HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Cyrus II
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2006/11/24 :  11:38:10  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Har en Cyrus II som är på reparation. Men tekniker på mitt serviceställe kan inte hitta sevice manualer/schematics! Och utan dem kan han inte reparera min älskade Cyrus II. Jag har surfat lite grand på nätet men hittar ingenting. Hjälp!!!!

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/24 :  11:53:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Cyrus....?
Jag besitter 5st Cyrus själv och hade ingen aning om att det fanns nån mer med Cyrus här(förutom Cyrus då.)
Har du fler än den Cyrus II?

Vad är det för ställe du lämnat in den på då...?Kan knappast vara auktoriserade väl?
Menar,om dom måste leta upp scheman osv...
EDIT:För scheman hittar man inte över Cyrus,dom håller dem j*vligt hårt i...Jag vet,har försökt pressa lite info,men det var inte mycket jag fick ur dem.


Vad är felet annars?
Jag reparerade min Cyrus Pre själv (och moddade den) med gott resultat och ska snart ge mig i kast med en polares Cyrus III,som ska uppgraderas.

Så det är stor risk att jag kan hjälpa dig på ett eller annat sätt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/11/24 11:56:20
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2006/11/24 :  12:09:14  Show Profile Send adi6606 a Private Message
McSquare du är min rädning,
Jag har bara en Cyrus II med tillhörande tunern. Jag samlar lite på vintage hifi och det finns annat gått och smått hemma hos mig (på vinden) men just denna pjäs köpte jag från en kille här i Stockholm. Problemet med förstärkaren är att den,i början, går svagare på ena kanalen. Ju längre man spelar med den dessto svagare ljudet på den kanalen blir för att till slut tystna hellt och hållet. Ibland blir den tyst på båda kanaler Låter jag den stå och vila ett par dagar återhämtar den sig och börjar spela igen. Killen som reparerar denna är auktoriserad men inte så himla engagerad. Mer är han intresserad av att köpa prylar billigt och sälja dem dyrt i sin affär än att hålla på med reparationer som tar många arbetstimmar och ger liten ekonmisk vinning.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/24 :  14:11:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Låter genast för mig att det är kondensatorerna som läcker,eller liknande.
Har denna "auktoriserade" service-person inte noterat nåt sånt....?

Var nånstans är det du har lämnat in den?!Känner du personen ifråga?
Och när lämnade du in den där...?

För mig det låter inte som nån vidare seriös firma....

Jag tar gärna mig an den,med glädje!
En Cyrus är ett nästintill heligt föremål,för mig.Och den ska inte vara kvar hos han länge till,hämta gärna den idag om du kan...
I demand it!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2006/11/24 :  14:27:35  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Ja, duJag har kännt mannen i frågan ett par år. En hel del prylar har jag köpt av honom (bra och dåliga) Han har även lyckats reparera några prylar åt mig för rimlig peng. Förstärkaren har stått hos honom i 3-4 månader nu och du har rätt den ska hämtas snarast möjligt. Min fru har bilen idag men redan på måndag ska jag åka ner till Birkastan och hämta stärkaren. Skickar gärna förstärkare till dig redan i början av nästa vecka Och tackar så mycket

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:31:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
3-4 månader...!

Hmm..Det är inte många som behåller en apparat för "service" i ett kvartal!

Så som du beskrivit hans agerande,verkar det för som om han vill låta tiden gå så långt att man kan lika gärna slänga den,
(i hans sop-tunna självklart,så han kan sälja den sen...)
Bara spekulationer,men det är min teori.


Se det så här:Personligen accepterar jag inte att en Cyrus-apparat,
misshandlas eller utnyttjas på detta viset,för Cyrus är mitt märke!!
Därför kommer jag försöka hjälpa dig så mycket som möjligt,kanske lite mera...!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:37:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Du,klicka på "Mitt system",under min text... ;-)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2006/11/24 :  19:14:34  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Redan gjort!
lite högre division av från Cyrus spektra
Jag återkommer så fort min Cyrus är i mina händer. Tills dess
Må bäst




















c

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/24 :  19:19:59  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Detsamma!
Tills dess kan du kolla in den här underhållande tråden... =)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51880&SearchTerms=cyrus

ENJOY!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/27 :  04:45:11  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Cyrus 1,tror jag...Hittade den på en surfing session.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/19 :  16:00:05  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Nu är den reppad och klar och är på väg tillbaka till sin husse!







Panasonic FC 63V!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:12:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Söta kondingar. Nyfiken fråga: Vad var det för fel på apparaten?

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:23:59  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Problemet med förstärkaren är att den,i början, går svagare på ena kanalen. Ju längre man spelar med den dessto svagare ljudet på den kanalen blir för att till slut tystna hellt och hållet. Ibland blir den tyst på båda kanaler Låter jag den stå och vila ett par dagar återhämtar den sig och börjar spela igen. Killen som reparerar denna är auktoriserad men inte så himla engagerad. Mer är han intresserad av att köpa prylar billigt och sälja dem dyrt i sin affär än att hålla på med reparationer som tar många arbetstimmar och ger liten ekonmisk vinning.


