho...

Forøvrig mener jeg den (artikkelen) peker på det viktige, opplevelsen av og med lyd! og ikke kvasi vitenskapelig måter å detektere forskjeller på lyd, det er noe annet igjen enn musikk opplevelsen og gleden, men hey!! det er mange tilnærminger til denne hobbien, og den tekniske er en av dem, selv om jeg personlig velger en som kan bevege meg både emosjonellt og mentalt og gi meg en opplevelse fritt for gjennom analyser...

Du vet vel at dette med hva som oppleves som god lyd også forringes med alderen, man hører jo ikke alltid like godt etterhvert som årene blir mange ..


"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/01/09 20:22:24
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/01/09 :  20:11:35  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Dan:

"Varför är dom som recenserar och dom som säljer hifi oftast dom som mest hårdnackat tar avstånd mot all form av blindtest??"

1) Vi gör det mest på förekommen anledning, dvs i ett svar i en tråd som heter "för tusende gången, vikten av blindtest" (i motsats alltså till de trådar du aldrig läser eftersom ingen skriver dem, t ex med överskriften: "för tusende gången vikten av att absolut undvika blindtest". Visar TYDLIGT på vilken "sida" det är som är angelägen, vilket också den utmärkta artikeln pekar på.

2) En recensent har förmodligen inställningen att han blir ersatt av en metod. Säkert dåligt för arbestmöjligheterna men varför misstro honom/henne om det dessutom finns argument? (som om allt plötsligt är en konspiration vilket inte överensstämmer med din ålder).

Vi som säljer hifi... Helt personligt så är min inställning till blindtest - på det viset den oftast föreslås - grundad på att jag vill göra ett bra jobb. Mina kunder vill ha bra råd, råd som ger dem mesta möjliga utbyte av sin hobby, en smak eller kanske till och med mycket smak av det där fantastiska som hobbyn kan innebära. Då är det viktigt att vara ärlig och säga sin mening, blindtest leder fel. Jag vill att mina kunder skall bli lyckliga och framgångsrika i sitt letande. Jag kan anföra många agument för denna idé men om de alla skall falla på att jag tjänar pengar på att vara negativ (till blindtest) så är vi där med konspirationer och åldern igen... Jag respekterar dem som vill blindtesta själva. Blindtest som metod kan dock absolut ifrågasättas.

Det viktiga måtte väl vara att kunderna får testa fram det de lånar hem på valfritt sätt?

Angående billig respektive dyr elektronik så verkar det mest få sin näring av ett missförstånd. En gång i tiden gjorde tillverkarna "dubbla" apparater. En typ med två kanaler, menad för hifi. En annan typ avsedd för 5 kanaler, menad för skramlig bio.

Nu gör de bara elektronik för skramlig bio. De med 2 kanaler låter lika illa som de med 5 kanaler och det lilla antalet 2-kanaler gör att de ibland är dyrare än 5-kanalarna.

Detta verkar tas som intäkt för att nu är elektroniken "lika bra" och du är en dum gås som köper en 2-kanalsförstärkare.

mvh

.




www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/01/10 :  02:52:12  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Vem gillar att bli tillrättavisad?

Moderator Bernt: Det är inte en polisfråga--det handlar inte om, att förvägra någon ett språkbruk som ter sig naturligt för honom--det handlar om att diskutera vad orden har för styrande effekt på tanken!

Jag tror att det vore bra för diskussionen, om inte ´placebo´, eller dess lillebror ´nocebo´, ständigt förekom som halvtaskiga förslag på vad det är vi gör när vi ägnar oss åt självbedrägeri; förslaget om blindtester i det ena eller andra sammanhanget brukar komma på tal, när det gäller UPPLEVELSERS likhet med en av uppleverna kongruent (och förment) oavhängig verklighet! Eller då frågan gäller vad som orsakar en upplevelse!

Då blir det lätt för många verkligheter: Dels den upplevda, dels den bakom upplevelsen underliggande VERKLIGA verkligheten (som tänks ORSAKA upplevelsen--det är inte bra!)

