Author |
Topic |
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 15:07:40
|
Hehe bäst att skriva ett inlägg så inte NtR måste diskutera med sig själv :-)
Visst fin-stereo i all ära men jag har hittat låtar som är roligare att lyssna på här på jobbet på mina exklusiva 60 kronors högtalare, så där så att man bara blir ledsen i ögat när man tar hem musiken, vrider på volymen och sen så är det bara lite halvtrist. Jag antar att det är all disten som lägger på den där extra röjfaktorn som saknas ibland :)
Basreglering handlar inte så mycket om ljudteknikern som ens eget rum. Vissa har ju bra rum men I mitt har jag en 12 db peak runt 46hz eller vad det nu var för frekvens, mao inte roligt när bas slingan passerar den frekvensen och det slår lock i öronen på en.
Att titta på frekvensgången är iofs ofta hjälpsamt när man vill veta varför man inte får någon bas eller varför det låter tråkigt men det låter ju förtås rätt illa när man mäter upp den :) och det är roligare att lyssna på musik än att titta på frekvenskurvor. |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 15:43:17
|
Håller med NtR till viss del. Själv har jag nästan helt gått över till kriterier som musikalitet och behaglighet när jag "uppgraderar". Hyfsad bas är nog ändå något jag vill ha. Det är en del av musikupplevelsen.
PS. Detta hade jag ingen aning om: quote: Att välja bort djupbasen har på sätt och vis blivit hifi-killarnas sätt att visa snobberi, att ta ställning mot/från dunk-dunk-grabbarna (i taksänkt Volvo 240 med standard neonbelysning).
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 16:34:20
|
Puh, tack Peg, jag blev lite orolig för mig själv där ett tag. Dessutom håller jag med om att vissa riktigt skitiga låtar passar bäst på högsta i en bilstereo från tidigt 80-tal. Med såna där bredbandhögtalare i papper, som dessutom är fuktskadade efter 5 år i bilen. Bara mellanregister i stort sett, lyfter fram elaka gitarrer och gaphalsar. Det är Rock`n`roll det.
Och Boombox, det är klart att man vill ha hyfsad bas. Men det lyssnar man väl sig till vad man själv tycker är hyfsad bas. Mina Sonus Faber Minima FM2 skall ge 70 hz som lägst, men rätt placerade (absolut inte enligt gängse normer) tillsammans med mina övriga grejor, i mitt vardagsrum spelar de extremt behagligt, och det är lättare än nånsin att höra basstämmor och -slingor. Fråga mig inte hur det går till, jag har bara haft tur. |
Nicke the Rocker |
|
|
NiclasLundberg
Member
231 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 17:14:16
|
NtR:
Kan mycket väl vara så att basen inte slår an rumsresonanser på samma vis som en djupbaskapablare högtalare kan göra. En avvägning det där.. |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 18:43:20
|
NiclasLundberg, jag vet. Det är där turen kommer in, för hur många har möjlighet att låna hem grejorna i ett kvartal eller så. Det är enligt min erfarenhet den tid som behövs för att avgöra om grejorna blir kvar över tid eller om det bara blir ett steg mot ytterligare en uppgradering. Uppgradering förresten, jag är numera väldigt skeptisk. |
Nicke the Rocker |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 20:58:31
|
Min anläggning glider in under tiotusenkronorsstrecket och där är högtalarna den svagaste punkten. Ändå är det så att vissa inspelningar inte låter roligt sedan jag flyttade från studentrummet och kunde ställa upp prylarna ordentligt.
Bättre högtalare kan nog hjälpa mot jobbig diskant på vissa skivor. För närvarande kan jag använda tonkontrollerna på förstärkaren. Att ljudbilden är minimal och kvav på min Weezer-skiva tror jag däremot ingenting rår på utom en återgång till mikrostereon i bokhyllan - dvs att referensen blir en minimal och kvav ljudbild.
Jag har börjat komma till insikt att vissa skivor i min samling aldrig kommer att bli sig lika igen. Har man väl blivit upplyst finns det ingen väg tillbaka. Däremot kan man kanske ändå trösta sig med att den nuvarande anläggningen förmodligen spelar dem bättre än den gamla gjorde.
