HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad som krävs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/25 :  13:10:58  Show Profile Send NtR a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men det känns som det var länge sen det diskuterades hur musikupplevelsen blir med grejorna. På sistone har det varit en del trådar där det blivit väldigt mycket snack om frekvenskurvor och förmåga att återge exakt. Detta skrivs för att det kliar i fingrarna men jag anser att det varit off topic att skriva inlägg i de andra trådarna.

Haka ut: Anledningen till att det söks efter bas till 20hz och diskant till 25khz tror jag är att man inte hittat grejor som är roliga och njutbara att lyssna på. Jag hamnade rätt för ett antal år sen och vågar inte byta en skruv, och mina grejor är inte i närheten av någon djupbas t.ex.

Dock låter all musik som jag tycker om bra och njutbar, oavsett inspelningskvalitet. Klart att det hörs när det är illa gjort, men det blir aldrig plågsamt. Det hörs också när en inspelning är riktigt bra, glädjande när det inträffar men jag fokuserar aldrig på det.

Jag har tidigare haft grejor som gjorde några favoritplattor jobbiga att lyssna på, musiken skitbra men inspelningen sämre. De grejorna var säkert mer transparenta, men jag är mycket mer intresserad av musik än av mikrofoner och mixerbord. Jag anser att prylar som gör att man väljer skiva p.g.a. inspelningskvalitet före konstnärlig kvalitet är dåliga.

Nicke the Rocker

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/25 :  13:19:24  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det är alltid dåligt att välja musik p.g.a inspelningskvalitet.
Musik man gillar skall man lyssna på oavsett ljudkvalitet.

Det finns en hel del grejor som inte längre låter "musik", detta smått hysteriska "detalj-jagande" gör i mitt tycke ljudet sterilt och onaturligt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/11/25 13:20:05
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/25 :  13:19:44  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Haka ut: Anledningen till att det söks efter bas till 20hz och diskant till 25khz tror jag är att man inte hittat grejor som är roliga och njutbara att lyssna på. Jag hamnade rätt för ett antal år sen och vågar inte byta en skruv, och mina grejor är inte i närheten av någon djupbas t.ex.

ett problem är att du som en del andra läser typ min tråd om bas i förhållande till resterande såsom det skall vara det ena eller andra..

Så är det inte menat. Och egentligen har jag svårt att förstå hur detta ens kan tolkas så av en del som det gjorts...

Dessutom finns det inget som säger man inte exakt som dig sitter i många stugor med kanonljud man inte rör "en skruv" på.. Men ÄNDÅ undrar var den stygga goa basen tagit vägen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/25 :  13:46:21  Show Profile Send NtR a Private Message
Nej Mayro, jag tror inte att du menar så. Det är du alldeles för erfaren för, dock finns det inlägg som tyder på att en hel del folk letar efter den heliga graal och upptäcker att de inte gillar musik.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:00:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
dock finns det inlägg som tyder på att en hel del folk letar efter den heliga graal och upptäcker att de inte gillar musik

Måste vara deprimerande,upptäcka att man inte gillar musik...

Jag kan hålla med om att vissa uppnår (eller försöker) religiösa höjder,det stadiet när man köper Transparent`s värsting(Opus MM XL?) högtalar-kabel för ett par hundra tusen tex....
Då har det övergått till religion och då lyssnar man mindre på skivan,
i anläggningen,men desto mer lyssnar man på anläggningen,med hjälp av skivan....

Det är min lilla åsikt,iallafall.

(Nån som kommer ihåg "Änglar fiser"?)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:03:05  Show Profile Send mayro a Private Message

kanon.. Då vart det missförståndet direkt borta..