Är audiofiler mer självkritiska än andra hobbyister? Brukar cyklister, frimärkssamlare, kroppskulturister, eller vilka det nu kunde tänkas handla om, på samma sätt ifrågasätta den verkliga grunden eller upphovet till sina upplevelser?

Varav denna ständiga oro för att uppgraderingsfördelar skulle vara blott inbillade?

Vår virtuella värld accepteras i tid och otid--så länge den är visuell! Ingen bråkar om att underhållningsfilmens ´verklighet´ bara existerar i drömfabriken; vi vet alla vad amerikanska poliser eller tjuvar och banditer säger i olika situationer...

I antikvariat kan man ibland finna dedikationsexemplar; någon har tillskrivit en vän för länge sedan och tillägnat honom frukterna av ett arbete.

Det var länge sedan språkspalter och frågelådor i radio befolkades av NORMATIVA respondenter; vill någon säga "hanses centra där HONOM bor", med Rolle Stoltz´ numera klassiska betoning, står det HOOnom fritt!

Men hur bra är det att inbilla sig att förstklassiga varor eller ypperligt fungerande apparater är besjälade? Räcker det inte att konstatera att de är bra eller ändamålsenliga?


Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2007/01/10 02:54:31
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/01/10 :  06:43:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ok.

Jag förstår att många känner sig påhoppade av "vetenskapsmännen" som ifrågasätter åsikter om ljudupplevelser av olika slag. Det var dock länge sedan jag läste ett inlägg som ifrågasatte en upplevd, subjektiv lyssning. För det blir ju lätt sandlåda om man gör det :-). Själv skulle jag i alla fall aldrig göra det. Jag håller dock med dig om.s att det oftast är "skeptikerna" som avlossar första salvan och ifrågasätter ett testresultat eller en A/B lyssning eller vad det kan vara. För att komma ifrån det tror jag att det lättaste för en "subjektivist" är att tydligt tala om att detta är mina egna subjektiva upplevelser för då kan man ju inte gärna klanka ner på resultatet. Dom sk förståsigpåare som gör det är det knappast någon ide att bry sig om, dom vill ändå bara träta

Däremot om en försäljare eller än värre en recensent påstår i tal eller skrivt att förstärkare A är mycket bättre än förstärkare B då tycker jag att det är helt rätt att detta ifrågasätts. En metod att komma ifrån det är att ha seriöst och bra utformade testmetoder där blindtest enligt min mening definitivt skall vara en. Att bara sitta och lyssna och tycka utan att kalibrera utnivåer mm anser jag inte längre ger någon värdefull uppfattning om hur olika apparater verkligen låter. Då är det för mig ren underhållning som iofs kan vara trevlig

Musse80: Jag har förmånen att ha två nära vänner som byter hifiapparater minst en gång om året och som gärna låter mig komma hem till dom eller dom till mig för att jämföra, blindtesta och ha allmänt trevligt. Det är prylar som nämns i high end segmentet. Dessutom är jag ibland "barnvakt" åt prylarna när dom är ute och reser. Jag har även en god vän som arbetar i en hifibutik så hemma hos honom eller i butiken spenderas en hel del tid på apparatjämförelser. Även om han inte heller gillar själva iden med blindtester så ställer han gärna upp ändå för att få "ge mig på nöten" om jag är skeptisk mot någon ny fantastisk apparat

I dom lyssningsjämförelser jag gjort dom senaste åren kan jag konstatera att billig elektronik blivit mycket bättre (för mig är ca 5000:- billigt..) medans det fortfarande finns stora skillnader när det gäller högtalare. Kanske är det som som sladd skriver att det las mer krut från tillverkarna förr i tiden på elektroniken men jag anser att resultatet från en del billiga (6-15000:-) hembioreciviers är förbluffande bra. Däremot finns det dyr tvåkanals elektronik som verkligen presterar på ljudmässig toppnivå och som har ett gott andrahandsvärde och enastående byggkvalitet. Det som ofta är intressant är hur prisvärt det är i förhållande till hur apparaterna presterar men det är å andra sidan den enskilde individen som avgör. Prisvärt för mig är en summa medans det är en helt annan prisnivå för någon annan.

Har ni tänkt på att denna "heta" tråd ändå har hållts på en civiliserad nivå utan att moderatorerna behövt gå in och styra upp??

