| Author |
Topic  |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:14:14
|
Nu börjar köpnerven verka igen. Varför inte dela upp anläggningen i två, är en dum tanke som mer och mer börjat få fäste hos mig.
Är ju gôrnöjd med mina silver nightar och myser stort med dem. Men jag vill ha kraft och käftsmällar av hifin oxå! Så jag funderar på att bygga upp ett system med dynaudio + lagom kralligt slutsteg vid sidan av (som oxå skall användas till 2-kanals hemmabio).
Så min fråga är vad jag skall leta efter för slutsteg? Har någon här tex erfarenhet av Krell kav-150a? Är det mycket sämre än tex ksa-50s? Vad kan tänkas att man får pröjsa för dem begagnat (både 50s och kav:en)?
Advantage s150 är annars en vacker skapelse. Vad har den för klangkaraktär? Tror ni den passar med ett par dynaudio-stativare? Vad kan man hitta dylika för begagnat?
Sugen är jag annars på en Aleph 3/5/30/60. Dock är jag orolig att 30/60 watt inte skall vara tillräckligt, även om det är fina nelson pass-watt? Har någon hört Aleph-serien? Kanske tom någon som vill sälja en fin hembyggd aleph-klon till mig för en billig peng? 
Har någon annan nåt bra alternativ på slutsteg som är trevliga? De skall inte ha för brutalt låg ingångsimpedans då det skall drivas med rörförsteg i första fasen (vilket till min stora besvikelse uteslöt zap pulse från lcaudio).
'Aight, hjälp nu en grubblande pöjk och kom med erfarenheter och råd! |
Ino Audio for life |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:26:18
|
Dina Dynaudio går inte att biampa va??? |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:38:07
|
| Muse 160 är i mitt tycke mycket trevligare än kas slutstegen och t.ex. Mc cormack dna 1:orna och kostar väl "bara" 20-25kkr |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:41:51
|
Prova o lyssna på en beggad KRELL 300i har 210 kohm inimpedans den har inbyggt försteg men det går att koppla bort med en switch innuti och bara köra som slutsteg. Den driver lätt Dynaudio. Jag har sett priser runt och 15 ksek och uppåt.
Fördelen med en sån lösning är att man får ngt att börja med och sedan kan man spara till rätt försteg och eventuellt biffa med ett större slutsteg sedan.
Alternativet är maila LC audio audio och fråga om man kan enkelt ändra inimpedansen den sätts ibland bara med ett motstånd som man kanske kan byta. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:47:19
|
quote: Originally posted by Pjotre
Dina Dynaudio går inte att biampa va???
Nepps. Tyvärr går det inte. Du har advantage tycker jag mig ha läst förut, går de inte att koppla med singel wire?
mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:57:19
|
quote: Originally posted by HPW
Prova o lyssna på en beggad KRELL 300i har 210 kohm inimpedans den har inbyggt försteg men det går att koppla bort med en switch innuti och bara köra som slutsteg. Den driver lätt Dynaudio. Jag har sett priser runt och 15 ksek och uppåt.
Fördelen med en sån lösning är att man får ngt att börja med och sedan kan man spara till rätt försteg och eventuellt biffa med ett större slutsteg sedan.
Alternativet är maila LC audio audio och fråga om man kan enkelt ändra inimpedansen den sätts ibland bara med ett motstånd som man kanske kan byta.
Hur är ljudkvaliteten på de billigare krellarna? Är det "krell-ljud" även i 300i? Tänker att det kanske är bättre att spara ytterligare lite till och få råd med ett riktigt krell-steg?
I bygganvisningen till zap pulse står det att man kan höga ingångsimpedansen mha av en buffert-opamp. Känns som om det kan påverka ljudet negativt? |
Ino Audio for life |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:05:38
|
PS Audio HCA-2 från Golden Age music. Låter suveränt för en "billig" penning. Klass A rated av stereophile, etc. Det är mitt tips.
 |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:07:26
|
2st "Vincent 991+" från tyskland 22000kr med frakt
Eller 1st "993" kanske 19000 med frakt
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:12:25
|
StefanB
Ohhhhhh... Frestare där!!!! Jag som precis kommit över min PSA noja.. Jag är sååå sugen på att höra HCA2 till ett par ESL989. HCA2'an är säkert en fantastisk förstärkare!
