HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2007/01/31 :  12:30:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har i dag ett par Audiovector M3 Signature. Känner att de är för stora för mitt rum. Ej mer än 18 m2. Funderar på ett par Dynaudio Focus 140. Förstärkaren en Roksan Caspian på 85 w. Kan denna kombination möjligen bli bra? Ca: värde på ett par beg. Audiovector?
J.

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/31 :  13:30:13  Show Profile Send ljud a Private Message
Har själv focus 140, men har faktiskt inte lyssnat på jättemånga andra högtalare hemma, jag hade Focus 110 innan och har alltså fortsatt på samma spår. Det man ska tänka på är att dom inte låter så kul om dom inte får komma ut ca 70 cm från bakväggen. Dom låter lite väl mörkt, nästan grumliga för nära väggen.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/31 :  13:47:39  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vad menar du med för stora: Går de för lågt i basen så att rumsresonanserna exciteras? Är de för estetiskt stora (stativare tar ju upp samma golvyta)? Har det med spridningen att göra?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2007/01/31 :  14:34:25  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Kanske uttryckte jag mig lite otydligt. I det här fallet har det ingenting med det estetiska att göra. Vissa skivor går väldigt långt ner i basen. Känns som om hela rummet kommer i *gungning*. Placeringen just nu är ca: 50cm från bakvägg, aningen vinklade inåt. Kan också uppleva att där finns en viss hårdhet i ljudet. Vet inte om detta skall tillskrivas skivorna, men fler än jag upplever det på samma sätt. Kanske är ett par mindre högtalare inte lika *svåra* (går ju inte lika långt ner i basen).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000