Trevligt


"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2007/01/10 07:18:01
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/01/10 :  10:51:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tidningen hifi choice har blindtester i sina "grupptest" De har en grupp med "erfarna öron" som får lyssna blint och skriver kommentarer, sen försöker en testledare summera intrycken, sen lyssnas det mer informellt också, alltså öppen lyssning med. Tekniska tester med. Är det en typ av test som båda sidor kan värdesätta? De har lite distans med, i senaste numret så testads förstärkare och nad c372 gillades inte så mycket i varken blinda eller öppna tester, men den mätte riktigt bra, så de skrev helt sonika, struntar du i lyssningsintrycken, köp den här. :)


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/01/10 :  13:07:34  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man behöver inte ha som mål att hitta den mest transparenta apparaten för att kunna blindtesta. Det räcker med att man vill ha en stereo som efter eget tycke låter så "bra" som möjligt. Om man däremot vill ha en så neutral apparat som möjligt så går det inte utan att ha även tillgång till blindtester där man har full kontroll på hela kedjan, dvs i en anläggning som i övrigt håller väldigt hög nivå och minimal färgning. Det verkar dock som om många blandar ihop dessa 2 mål och ser det som att blindtester då blir det vetenskapligt och då blir det i sån där LTS-miljö, och "det gillar inte jag därför testar jag öppet". Så jag tycker att folk får testa hur dom vill, så länge man inte fördömmer den ena metoden jämfört med den andra eftersom metoden är kopplad till målet. Och problemet uppstår då man helt säkert uttalar sig om hur en apparat låter i jämförelse med en annan, om man skriver eller säger "jag tycker" då är det fritt fram att ha hur "fel" som helst i någon annans ögon. Men skriver man att "så här är det" då får man skylla sig själv. Har man inte testat apparaten under kontrollerade former så går det inte att säga så mycket om apparatens egenljud eftersom man alltid lyssnar på en hel kedja med alla dess anpassningsproblem och förtjänster. Byt en annan apparat i kedjan och man kanske tycker tvärs om mellan apparaterna A's och B's skillnader.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/01/10 :  13:28:31  Show Profile Send short_cuts a Private Message
För att ta Vox jmf exempel; bil (eftersom jag inte förstår vissa ställningstaganden):

audio
Vi vill ha en så bra ljudupplevelse(så nära renhet /eller live) som möjligt = mål***
Under denna resan finns massor av parametrar som skall stämma, tweaks, test osv osv.

Bilracing
Vi vill vinna så många tävlingar som möjligt med en bil = mål***
Under denna resan finns massor av parametrar som skall stämma, tweaks, test osv osv.

Jag känner direkt hur tvärfel detta blir - detta stämmer ju inte!
Målet e fel för mig (de flesta?)!

*** Vägen dit och MIN subjektiva uppfattning, inte en bil; MIN bil. Tävlingar kan alla vinna – det är prestigeracen, de svåra passagerna i Dvoraks 9:e, kurvorna där det e nästan omöjligt att hålla idealspår, inandningsljuden på en ”perfekt” Maria Callas inspelning, jämförelsen med ens egna ansträngda inandningsljud i en övervarm bil…

Ni vet – allt det där som gör att man får rysningar av välbehag – det där.. beroendeframkallande som oinitierade bara skakar på huvudet åt…

Upplever inte ni ”blindtestare” den där stolta/förväntansfulla/pirrande känslan när ni ser skönheten av designen på ert favoritslutsteg i ERT rum. Ritualerna INNAN lyssningen, lukten av 109 oktan, när man lägger på pucken på CD-skivan, känner sexpunktsbältets stenhårda grepp?
Det handlar inte bara om dataspreads, acceleration eller A/B test, om McIntosh eller McLaren. Det handlar om helheten: vetskapen, örat, ögat, lukten – adrenalinet som ger dig det välbefinnandet du vet, bara ett fåtal lyckliga någonsin kommer uppleva – Så uppskattar jag mina golden moments, så mjölkar jag livet varje gång jag får chansen!

Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/10 :  14:03:26  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Ok.