Skrattade eller grät..då ja läste att man inte gillar musik.. Hmm.. Om man lyssnar på radion numera så börjar man fundera OM det ens finns musik som nyproduseras som vanliga okunnigare svennson kan finna.. Vi på forumet osv får ju musiktips osv.. medans svenna är hänvisad till skiten på radio för att finna musiken...

inte undra på att hifin går bakåt...

och tyvärr är dina noteringar av hur dina tidigare grejor säkert var mer "transparenta" med ospelbart spelande som följd egentligen helt i 100% passande in i min tråd om bas osv...

men men. detta skall jag inte gå vidare med här eftersom det är svårt att ha två snarlika resonemang bredvid varandra rullande trådar.... Det motverkar endast

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:21:12  Show Profile Send NtR a Private Message
Mr Square, det är just det där "anläggningslyssnandet" jag är så skraj för.

Mayro, det är väl iofs inget nytt att kräsna musikälskare får leta och och hålla koll själva. Radion spelar ju, nu som förr, mest topplistan. Det finns väl ungefär lika många undantag i programtablåerna nu som på 70-talet. Tycker att 13-15 en lördageftermiddag på P4 med Wermelin ger en del uppslag. Rätt bra sändningstid också.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:45:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Heliga Snokens kyrka,av sista dagars heliga!

(Jesu Kristi kyrka,av sista dagars heliga,är en mormon-kyrka precis vid mig.)

Jag lyssnade för mycket på min anläggning innan,minns jag nu...
Fast det var när jag hade Benchmark DAC1 och gjorde det till en (o)vana att alltid vrida volymen högst upp,lyssna och sen dra ner till normal volym igen,enbart för att höra efter om det brusade det lilla minsta!

Det gör jag inte numera dock...
Men jag vill alltid göra det på andras anläggningar!

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:45:49  Show Profile Send svejk a Private Message
(Nån som kommer ihåg "Änglar fiser"? Hade den kvar här kommer den

Nu välkomnar vi hifineorotikern guldöra Lindeman, till kvällens pratsund.

Jaha hifineorotiker vad är det?

Hifineorotiker och hifineorotiker det handlar ju om det perfekta ljudet, om tvix o tråk, viktiga saker i livet, ja viktigare är livet.

Detta låter ju allvarligt?

Det finns inget viktigare än ljudet den som inte förstår det är dum, dummare än en Onoff butik. Jag och mina meningsfränder Ljudbilden och Röris demonstrerar där, vi kastar dåliga hifigrejer på dem som går dit. Att vi får sitta hos polisen ibland är strunt samma. Vi har anmält dom till EU domstolen för ljudförfalskning Onoff alltså.

Jaså vad är dåliga hifigrejer då?

Sånt som vi tycker är dåligt är dåligt punkt slut.

Ja då är det väl så. Vad är tvix och tråk ?

Tvix är en lyckad uppgradering Tråk är en lite sämre uppgradering. Men alla uppgraderingar är bra, ett måste för att livet skall fungera.

Detta låter ju intressant berätta mera.

Ett särskilt lyckat tvix var när jag stängde av vattenförsörjningen till lägenheten. Som ett trollslag försvann toalett fluttret och diskbänks fnittret allt öppnade sig.

Det låter ju hårt leva utan vatten?

En skitsak det är ju ljudet det handlar om. Diska kan man göra i tvättstugan, sen har jag ett dass på balkongen, inga problem. Föresten så hade jag en fru innan hon försvann då, klagade över blåskattar och andra oväsentligheter. Hon gillade inte och vara basabsorbent heller trots att jag gödde henne till 200 kg. Så det var lika bra att hon drog, hon förstod inte ett dyft. Jag har ett par knottriga basportar det funkar lika bra.

Herregud var det ett lyckat tvix? Stackars kvinna må jag säga.

Ja det var det men du fattar ju ingenting du är en Onoff jag kan lika gärna prata med en kompakt anläggning. Stackars kvinna säger du! Trams, hon hämnades med WAF auktioner samlade ihop andra gnäll käringar och försökte smutsa ner vårat liv. Nä hon var ingen kvinna ett världskrig var hon.

