HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filter och terminaler - löda eller klämma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:06:02  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message


Här ligger två par HFLS på inspelning. Det har börjat närma sig monteringsdags och några praktiska detaljer finns kvar att lösa. En av detaljerna tänkte jag fråga om här.

Vi har köpt terminaler typ polskruv. De har en ganska lång, guldpläterad gängstång med 1)mutter 2)bricka 3)bricka med lödtunga 4)mutter. Detta bäddar för två lösningar, som jag ser det.

Den ena möjligheten är att man löder fast internkablaget på terminalskruven (antingen på gängstången eller på den ena brickans lödtunga). Den andra möjligheten är att man helt enkelt lägger skalar lite internkablage och lägger ett varv runt terminalskruven och klämmer fast den hårt som attan mellan brickor och muttrar.

Fördel lödning: en bra lödning blir lufttät och detta förhindrar oxidering mellan kopparkabeln och den guldpläterade terminalskruven.

Nackdel lödning: terminalerna sitter på baksidan, rakt under basreflexröret. Basreflexrörets (och resten av lådans) eventuella små vibrationer bör kunna fortplantas ner i terminalskruven och skaka terminalerna något. Inte för att det är någon stor påverkan, men i teorin bör det göra skillnad över tid. Lödningar kan som bekant "skaka sönder" och efterhand ge något sämre kontakt (erfarenhet från bilar, traktorer etc).

Fördel fastklämning: Fogen bör vara mindre känslig för vibrationer än en lödning. Dessutom är det inblandning av en fog mindre (kabel-terminal istället för kabel-lödning-terminal).

Nackdel fastklämning: Inte helt gastätt, vilket möjliggör att guldet oxiderar koppartråden.

Oxidering bör dock inte vara något stort problem, eftersom koppar och guld ligger nära varandra i spänningsserien. (Och fukt bör inte vara något problem inne i högtalarna.)

Dessutom har koppartråden en viss elasticitet. Därför bör kabeln formas tight och fint till en nästan solid massa när man drar åt muttrar och brickor ordentligt runt den. Väsentligen fritt från luft kontaktytan kabel-terminal alltså.

Mitt slutpåstående är att det borde vara minst lika bra att bara klämma fast internkablaget mot terminalskruvarna som att löda.

Någon som vill protestera eller ge bifall?

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:04:34  Show Profile Send Swirve a Private Message
Varför inte skaffa sig en snajsig kabelsko, guldpläterad sådan, som du sedan klämmer runt kabeln och sedan klämmer i terminalen? Då slipper du oxid på kopparn.
Go to Top of Page

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/03/09 :  16:45:59  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message
Man slipper inte oxid mer för att man klämmer kabeln i en kabelsko och sätter ett gaffelstift i terminalen. Det är ju fortfarande en anslutning mellan guld och koppar, som rent teoretiskt kommer att oxidera. Så om man klämmer sin koppartråd i en kabelsko eller direkt i terminalen gör detsamma.

Kabelsko har förstås fördelen att det är praktiskt, men ska man vara petig så är det ytterligare en anslutningspunkt som strömmen ska ta sig över.

Någon som har en bestämd uppfattning om huruvida antingen lödning eller fastklämning är att föredra?
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/03/09 :  16:52:46  Show Profile Send kyan a Private Message
Jag skulle köra på att löda. Har inte varit med om att en lödning skakat loss i en högtalare. Det är ju antagligen rätt stor skillnad i amplitud på vibrationerna om man jämför mot t.ex. en traktor.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:06:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bästa lösningen är en kombination av dem båda tror jag.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/03/09 :  22:09:48  Show Profile Send Swirve a Private Message
Nu är jag ingen expert (mer än jag gått en lite endagars kläm-kurs för försvaret), men för att oxid ska bildas krävs ju syre. Klämmer du en kabelsko runt en kopparkabel med en BRA tång (inte biltema 29.90) så bildas en helt gastät förbindning och inget syre kommer åt kopparn som därmed inte oxiderar. Det var i alla fall vad denna försvars-läraren sade när han visade sina klämda och sedan uppsågade kablar.

Go to Top of Page

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:18:35  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message
Swirwe:

(från trådstarten)
quote:
Dessutom har koppartråden en viss elasticitet. Därför bör kabeln formas tight och fint till en nästan solid massa när man drar åt muttrar och brickor ordentligt runt den. Väsentligen fritt från luft kontaktytan kabel-terminal alltså.


Okej, det känns som att vi är överens här. Om man klämmer kabeln rakt i terminalen eller i en kabelsko borde spela mindre roll, bara man drar åt hårt.

Vi får se hur det blir. Jag besparar mig nog besväret att löda då. (Om man vill ta loss grejerna någon gång blir det så fult.)

Rasmus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000