Jag förstår att många känner sig påhoppade av "vetenskapsmännen" som ifrågasätter åsikter om ljudupplevelser av olika slag. Det var dock länge sedan jag läste ett inlägg som ifrågasatte en upplevd, subjektiv lyssning. För det blir ju lätt sandlåda om man gör det :-). Själv skulle jag i alla fall aldrig göra det. Jag håller dock med dig om.s att det oftast är "skeptikerna" som avlossar första salvan och ifrågasätter ett testresultat eller en A/B lyssning eller vad det kan vara. För att komma ifrån det tror jag att det lättaste för en "subjektivist" är att tydligt tala om att detta är mina egna subjektiva upplevelser för då kan man ju inte gärna klanka ner på resultatet. Dom sk förståsigpåare som gör det är det knappast någon ide att bry sig om, dom vill ändå bara träta



Enig med deg i at det er en god tone og fin stil rundt dette ofte betente temaet ...
Personlig finner jeg det best å flagge min subjektive tilnærming med den personlige teksten, "..for opplevelsens skyld...".

Som også nevnt er det tydeligvis flere tilnærminger til den gode hobbien, den mer tekniske og måleinnrettede er ikke min vei, men jeg har stor og ekte respekt for de som finner dette interresant, det jeg derimot ikke finner like sjarmerende er når de begir seg ut på "HiFi-korstog" og skal fortelle meg hvor feil jeg tar, hvor mye jeg lurer meg selv osv osv, da har man imo krysset en grense for respekt og gir vel mer uttrykk for disrespekt, og da kommer gjerne usaklighetene og sandkasse mentaliteten frem, dessverre.

Hyggelig å kunne diskutere dette på en god måte i en bra tone... ......

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/01/10 14:06:00
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/01/10 :  14:16:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Bra inlägg Harry up

Det är helt rätt att många har olika mål med sitt lyssnande.

Jag har även full förståelse för Short cuts inställning. Visst tusan är det en mäktig känsla med grym kvalitet och obegränsat med kraft

Jag suktar ju efter en anläggning själv som har allt det där och som jag är ganska säker på (har inte blindtestat..) är så nära helt transparent man kan komma

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/10 :  15:21:31  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Man behöver inte ha som mål att hitta den mest transparenta apparaten för att kunna blindtesta. Det räcker med att man vill ha en stereo som efter eget tycke låter så "bra" som möjligt. Om man däremot vill ha en så neutral apparat som möjligt så går det inte utan att ha även tillgång till blindtester där man har full kontroll på hela kedjan, dvs i en anläggning som i övrigt håller väldigt hög nivå och minimal färgning. Det verkar dock som om många blandar ihop dessa 2 mål och ser det som att blindtester då blir det vetenskapligt och då blir det i sån där LTS-miljö, och "det gillar inte jag därför testar jag öppet". Så jag tycker att folk får testa hur dom vill, så länge man inte fördömmer den ena metoden jämfört med den andra eftersom metoden är kopplad till målet. Och problemet uppstår då man helt säkert uttalar sig om hur en apparat låter i jämförelse med en annan, om man skriver eller säger "jag tycker" då är det fritt fram att ha hur "fel" som helst i någon annans ögon. Men skriver man att "så här är det" då får man skylla sig själv. Har man inte testat apparaten under kontrollerade former så går det inte att säga så mycket om apparatens egenljud eftersom man alltid lyssnar på en hel kedja med alla dess anpassningsproblem och förtjänster. Byt en annan apparat i kedjan och man kanske tycker tvärs om mellan apparaterna A's och B's skillnader.



Godt innlegg!! interresant den vinkelen du trekker frem om metoden og/eller målet.
Noe å tenke på for alle parter, samme vilken tilnærming man foretrekker.

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/01/10 :  16:39:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

När vi ändå är inne och tycker om oss själva vill jag gärna passa på att tacka för det goda klimatet i frågan. Det har genom åren varit svårt att ha en åsikt om blindtest utan att bli jagad med bazooka, alldeles särskilt om man är handlare...

Att ha blindtest som en del i en process köper jag rätt av. Ett kabelmärke jag känner väl använder "långa" blindtest vid utveckling av nya generationer kablage. Att prova hemma med eller utan bindel för ögat under en vecka är både bra och spännande.