Det vore praktiskt att temporärt kunna lägga på en förskönande färgning vid uppspelning av sådana skivor, men eftersom deras brister är så olika tror jag det blir svårt. Adaptiv DSP-behandling kanske skulle funka, men det vore nog lite svårt att svälja för många audiopuritaner.
|
...perspektiv... . |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 21:09:55
|
Ibland får jag känslan att folk resonerar ungefär så här:
De flesta skivor är rätt dåligt inspelade och den anläggningen som inte får dem att låta så dåligt som de skall är inte bra. Om det ändå låter bra måste det vara någon form av förskönande färgning!
Folk får naturligtvis resonera som de vill. Min inställning är att det alltid gjorts kompromisser och att dessa kan göra att ett visst ljud kan vara att föredra för en person med en viss musiksmak och ett annat ljud kan passa bättre för en person med annan musiksmak. |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 18:14:02
|
MatsT, du har så rätt. Lite hifiLeastadianism mår en del bra av. Förmodligen är maten mer riktig fesljummen också, wienerbröden 2 dar gamla och pepparkakorna lite småmjuka sådär som de blir när de stått i sommarstugan över vintern. |
Nicke the Rocker |
|
|
sir_lotto
Member
89 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 07:28:28
|
Jag är nog konstig men jag köper stereo prylar för att jag ska kunna lyssna på musik inte tvärtom. För att uppnå verklig musik nirvana åker jag på konserter |
We live in an age when pizza gets to your home before the police |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 13:07:46
|
Sir lotto, jag är helt på din linje. Tyvärr håller jag med Diesel Park West också; "All my heroes are either gone, dead or forgotten." Blir lite svårt att gå på konsert då. |
Nicke the Rocker |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 19:21:32
|
Kan väl ge mina 2 ören också.
För min del är det nog inte ett antingen eller, eller jo kanske. Jag har min anläggning för att lyssna på musik - det är därför den finns till, punkt slut. Men när man bytt ut en komponent eller, som jag gjort den senaste tiden, justerar placeringen av högtalarna så lyssnar jag på anläggningen med hjälp av skivorna. Då lyssnar man efter vad man tycker låter mest verklighetstroget. MEN det är musik jag vill lyssna på när jag på kvällen sitter och lyssnar aktivt och njuter i mörkret
Ju mer verklighetstroget, ju mer vara-där-känsla, desto mer njuter jag eller får en större upplevelse. Men detta innebär inte att jag inte kan njuta av musik på en anläggning som inte förmedlar den känslan/upplevelsen lika bra, jag har gjort flera uppgraderingar men kunnat njuta av alla uppsättningar jag haft. Idag låter fler av mina skivor bättre än vad de gjort tidigare, vilket alltså innebär att fler skivor ger mig mer njutning än tidigare.
Det samma gäller i mitt tycke inspelningar. Ju bättre inspelning (= desto mindre "fel" lägger man märke till) ju större upplevelse/njutning. Jag tycker man grovt kan dela upp inspelningar i fyra kategorier: 1. Bra musik/bra inspelning 2. Bra musik/dålig inspelning 3. Dålig musik (ibland bara ljud ) /bra inspelning 4. Dålig musik/dålig inspelning. Det är naturligtvis de två första som jag i första hand intresserar mig för. Den tredje kategorin kan vara kul att ha i sin ägo (några st i alla fall), men primärt de två första kategorierna. Sen finns det ju typ extremfall i kategori 2, t ex inspelningar från 30-talet som inte är några höjdare ljudmässigt mätt med dagens mått - som nu spelas här i skrivande stund Djangos Hot Club de France i bakgrunden. Den typen av musik lyssnar jag ytterst sällan på aktivt (då finns t ex Hot Club de Suede som alternativ!) utan i bakgrunden, lyssnar jag på den aktivt har jag som tur är tonkontroller som kan göra det mesta lyssningsbart. Så i princip håller jag med dig NtR om att musiken är i fokus.
Det värsta som finns är när man sätter sig ned på kvällen och ska lyssna på en skiva men av någon anledning inte kan låta bli att lyssna till hur anläggningen låter istället, då är det oftast bara att stänga av och gå och lägga sig istället. Detta har mer att göra med sinnesstämning tror jag. En grej dock som kan bli påfrestande även om jag är så att säga inställd på att lyssna på musik, är vassa "s" eller hissade inspelningar. Återigen brukar det som tur är gå att korrigera detta med tonkontrollen för 10 000 Hz. Har man tur är hela inspelningen hissad och inte bara sångaren, då är man riktigt tacksam för tonkontroller.
Så, det var min mening det...
/Erik |
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
Edited by - Skurt on 2006/11/29 19:24:16 |
|
|
Topic |
|