Saxat från ovan.
Jag satte inte igång den förrän jag hade bytat de kondningarna,för jag pluggade en hel natt nästan och det var en dålig serie lytar Cyrus råkade få tyvärr.

Jag spelade bara ett par skivor på raken men jag blev tom. lite impad av dess fina ljud,så tidigt i deras karriär.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:27:59  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message







Hmm...Varför ville jag inte sätta igång den nu....?
Det motståndet skulle vara 3.9K men det räcker att se det för att fatta att det inte var det...5.9K var det närmare!


Oj,vad glad jag är att jag fick lektioner av dig i tid!
Det har hjälpt otroligt mycket mer än du tror faktiskt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/19 :  19:09:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ok. Kassa lytar är aldrig skoj. Men kan väl ha sin förklaring. Att sedan det sitter tokiga motstånd i är ju mer av en överraskning.

Kunskap är till för att förmedlas.

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/19 :  19:56:03  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Kunskap är till för att förmedlas


Indeed it is!


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

david
Starting Member

11 Posts

Posted - 2007/03/05 :  18:37:25  Show Profile Send david a Private Message
Jag kör också Cyrus. Har en Cyrus 3 med PSX-R och dad3Q med PSX-R. Dessutom har jag precis köpt en Smartpower + från england som fortfarande är på väg, det är första steget till 5.1 uppgradering med Cyrus boxar. Nästa steg blir förhoppningsvis Cyrus nya 7.1 dekoder AV master 8.0 när den släpps senare i vår.

Om jag inte minns fel så har XPA ingen mono switch, hur har du bryggkopplat dom?

// David
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:06:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Om jag inte minns fel så har XPA ingen mono switch, hur har du bryggkopplat dom?



Vad menar du...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

david
Starting Member

11 Posts

Posted - 2007/03/07 :  11:35:06  Show Profile Send david a Private Message
Du skriver på din system sida: "Bakom mina två Cyrus XPA stereoslutsteg,som används som monoblock". Och då undrar jag hur du har kopplat för att få två stereoslutsteg att bli två monoslutsteg? Det är bara Cyrus Smartpower och X power som har mono switch, så att man kan vålja om man vill ha ett stereoslutsteg eller monoslutsteg.

Eftersom jag har en Cyrus III är jag lite nyfiken på vad du gjorde med din kompis förstärkare för att uppgradera?

// David
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/07 :  11:42:30  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
David:
Läs -> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58115



Mina Xpa kopplades med varsin custom-made kabel,från min Pre.En till höger kanal och en till vänster.Inga switchar eller nåt här inte!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/07 :  11:48:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Varsin högtalare drevs av varsitt Xpa,med hjälp av en bra kabel-idè jag fick.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

david
Starting Member

11 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:17:53  Show Profile Send david a Private Message
Tack för tråden, mycket spännande men ganska mycket jobb. Finns det inga OP förstärkare i III:an? Ser fram emot att höra vad du tycker när det är klart. Du kan låna min förstärkare om du är i närheten av Stockholm och behöver en omoddad Cyrus III för jämförelse.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur du har kopplat XPA förstärkarna. Driver ena kanalen diskanterna och den andra basen? eller har du bryggkopplat den så att ena kanalens + går till högtalarens + och den andra kanalens + går till högtalarens -? Detta kräver förstås en balanserad signal som du har på ditt försteg.

Jag har inte balanserat ut så jag var "tvungen" att köpa smartpower med monoswitch. Då kan jag senare köpa en till och köra dom som monoblock.

Har du kollat in http://www.cyrusunofficial.co.uk/ ett engelskt forum för Cyrus intereserade? Om det är OK för dig så skulle jag vilja skicka en länk till din förstegs modifiering där?

// David
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:54:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Tack för tråden, mycket spännande men ganska mycket jobb. Finns det inga OP förstärkare i III:an? Ser fram emot att höra vad du tycker när det är klart. Du kan låna min förstärkare om du är i närheten av Stockholm och behöver en omoddad Cyrus III för jämförelse.


Jo,på det seperata kortet var alla opamparna.
Den är redan tillbaka hos sin husse uppe i Sthlm (Cyrus heter han här på forumet),jag tror han hade varit mycket mer intresserad av att få låna den och jämföra med sin egen.

Har inget emot att du postar en länk på Unofficial-forumet.
Jag glömmer bort att det finns,men jag är oxå där emellanåt.

Återkommer om Xpa-kopplingarna.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:12:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Xpa-kablarna gjordes så att det går från en enkel rca i ena änden,till två st rca i andra änden.Alltså en till vardera kanal på Pre`n och "dubblad signal" går då till vardera steg.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

david
Starting Member

11 Posts

Posted - 2007/03/09 :  09:48:06  Show Profile Send david a Private Message
Ok, och hur har du kopplat sedan till högtalarna?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/09 :  11:32:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
vänster steg till vänster högtalare och vice versa,biwirat,med diskanten från ena kanalen och basen från andra kanalen.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000