Idag har vi dock testat kablar med ögonen. Tech Link för 500:-, bra kabel för 6 000:- och bäst kabel för 16 000:- (componentkabel) Den dyrare vann. kringutrustning var en blue ray-burk upp i senaste Sony HDTV för 55 000:-

Det ögat ser ifrågasätter ingen

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2007/01/11 :  20:51:51  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det ögat ser ifrågasätter ingen"

Det trodde du, va? Även synen är rätt känslig för påverkan av förväntningar, skulle jag säga.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/18 :  02:31:23  Show Profile Send Straub a Private Message
För några år sedan försökte tidningen Hifi och Musik utse världens bästa ljud. Ovetandes om att en "billig" högtalare hade smugit sig i högtalartestet (av misstag) och i tron att högtalaren kostade mångdubbelt mer än vad den kostade genomfördes testet.
Och vad blev resultatet?
Högtalaren blev inte bäst i test men hamnade inte jättelångt efter topphögtalarna.
Vad kan man tolka av det här?
Det går att särskilja riktigt dyra högtalare från "halvdyra" kvalitetsmässigt.
Skillnaden i kvalitet över en viss (hög) nivå är inte jättestor.
Det roliga i den här anekdoten är att killarna på Hifi och musik var så till sig över att ha hittat en så fantastisk högtalare i prissegmentet 30-40kkr att (om jag inte minns fel) två personer på redaktionen köpte denna högtalare.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/18 :  02:43:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
För några år sedan försökte tidningen Hifi och Musik utse världens bästa ljud. Ovetandes om att en "billig" högtalare hade smugit sig i högtalartestet (av misstag) och i tron att högtalaren kostade mångdubbelt mer än vad den kostade genomfördes testet.
Och vad blev resultatet?
Högtalaren blev inte bäst i test men hamnade inte jättelångt efter topphögtalarna.
Vad kan man tolka av det här?
Det går att särskilja riktigt dyra högtalare från "halvdyra" kvalitetsmässigt.
Skillnaden i kvalitet över en viss (hög) nivå är inte jättestor.
Det roliga i den här anekdoten är att killarna på Hifi och musik var så till sig över att ha hittat en så fantastisk högtalare i prissegmentet 30-40kkr att (om jag inte minns fel) två personer på redaktionen köpte denna högtalare


Innan testet så var det en anna generalagent som hade ett dyrare pris, som låg runt dom andra.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/01/18 :  10:38:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Innan testet så var det en anna generalagent som hade ett dyrare pris, som låg runt dom andra.
Och den generalagenten hade i så fall saltat priset åt det grövstaFör i inköp per par så betalade Siba ca:22.000kr/paret när de sålde märket. En kompis köpte ett par beg. av en kille som hade "fixat" sina genom en kompis på Siba och bara behövt betala inköpspris.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:43:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Micke Y:
quote:
Sedan finns det nog anledning för oss alla att rannsaka oss själva emallanåt för det som vi tyckte var så bra för 6 månader sedan kanske inte är så bra idag. Betyder inte det att det var lika dåligt från dag 1 men vi ville att det skulle vara bättre och vi lät oss bli övertalade av den övertygelsen?
Kan det vara orsaken till uppgraderingssjukan?

Short Cuts:
quote:
Upplever inte ni ”blindtestare” den där stolta/förväntansfulla/pirrande känslan när ni ser skönheten av designen på ert favoritslutsteg i ERT rum. Ritualerna INNAN lyssningen, lukten av 109 oktan, när man lägger på pucken på CD-skivan, känner sexpunktsbältets stenhårda grepp?
Det handlar inte bara om dataspreads, acceleration eller A/B test, om McIntosh eller McLaren. Det handlar om helheten: vetskapen, örat, ögat, lukten – adrenalinet som ger dig det välbefinnandet du vet, bara ett fåtal lyckliga någonsin kommer uppleva – Så uppskattar jag mina golden moments, så mjölkar jag livet varje gång jag får chansen!

Dessa små ritualer som även är helt unika vid jämförelser, kan väl också vara bidragande till att man (jag) skärper mina sinnen och hör skillnader som sedan försvinner då man inte lyssnar tillräckligt "aktivt".