Ge den en lyssning och glöm INTE en fin strömkabel (minilab, lab2). 
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:12:25
|
| Lägger min röst på Mc Cormack DNA 1 också. Lill-Krell till bra priser nu. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:13:52
|
Jag har inte lyssnat på ngn av värstingarna av krell (väldigt rädd för att man ska trilla dit och behöva inhandla ngt dyrt) men hadde MCcormac 0.5 med ett hembyggt försteg och sedan en Linn, men vid hemlån av 300i så lät detta mycket bättre.
300i har förmågan att få stativare = små högtalare låta stora ex flygel o piano låter mer naturligt stora och basen är bra. Troligen blir detta ännu bättre med värsting Krell. Jag har läst att en del tycker den 300i låter hårt och ngt på men med rätt front så är detta inga problem. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:24:30
|
Jag har en 300i men har inte haft tillfälle att jämföra med de tyngre modellerna. Enligt flera recensioner har den liknande ljudkaraktär som de tyngre Krellarna, fast naturligtvis inte lika bra. Om den låter hårt tror jag att det mest beror på att den tar fram brister i andra komponenter eller felmatchning. Jag tycker att den fungerar utmärkt med stativhögtalare. Sen kan det inte vara fel om man kan få tag på en av de tyngre Krellarna.
|
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:31:09
|
quote: Jag har en 300i men har inte haft tillfälle att jämföra med de tyngre modellerna. Enligt flera recensioner har den liknande ljudkaraktär som de tyngre Krellarna, fast naturligtvis inte lika bra. Om den låter hårt tror jag att det mest beror på att den tar fram brister i andra komponenter eller felmatchning. Jag tycker att den fungerar utmärkt med stativhögtalare. Sen kan det inte vara fel om man kan få tag på en av de tyngre Krellarna.
Kan bara hålla med att om det låter hårt så är det felmatchat det var det jag mena när det gäller att välja fronten. Man får jobba lite för att få den o låta riktigt, bra kablar, upställning, Jordade uttag OSV. Det var inte för inte som den blev rekomenderad komponent i Steriophile |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:33:55
|
Såg just att jag fyllde 50 inlägg i denna tråd så jag är inte Junior längre      |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 22:25:31
|
Har både KSA-200s och KAV-250, Använder visserligen inte KAVen för tillfället. Men då jag jämfört dom upplevs KSAn som lite mer finkänslig och det är lite mer skimmer och lyster över den. Upplevs som om KAVen spelar lite mer direkt på lyssnaren. Inget fel på den alls för pengarna tycker jag, stark som sjutton är den oxå, det lilla formatet till trots. Kan mycket väl tänka mig att skillnaderna mellan 50s och KAV150 är likartade eftersom det handlar om samma serier. Ska ta och packa upp KAVen igen och lyssna lite mer på den till helgen. Har fått lite nya förutsättningar sedan förra testet ,kan återkomma med lite mer information då om du vill.
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 09:09:27
|
Hej DasKapital!
Lite kralligare slutsteg för billig peng får du om du köper Rotel RB-1080 eller RB-1090. De låter mycket rent och klart och har grymt mycket effekt, speciellt RB-1090. Hade den varit tillverkad av ett märke som anses som fin highend skulle den kostat minst 100000 kr, med tanke på innehållet i den.
Finns också Sherbourn som är mycket för pengarna och ganska bra.
Finns säkert många andra som också är bra.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 09:46:57
|
Hmm, Rotel vet jag inte om jag vågar mig på igen. Hade en rb-991 förut och den var jag inte så nöjd med tyvärr. Blev så jäsikens mycket bas. Tyckte det var lite taskig dynamik oxå. Det bankade till i basen ordentligt, men jag vill att hela registret ändå upp i diskanten skall klippa till, ungefär som mina rörförstärkare gör! Kanske är 1090:n bättre i det avseendet dock.