Kanske det men vad är då ett tråk?

Mitt senaste tråk var när jag stenade systemet. Det finns en speciell blåsten i Mordesmolompolo som är bra att stena med. Man lägger sten på sten på systemet så det substrakta undertonsgnisslet undertrycks, ett underbart ljud svävade i rummet. Sen ramlade allt ner hos grannen, hade tagit hem fem ton sten.

Det låter ju dyrt denna hobby.

Hobby du har fortfarande inte fattat Onoff, detta är ingen hobby det handlar om livet. Det finns Uff conteniers med gratis kläder. Mat går att äta på Ica när det är provsmakning, man får en blandad kost på det sättet.

Så ni har trevligt du och dina kompisar när ni lyssnar på musik?

Musik kan man ju för fan inte lyssna på. Det låter ju hemskt, vi lyssnar på blått och grått brus. Det är det enda vettiga när det gäller det perfekta ljudet. Vi har en referensplatta, den du!

Är det musik då?

Naturligtvis inte OnOff. Den heter ”änglar fiser” det är ingen inte någon hittills som lyckats fått höra den plattan . Vi skall bygga höghöjdshus med vakum i röris lyssningsrum och då vore det fan om vi får till det. Då kanske vi kan bli först att höra änglarna.

Jag blir mer och mer häpen, var skall detta sluta?

Nu omedelbart, för nu går jag för du har inte förstått ett skit.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:50:53  Show Profile Send NtR a Private Message

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:55:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Skitbra,svejk!

Visste nån kom ihåg det.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:56:30  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Det är alltid dåligt att välja musik p.g.a inspelningskvalitet.
Musik man gillar skall man lyssna på oavsett ljudkvalitet.

Kanske en sanning med modifikation...

Jag har försökt att komma åt att lyssna på många av de favoritskivor och favoritartister jag hade när jag var yngre genom att köpa CD-versionen som getts ut senare. Dessa har ofta låtit pyton; särskilt då de spelats på enklare och inte så välljudande grejer.

När man nu på äldre dar har råd att skaffa bättre prylar och t o m kan blåsa liv i vinylspelandet igen uppstår plötsligt ny lycka...

Igårkväll t ex plockade jag fram sambons vinyl Vargmåne med Ulf Lundell från 1975. Den visade sig vara i perfekt skick. Vilken skiva! Den rörde mig så mycket att jag nästan fick tårar... (Så mycket minnen..!!). Och när du ljudkvalitén var så att man nästan baxnade (mycket tack vare anläggningen - naturligtvis!), så kan man ju konstatera att man liksom "nått fram"

Sen finns ju motsatsen också i vinylhögen; skivor med favoritartister man tror ska låta jättebra som visar sig ha en "omöjlig" inspelningskvalitet (som nu hörs) och som är så knastriga att det låter som man steker fläsk. På den sätter jag en lapp "Retur VINDEN" och lägger tillbaka dem i backen.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/25 :  15:01:55  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
"Return to sender..."

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/25 :  16:52:34  Show Profile Send Stickan a Private Message
svejk:Underbar Lindeman!!

ulfsan:Det är sant som du skriver att gamla inspelningar som förts över på cd kan/ofta låter sorgligt illa.
Då är det som du också skriver, skönt att kunna plocka fram vinylen och gotta sig.