Claes Ireland:
quote:
Tidningen hifi choice har blindtester i sina "grupptest" De har en grupp med "erfarna öron" som får lyssna blint och skriver kommentarer, sen försöker en testledare summera intrycken, sen lyssnas det mer informellt också, alltså öppen lyssning med. Tekniska tester med. Är det en typ av test som båda sidor kan värdesätta? De har lite distans med, i senaste numret så testads förstärkare och nad c372 gillades inte så mycket i varken blinda eller öppna tester, men den mätte riktigt bra, så de skrev helt sonika, struntar du i lyssningsintrycken, köp den här.

Det där såg jag inte, vill "behålla" min tro (nej jag tycker (eller får jag skriva VET)) att min NAD spelare bra - i mitt rum, med mina högtalare - men nyfikenheten tar över, får väl tjuvläsa testet...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/19 11:06:35
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/19 :  13:04:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om man nu ska kolla på vad tidningar säger så gillades NAD C372 av Stereophile och är "Class B" på deras "Recommended Components"-lista... Testet lär finnas på deras hemsida för den hugade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/19 :  13:12:07  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Inte heller Hifi & Musik gillade NAD C372, men det kvittar egentligen. De lyssnade ju troligen inte på den i samma anläggning som tex Stereophile, och smaken är som baken.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/19 :  13:51:01  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag hade en gång en dyr hemmabio för ett antal kkr. Vad jag än gjorde fick jag den aldrig att låta helt övertygande. Genomförde ett antal uppgraderingar för att få till stereoljudet och hade till slut endast hemmabioförstärkaren kvar av grundutrustningen (som försteg vid stereolyssning). Det lät dock inte mer än ok fortfarande. Lyckades vid ett tillfälle komma över en Nad silverline cd-spelare till ett lite lägre pris men inte heller detta fixade till ljudet som jag ville. Jag köpte nya kablar. Anläggningen blev dyrare och dyrare men egentligen inte bättre. Var på vippen att köpa ett silverline-försteg som ett sista steg men råkade lyssna på en midi-stereo för mindre än vad cd-spelaren kostade. Fick lätt panik när jag insåg att det lät bättre än hemma hos mig. Det hela slutade att jag, i samband med en flytt sålde hela rasket och köpte en tvåkanalsanläggning. Det bästa jag gjort! Så här i efterhand har jag insett att akustiken nog inte var den bästa i gamla bostaden, att hemmabioförsteget begränsade anläggningen och att jag angrep problemen från fel håll. Kan tillägga att jag hade en Nad C272 (föregångaren till C372) som slutsteg, vem vet kanske den hade ett finger med i spelet också...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/19 :  14:05:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Straub:
En liten rättelse bara, föregångaren till C372 heter C370 och båda är integrerade stereoförstärkare. Slutstegsversionerna av tidigare nämnda förstärkare heter C272 och C270. De två slutstegen är likadana som de integrerade förutom att de saknar försteg.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/19 :  14:08:32  Show Profile Send Straub a Private Message
...för att anknyta till min "uppgraderingsjuka" i inlägget ovan och att jag angrep problemet från fel håll:
Ibland kan man läsa inlägg av typen att "medlem x" lånade hem en cd-spelare för 50 kkr, kopplade den till sin budgethemmabioförstärkare och märkte ingen skillnad i jämförelse med sin dvd-spelare och drar därför slutsatsen att cd-spelaren inte är bättre och att dyra grejer inte är ett dugg bättre en billiga.
Vad man glömmer är att begränsningar i en anläggningen medför att subtila förbättringar i en anläggning ofta försvinner just pga av begränsningarna. Kan tillägga att jag inte hörde ngn nämnvärd skillnad mellan Silverline och pioneer- dvd i min anläggning.
Något som är nog så viktigt i sammanhanget är rumsakustiken, kanske den enskilt viktigaste "komponenenten" att få ordning på i en bra anläggning. En dålig akustik kan verkligen maskera eller minska den förbättring en uppgradering i hårdvara innebär.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/19 :  14:09:52  Show Profile Send Straub a Private Message
..du har rätt ztenlund. Slant lite på knapparna :-)
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000