HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Frågor om XLS-Subbasbygge med hypexmouler!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:51:38  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena alla glada!

Tänkte dra igång ett projekt såhär på vårkanten!
Jag vill också tillägga att jag e nästan helt okunnig på elektronikfronten medans lådbygge inte blir några problem!

Har i nuläget 2 st basmoduler med XLS-10 + slav som jag driver med ett externt slutsteg. Tanken var att bygga om dessa och bygga in hypexmoduler så att subbasarna på detta sättet blir aktiva!

När det gäller Själva baslådorna så har jag funderat på att bygga dessa med basreflex istället för slav för att försöka få upp verkningsgraden lite vid låga frekvenser. Någon här som byggt basreflexsubbar med XLS-10? I så fall hur stor låda blev det osv?

Sen gäller det förstärkeriet. Tänkte i så fall använda 2 st Hypex UcD400ST och bygga in en förstärkare i varje låda. Är dessa tillräckliga för att driva XLS-10 elementen och är de lämpade till denna sortens applikationer?
Hur säkra är de, finns det risk att man steker något om man lirar för högt osv?

Vilka komponenter behövs förutom dessa och termineringar, Liktriktarbryggor, kablage??

Modul: Hypex UcD400ST
Trafo: Hypex Transformator TR501 (alternativ?)
Nätdel: Hypex UcD Power Supply Standard


Slutligen så undrar jag vart man bör köpa komponenterna någonstans? Har kollat hifikit men det verkar vara relativt dyrt med trafos osv.

Tack för uppmärksamheten! =)

MvH / Martin




Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/10 :  20:09:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Trafos:http://svebry.se/

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/03/10 :  20:24:20  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Hur är de färdigbyggda Subbasslutstegen från hypex rent kvalitetsmässigt? Är filterna något att ha eller är de lika dåliga som t.ex på zachrystegen? Jag använder i nuläget ett DIY-filter byggt av en god vän som fungerar mycket bra.

Och om de färdigbyggda slutstegen håller hög kvalitet men inte själva filterna, finns det då en möjlighet att helt enkelt koppla förbi filterna och köra signalen rakt in i slutstegen istället?

Och hur stor blir prisskillnaden från att bygga eget till att köpa färdigt? Något annat som gör att de färdigbyggda håller sämre kvalitet?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/11 :  00:27:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ser inte riktigt hur att går från Slavbas till portat skulle få upp verkningsgraden, slavbasen är ju en form av port?

Spontant känns plate-amparna från Hypex mer seriösa än Zachry, dock utan påtagliga "bevis".

Att bygga själv är kul men tar tid, fråga mig, men köper du alltihopa från Hypex så får du en riktig plug-play, utan filter.

.du kan ju kika i min tråd där jag bygger en 15" Sub med UcD400ST, iofs sluten, men lite idéer går väl alltid att hämta. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51291

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000