HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som provat Synergistic Research?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/24 :  00:11:52  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Jag hade Synergistic Research Signature Ten hemma och blev frälst.

När jag bestämt mig så var den tyvärr såld .

Nån som provat dessa eller något annat från Synergistic Research?

Signalkablar?

Intryck?

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/24 :  08:39:47  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag bytte till Synergistic Research Resolution Reference XLR för ett halvår sedan och den är riktigt bra. Min kompis körde med samma, men har nu bytt till designers reference XLR och den var ännu bättre. Vi snackar riktigt hög nivå.
Min kompis bytte nyligen från Kimber select högtalarkablar som är vaäldigt bra till Synergistic Research Designers FX högtalarkablar och jag upplevde en ganska stor förbättring i hans system. Med stor förbättring menar jag nu relativt kabelskillnader i allmänhet så klart.

Det sägs att på högtalarkabelsidan är det Resolution Reference (nivån över signature ten) som är mest "bang for the buck", men den är ju inte direkt billig... På signalkablesidan - Designers reference. Glöm inte nätkabeln active Master coupler som också är en väldigt bra kabel. Om det råder minsta tvekan att jag är impad av Synergistic efter detta inlägget, så kan jag förtydliga att jag är det

edit:korrigerad tokstavning...

Edited by - Matrixen on 2006/11/24 08:41:13
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/11/24 :  10:00:39  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har en Synergistic Research Resolution Reference högtalarkabel och är mycket nöjd med denna.

Stereotypen
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/24 :  12:09:49  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Matrixen, hur skiljer sig ljudet mellan Designers´ FX och Selectkablarna (vilken av de tre?) Har funderat på Resolution Reference FX.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/24 :  12:31:53  Show Profile Send Matrixen a Private Message
I systemet vi testade lät "allt" bättre. Det som var mest slående var 3D i framförallt djupled, bättre svärta och stramare mer väldefinierad botten. Vet inte vilken select variant det var, men det var "koppar". Selecten spelade lite mer på och har en del färgning i mellanregister och mellanbas som kan vara trevlig i vissa system. Båda är mjuka, luftiga i toppen med bra detaljer. Ett subjektivt helhetsintryck är att designers FX spelar mer samlat och har stor realism i presentatinen. Jag tror detta kommer till följd av en kombiantion av skärming/svärta och neutral/transparent återgivning.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/24 :  12:32:42  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hajfi: Jo den låter fint i ditt system. Hoppas att jag kan köpa den av dig någon gång
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/24 :  15:10:34  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack. Vad är den ljudmässiga resp. prismässiga skillnaden mellan RR och RR FX Har hört Select 3033 hemma men den upplevdes inte som ett lyft mot mina AQ Argent, snarare ett steg i sidled.

Edited by - Sceptic on 2006/11/24 15:11:20
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/25 :  18:30:52  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag känner inte till RR FX, men jag tror DR FX kostar något mer än en RR, dvs. FXen är en budget variant av en vanlig DR. "fullsize" DR kostar normalt betydligt mer än en RR.
Jag har inte koll på priserna, men tror att min kommentar är åt rätt håll iallafall.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/26 :  12:30:15  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Martixen,

Var har du din Resolution Reference XLR? Eller har du två par ?

Bang for the buck.

Resolution Reference högtalarkabel kostar ca 24.000 och Signature Ten ca 12.000kr

Jag hade båda hemma för provlyssning och tyckte faktiskt mest om Signature Ten. Visst, jag kunde när jag lyssnade höra varför RR kostade mer... Effekten som jag fick från Sign Ten blev det liksom ännu mer av. I min förra lägenhet där jag provade så blev liksom ljudet med RR för stort för rummet!!!

Det är framför allt 3D upplevelsen som förstärks. Det blir större. Varje instrument tar mer plats fysiskt/visuellt i rummet.

Vad som jag gillade mer med dessa var värmen i kombination med klarheten i toppen. Man fick detaljerna och upplösningen utan att det blev för skrikigt och kliniskt.

Det skulle vara fantastiskt intessant att prova även signal och strömkablarna Men det kanske blir för mycket av det goda??
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/26 :  15:08:27  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag använder det inbyggda försteget i min ML 390S, så det behövs bara ett par XLR till slutstegen.

Det jag menade med bang for the buck var baserat på tester jag sett och i jämförelse mellan RR och DR.
Intressant att signature ten är så pass bra. Det låter lovande för min plånbok

Edited by - Matrixen on 2006/11/26 15:08:55
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/26 :  16:15:09  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Hur är det med agenturen för Synergistic Sist jag hörde nå´t var det problem med den norska (som även skulle distribuera här) som inte gjorde nå´t vidare jobb tydligen.

Bunkert; var det nå´n skillnad i basen mellan RR och ST
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/26 :  16:32:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har hört en del om en ny agentur, men vet ej om det är klart.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/11/27 :  12:02:15  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Har dessa själv och är extremt nöjd!

Skulle gärna byta alla mina kablar till SR-kablar men det blir lite dyrt,
får byta några i taget...

När jag var inne på Audio Concept i höstas så nämnde han att han skulle ta över den svenska agenturen på dessa kablar...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/11/27 :  18:06:09  Show Profile Send new order a Private Message
Bunkert skrev:
quote:
Det skulle vara fantastiskt intessant att prova även signal och strömkablarna Men det kanske blir för mycket av det goda??

När det gäller Synergistic Research kan det aldrig bli för mycket av det goda.Kör med S.R från nätsladd till högtalarkabel och kommer inte att byta bort dom,är mycket nöjd.Möjligen uppgradera till lite bättre kablar av samma märke någon gång..Men visst kunde dom vara lite mer diskreta....

/n.o-legitimerad S.R freak!

Edited by - new order on 2006/11/27 18:08:23
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:11:18  Show Profile Send duck77 a Private Message
Howdie!

Jag har A/C Master Coupler Active Nätkabel.

Och den gjorde underverk på förstärkaren en Musical Fidelity A5
Allt blev bättre samt att basen gick säkert 2db djupare.
Provade en Resolution A/C på Cdn men där fick jag inte lika bra effekt som på förstärkaren.

Mvh

Sjösse
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/28 :  00:49:06  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Sceptic
quote:
var det nå´n skillnad i basen mellan RR och ST
Jag minns inte riktigt, det jag minns är att det blev "mer" av allt. Ljudet växte och blev ännu större än med Sign ten.

Ledzepp
quote:
När jag var inne på Audio Concept i höstas så nämnde han att han skulle ta över den svenska agenturen på dessa kablar...
Jo precis, det har jag oxå hört. Om man går in på www.audioconcept.se så har han lagt upp Synergistic, men missat att länka...

new order!

WOW!!

Vilka Synergistickablar har du?

Lust att byta upp dig snart?

Pm´a mig i så fall!!!
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/11/28 :  17:03:31  Show Profile Send new order a Private Message
Ja du Bunkert,lusten till uppgraderingar får man väl kämpa mot allt som oftastAlltid finns det något att förbättra!Men jag sitter faktiskt ganska nöjd med anläggningen just nu inkl. kablarna!.

Du finner vad det är för kablar jag har på min medlemspresentation=
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51122&whichpage=1

/n.o
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/29 :  18:06:47  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Hur kom det sig att du valde just den kombinationen?

Hade du möjlighet att provlyssna någonstans?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000