Det jag vill ha i form av dynamik är att jag skall ducka och gömma mig bakom soffan när exempelvis virveltrumman anslås. Alltså inte så mycket med basen att göra, utan kanske mer mellanregister/diskant. Att det är svettigt snärtigt! Sedan får steget absolut inte dränka allting i bas, hellre slank och fin bas än någon dödsbas som tar över hela ljudbilden.
Det verkas ju finnas en del alternativ dock! Får börja spana ordentligt nu då. Någon som vet vad ett krell kav-150a kan tänkas landa på begagnat? |
Ino Audio for life |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 10:10:55
|
| Jag har ju själv rörförstärkare och jag undrar om det inte går att få det du frågar efter genom att byta högtalare? En högtalare med lättrörliga koner (låg dämpning?) och hög känslighet skulle nog ge dig det du söker, utan att behöva ha ytterligare en förstärkare. Tyvärr så vet jag inte vilken högtalare som skulle fungera. Det skulle vara kul att pröva en Living Voice auditorium, de har visst börjat säljas här i landet. 94 db/1m känslighet. Snygga också. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 10:41:38
|
| DasKapital, Dynamic Precision låter bra å har ORDENTLIGT med kräm i sig.. |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:15:41
|
quote: Originally posted by DasKapital
quote: Originally posted by HPW
Alternativet är maila LC audio audio och fråga om man kan enkelt ändra inimpedansen den sätts ibland bara med ett motstånd som man kanske kan byta.
Hur är ljudkvaliteten på de billigare krellarna? Är det "krell-ljud" även i 300i? Tänker att det kanske är bättre att spara ytterligare lite till och få råd med ett riktigt krell-steg?
I bygganvisningen till zap pulse står det att man kan höga ingångsimpedansen mha av en buffert-opamp. Känns som om det kan påverka ljudet negativt?
Hej Daskapital
Jag har både en 300I och en 300IL, dessa låter mycket bra och står sig mot det mesta på marknaden. 300I har 150 "riktiga" Krell watt och den kostade ny ca:35000 kr IL har visserligen 50 watt mer men den kostar också något mer ca: 50000 kr. En begagnad 300I för ca: 18- 22 000 kr är mycket mer prisvärd än en ny 300IL. I.n är också snyggare än IL. Har jämfört mina "mini" Krellar med betydligt dyrare "storebröder" för att höra någon skillnad så behöver du en mycket bra anläggning i övrigt,åtominstånde minst runt 500000 klassen. Har även jämfört dessa med andra märken som Mark Levinsson etc, och jag har ju mina stärkare kvar. Jag har givetvis en liten röranläggning också med Audio researths prylar. Vissa skivor låter bäst med "simpelt" rörljud etc. Mvh Kenth
   |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:19:38
|
| En simpel fråga: Det sägs ovan att en Linndiggare inte skulle gilla Krelljudet och vice versa. Varför? Det är ju förstärkare vi talar om, inte signalkällan. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:39:29
|
quote: Originally posted by DasKapital
Hmm, Rotel vet jag inte om jag vågar mig på igen. Hade en rb-991 förut och den var jag inte så nöjd med tyvärr. Blev så jäsikens mycket bas. Tyckte det var lite taskig dynamik oxå. Det bankade till i basen ordentligt, men jag vill att hela registret ändå upp i diskanten skall klippa till, ungefär som mina rörförstärkare gör! Kanske är 1090:n bättre i det avseendet dock.
Det jag vill ha i form av dynamik är att jag skall ducka och gömma mig bakom soffan när exempelvis virveltrumman anslås. Alltså inte så mycket med basen att göra, utan kanske mer mellanregister/diskant. Att det är svettigt snärtigt! Sedan får steget absolut inte dränka allting i bas, hellre slank och fin bas än någon dödsbas som tar över hela ljudbilden.