Det finns ju tyvärr alltför många cd-skivor som inte låter särskilt bra, men trots det kan jag inte låta bli att spela dem.
Det är ju musik jag älskar!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/11/25 16:53:22
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/26 :  12:01:42  Show Profile Send NtR a Private Message
Ulfsan, det är ju precis det där som inte får hända. Favoritplattor som åker upp på vinden p.g.a att man inte står ut med ljudet på dem. Händer ju någon gång att det är inspelningens fel, men oftast är det nog prylarna som visar fram bristerna i onödig omfattning. Om du frågar mig alltså. Om det sen råkar vara knastrigt för att skivan är förstörd brukar detta gå att lösa, antingen köper man en annan likadan på en skivbörs eller så skaffar man pickup med fin nålslipning så brukar problemet minska kraftigt.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/26 :  12:18:51  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Igårkväll t ex plockade jag fram sambons vinyl Vargmåne med Ulf Lundell från 1975. Den visade sig vara i perfekt skick. Vilken skiva! Den rörde mig så mycket att jag nästan fick tårar... (Så mycket minnen..!!). Och när du ljudkvalitén var så att man nästan baxnade (mycket tack vare anläggningen - naturligtvis!), så kan man ju konstatera att man liksom "nått fram"

Just Uffe Lundells skivor som remstrats i HDCD tillhör undantagen vad gäller ljudkvaliteten, som är MYCKET bra även på cd. Vargmåne tex är en mycket bra skiva med väldigt bra ljudkvalitet på cd:n (har ej hört vinylen). Ett exempel på lyckad remastring.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/26 :  12:18:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
antingen köper man en annan likadan på en skivbörs eller så skaffar man pickup med fin nålslipning
Exakt!

Edit: ...antingen fixar man till skivan eller också fixar man till anläggningen. Eller också tar man till CD-alternativet, om det är lyckat!

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/11/26 12:22:03
Go to Top of Page

Highlander1
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/11/26 :  12:48:58  Show Profile Send Highlander1 a Private Message
Jag skulle vilja säga så här:
Jag vill lyssna på bra inspelningar i min lite bättre hifi anlägning.
Är det inga bra inspelningar så kan lyssna på det i min gammla stereo eller datorn.
Vad är vittsen att köpa bra grejer och sedan köra dåliga inspelningar i det?
Det finns inget värre än att köpa en bra cd och det låter som dom spelat in det i mono.
Det känns som man slängt ut pengarna i onödan.
Spelar inte Mp3 på stereon för det låter tråkigt men i bilen är det helt ok.
Dom stunderna man som små barnsförälder har att sitta i lung och ro att njuta är inte ofta.

Var bara tvungen att skriva av mej lite.

ps. ang bas så föredrar jag ljudet från basar som är 10" eller större som går djupt.
Många hifi högtalare saknar allt vad bas heter iallafall under 30hz.
Många när dom demar så har dom ett jätte fint mellanregister,diskant kan vara si och så men bas brukar saknas.
Den enda jag hört av nyare högtalare som låter bra är Martin logan summit.Där finns en helhet i ljudet.

En glad amatör
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/26 :  14:21:58  Show Profile Send NtR a Private Message
Highlander, det är detta som är den springande punkten i min tråd här. Jag vill lyssna på bra MUSIK i min bra anläggning. Inspelningen bryr jag mig om, men bara genom att registrera kvaliteten på den. Den får inte bli avgörande, då är anläggningen dålig.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/26 :  14:35:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
För mig är det ideologiskt. CD mediet klarar 20 till 20'000, örat hör/uppfattar detta området (sånär som på åldersproblem för i synnerhet höga frekvenser), musik har information över hela området, det finns med på många bra inspelningen...

Att välja bort djupbasen har på sätt och vis blivit hifi-killarnas sätt att visa snobberi, att ta ställning mot/från dunk-dunk-grabbarna (i taksänkt Volvo 240 med standard neonbelysning).

Varför skulle jag medvetet färga ljudet så till den grad att jag helt väljer bort musik(/bas)-information?

Enda svaret jag kommer på är "kompromiss". Att kompromissa låter negativt och är självklart också negativt laddat. Men man kanske inte bör ligga sömnlös på nätterna för det? Kompromisser är ju en del av ens vardag!

För mig är denna kompromiss svårköpt. Jag viker mig inte gärna på denna punkt, men inser att vissa rum, med viss ekonomi och vissa förutsättningar - ja där är kompromissen förståerlig.