Det verkas ju finnas en del alternativ dock! Får börja spana ordentligt nu då. Någon som vet vad ett krell kav-150a kan tänkas landa på begagnat?
Hej igen! Det kanske hade med att göra att den kombinationen du normalt kör med högtalare, lyssningsrummet, och rörförstärkare subjektivt råkar passa för dig. Ofta har rörförstärkare en fallande frekvensgång vid låga frekvenser, mestadels beroende på utgångstrafon, och mycket högre utimpedans än än transistor-dito. Hög utimpedans gör även att frekvensgången påverkas beroende på högtalarnas impedans. Därför tror jag att du kommer att uppleva ganska likartade upplevelser i basområdet nästan oavsett vilket transistorslutsteg du väljer. Men om du inte vill ha så mycket bas, så kan du ju använda helt vanliga tonkontroller och sänka basen något. Krell i bashänseende är ungefär lika bra som Rotel, om inte så att de möjligtvis har ännu bättre* basåtergivning, så för dig kanske det skulle bli ännu "värre" än med RB-991:an.
* går ytterligare lägre i basen och med mindre fasvridning.
Det där med klipp i diskanten känner jag inte igen hos rörförstärkare med lite uteffekt, snarare är det då så att slutsteget spänningsklipper och det gradvis** låter annorlunda. Visserligen brukar rörsteg runda av toppen och det inte låter lika vasst som när ett transistorsteg klipper, men transistorsteget (jag antar här att det har väsentligt högre tillgänglig uteffekt) klipper ju inte alls så ett sådant låter då renare i alla fall. Där är t ex Rotel RB-1090 svårslagen, det är mycket svårt att få den att klippa, ljudtrycket är då mycket kraftigt i rummet. Nästan 400 watt är ganska mycket mer än 25 watt. Då kan jag lova att du behöver ducka bakom soffan av det starka ljudtrycket!
** beroende på hur mycket man driver slutsteget till klippning
Om du behöver ducka bakom soffan av det "snärtiga" ljudet från rörsteget, kanske det klipper, menar jag.
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 20:29:37
|
quote: En simpel fråga: Det sägs ovan att en Linndiggare inte skulle gilla Krelljudet och vice versa. Varför? Det är ju förstärkare vi talar om, inte signalkällan.
Jag är Linn diggare när det gäller front och krell när det gäller förstärkare så åtminståne jag tycker det går att kombinera |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:22:52
|
quote: Originally posted by B Peter
En simpel fråga: Det sägs ovan att en Linndiggare inte skulle gilla Krelljudet och vice versa. Varför? Det är ju förstärkare vi talar om, inte signalkällan.
Att Linn och ¤#%&/£# .. förlåt Krell inte går ihop vet vi ju för att det är totalt olika skolor. Jag vet ingen som kombinerat de två märkena med framgång trots att båda har jag för mig, har en liknande konstruktionsfilosofi vad gäller slutsteget med korta signalvägar, bipolära trissor och biffiga nätdelar, hög dämpningsfaktor för att kontrollera högtalaren etc.
På det viset har dom positiva saker gemensamt som skiljer dom från Sony (gahh). Men det är någonting som inte stämmer. Och förstärkaren har stor inverkan på ljudet.
Krell har en egen klangkaraktär som påverkar ljudet så att det låter jättestort ("större än livet" för att direktöversätta ett engelskt uttryck) men har ej förmågan att hålla ihop delarna. Mycket teknisk uppvisning i ljud men ingen musik för att hårddra det något. Känslan i musiken blir helt annorlunda.
Linn kanske inte låter så imponerande för den som söker imponatorljud (i betydelsen bråddjup bas, blixtrande diskant, stor ljudbild) men det var heller aldrig meningen.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:35:39
|
quote:
Att Linn och ¤#%&/£# .. förlåt Krell inte går ihop vet vi ju för att det är totalt olika skolor
Hos mig funkar det och låter det bra konstig va men alla har ju olika smak |
Rundgång & Omgång |
 |
|
Topic  |
|