Förresten, jag tycker inte om motsatsförhållandet som läggs fram stup i kvarten: bra bas vs bra mellanregister/topp.

Att få bra bas är emellertid svårare än bra mellanregister/topp. Är inte rummet okej i detta området krävs det rätt stora ingrepp (och dessutom kunskap/redskap) för att komma till rätta med problemen. Mellanregister/topp fixar man betydligt enklare.

Med min konstruktörshatt på så är bas något av det jag känner mest nervositet inför. Från rum till rum är det utan tvekan basen som är det mest nevrotiska som finns. Ena rummet kan låta A och det andra rummet låter Ö - helt olika, trots samma elektronik/högtalare. Av denna anledning känner jag start tilltro för basjustering: då kan åt minstonde nivån bli okej!

My 2 öre!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/11/26 15:31:38
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/26 :  15:42:35  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag har en kompis, han köpe en rigtigt bra anlägning, men blev så lessen över hur många av hans CD'er låter. Han har nu köpt en equalizer, tagit analogutgången från sin DVD gennom sin equalizer och sen inn i sin pre amp. Så lysnar han på dom CD'er, han inte tycker låter bra på den vanliga CD, på detta viset.

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/27 :  13:42:25  Show Profile Send NtR a Private Message
EngelholmAudio, nu har du hamnat rätt här. Men fel ändå, om du frågar mig. Det är ideologiskt, helt riktigt. I min värld dock på ett annat sätt än i din. Jag har haft grejor som ger mer djupbas än vad mina nuvarande gör, jag har inte valt bort det för att jag prioroterar diskant-mellanregister. Jag tycker f.ö. att diskanten är överbetonad på åtminstone 90% av alla produkter som säljs idag, så att prioritera detta behöver man liksom ingen hjälp med.

Till saken, jag vill ha grejor som återger musiken behagligt lyssningsbart. Om sedan artisten, inte mixerkillen, spelar fult med flit för att tillföra det konstnärliga någonting skall detta höras. Dock får inte grejorna fokusera på inspelningen så mycket att mixerkillens tillkortakomanden gör en bra låt outhärdlig. Då är det inte bra. Om grejorna fångar tidsandan, konstnärligt och ljudmässigt, på en platta från 70-talet är det bra. Om grejorna gör det outhärdligt att lyssna på den tidens, klart sämre, studioutrustning är det dåligt. Kort och gott min åsikt i ämnet. Jag är så torsk på musik att jag inte står ut med att få den förstörd.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/27 :  13:46:46  Show Profile Send NtR a Private Message
Visst rackarns! Jag glömde ju skriva att jag ger högaktningsfullt och grundligt f-n i frekvansgången om jag tycker om vad jag hör. Och alla andra parametrar också. Konstigt nog infann sig denna inställning för första gången när allt stämde, då blev det inte intressant längre att dissikera (stavas det så?) ljudupplevelsen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/27 :  13:54:25  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo just det förresten (He he) för att ytterligare understryka min mening (jösses). Ibland sänder de något live på p2-p3-p4. Ibland riktigt bra, och ruskigt trevligt att lyssna på. FM sträcker sig till någonstans runt 14,5 khz om jag inte minns fel. Inga bekymmer, bara det är njutbart.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/27 :  14:08:13  Show Profile Send NtR a Private Message
EngelholmAudio, nu har jag läst ditt inlägg en gång till och upptäckt att du har fler poänger än jag såg först. Håller med om den där snobbismen, det ska vissla ordentligt i öronen på en del. Det får inte vara mysigt, man måste plåga sig lite för att vara entusiast. Och basreglering, visst, ibland måste man ju rätta till det när ljudteknikern gått alldeles vilse. Dock tycker jag oftast man vinner på att sänka diskanten istället. Visslandet igen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/27 :  15:07:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Läs mitt inlägg en gång till så kanske du håller med mig till 100%!

Ps. Det är fritt att tycka som man vill!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000