| Author |
Topic  |
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:37:16
|
Även jag kan lägga en röst för Dynamic Precision, deras slutsteg är mycket dynamiska, vilket verkade vara ett önskemål. Jag har ett PA4000H från 1995 som jag är mycket nöjd med. Jag har inte jämfört det mot något likvärdigt, men förre ägaren hade valt det framför amerikanska storheter. Han hade för avsikt att köpa ett nyare av samma märke men föll till slut för ett rörsteg från KRC Enterprise.
Om det inte är sålt vet jag att ett DPA 6.4 som såldes nytt på http://www.stereo-karlstad.se/ är till salu. De kan nog förmedla kontakt med ägaren. På Stereo finns även ett begagnat KSA 80.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2002/11/20 21:40:36 |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:14:24
|
quote: Originally posted by brumel
quote: Originally posted by B Peter
En simpel fråga: Det sägs ovan att en Linndiggare inte skulle gilla Krelljudet och vice versa. Varför? Det är ju förstärkare vi talar om, inte signalkällan.
Att Linn och ¤#%&/£# .. förlåt Krell inte går ihop vet vi ju för att det är totalt olika skolor. Jag vet ingen som kombinerat de två märkena med framgång trots att båda har jag för mig, har en liknande konstruktionsfilosofi vad gäller slutsteget med korta signalvägar, bipolära trissor och biffiga nätdelar, hög dämpningsfaktor för att kontrollera högtalaren etc.
På det viset har dom positiva saker gemensamt som skiljer dom från Sony (gahh). Men det är någonting som inte stämmer. Och förstärkaren har stor inverkan på ljudet.
Krell har en egen klangkaraktär som påverkar ljudet så att det låter jättestort ("större än livet" för att direktöversätta ett engelskt uttryck) men har ej förmågan att hålla ihop delarna. Mycket teknisk uppvisning i ljud men ingen musik för att hårddra det något. Känslan i musiken blir helt annorlunda.
Linn kanske inte låter så imponerande för den som söker imponatorljud (i betydelsen bråddjup bas, blixtrande diskant, stor ljudbild) men det var heller aldrig meningen.
mvh Johan
Hej Johan
Jag har en Linn LP12:a i hop med ett Krell steg och det går allderles utmärkt! Om någon kastade ett par Linn Klimax efter mig så skulle jag ta emot dem också, dock ej Komri. Mvh Kenth
   |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:05:42
|
Angående Linn + Krell
Linn går naturligtvis att koppla med vadsomhelst inom hifivärlden och om man föredrar Linn framför Krell vad gäller signalkälla så har jag absolut ingen invändning.
Jag är ingen fanatiker heller som påstår att det är förkastligt att kombinera Linn med något annat men inser att Linn gear går bäst ihop med.. Linn gear.
System-synergin är väldigt stark när det gäller Linn. Det märker man om man har levt med systemet ett tag och testar med att koppla in nåt annat i systemet.
Men det gäller att koppla av och lyssna på musiken. Inte sitta o tänka på prylarna, tekniken, färgningar och fel på inspelningen. Jag menar att det är studiokillens uppgift att hitta fel.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:32:51
|
Hej Johan och Kenth!
Jag har själv en LP12/Ittok LVII som jag förut körde med ett Krell-steg. Det funkade finfint.
Jag lyssnar inte heller efter fel på inspelningen, det är bara det att musiken blir så mycket bättre om dist (då menar jag alla typer av distorsion: dynamisk, harmonisk, intemodulations, etc), frekvensgångsfel, fel samarbete med lyssningsrummet, m m, är borta. Nu är förmodligen de flesta Linnprylar trots mångas klagomål helt OK vad gäller deras elektronikprodukter. Men kör man vissa Linnhögtalare med en resonanstopp i övre basområdet så blir de naturligtvis mer "taktfasta", till priset av större grad av entonighet i basen. Jag hörde Komri på Scandichotelmässan i våras, den gången lät de inget vidare i alla fall.
Jag kanske ska förära HighFidelity i Stockholm med ett besök, det var länge sedan jag var där, det skulle vara kul att se om det har hänt något på Linnfronten. Jag behöver nya skivpelarlocksfästen eller vad de heter. En ny pickup behöver jag också (inte säkert att det blir Linn). Då ska jag koppla av och lyssna på musiken och eventuella "systemsynergier".
/Johan
|
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:41:28
|
Systemsynergier????? Låter konstigt. Man kan plocka delar och blanda hur mycket som helst, allt efter tycke och smak.
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:57:20
|
Fick nya Stereophile igår med ett nytt, mer genomgående test av PS Audio HCA-2. De är fortfarande lika entusiastiska och tycker att om man skall köpa ett nytt slutsteg, oavsett hur dyrt, så bör man lyssna på HCA-2.
 |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:25:26
|
Stefan B, den där bilden ovan, det verkar vara väldigt få ingångar? Jag kan inte riktigt reda ut vad som är ingångar och vad som är högtalarkontakter, vet du mer om det?
Är ljudet analytiskt eller hur skulle du beskriva det? |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:30:25
|
| Jag missförstod visst, jag trodde -av någon dunkel anledning- att det rörde sig om en integrerad förstärkare. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:45:01
|
Hej Stefan, jag fick också Stereophile igår. PS Audio-steget har rätt mycket distorsion och en konstig tonkurva. Testaren skriver att alla andra förstärkare som provades vid testen lät varmare och lät ungefärligt översatt "tillbakalutade i dynamiken" jämfört med HCA-2. Kan det då vara så att det egentligen är HCA-2:ans karaktär som i själva verket låter "hårt"?
/Johan |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:58:02
|
| DEt kan jag verkligen inte säga att jag tyckte då jag hörde det på Golden Age. Det spelade väldigt lent och behagligt, med järnkoll på basen och mycket luft. Om jag bara hade råd skulel jag köpa ett omgående, så övertygad blev jag. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:13:11
|
Just det "mycket luft", kanske extra mycket luft som den alstrar själv? Fast det är ju upp till dig om du vill ha det eller inte. Jag har dock ej lyssnat på den. Jag är bara lite skeptisk eftersom recensenten skriver att alla andra stärkare han jämförde med låter mörkai jämförelse med HCA-2. Det är lite skumt tycker jag.
Distorsionen är våldsamt högre i diskanten, över 1%, "luftigheten" kan bero på det. Dessutom har den en konstig topp i frekvenssvarsfunktionen upp vid 40 kHz. I testen i Stereophile hade höger kanal helt annan frekvensgång, det kanske var fel på deras ex?
Hälsningar Johan |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:18:04
|
Jag ka ninte uttala mig om hur det mäter, och varför, oxch egentligen är det inte viktigt för mig. Det spelar helt otroligt bra och det är ju det som är det viktiga, eller?
På Stereophile är de nu 3 stycken som testat HCA-2 och alla verkar lika entusiastiska över det. Även andra tidningar är entusiastiska, ett citat " Conclusion
Digital switching amplifiers are now affordable by all. The PS Audio HCA-2 is first on the scene with a top notch design that will fit on your Mastercharge or Visa without being rejected. It has the sound of a fine tube amplifier, but without all the heat, and certainly with more power. It seemed capable of driving tough speakers. I cannot recommend it more highly"
Nu skall man ju inte läsa tidningar som fan läser men i detta fall kan jag bara hålla med. Anläggningen jag hörde på Golden Age, med HCA-2, Golden Age högtalare med 2 st T&P basar och Eton banddiskant, philips cd drive och Licence dac, är nog kanske det bästa jag hört.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_2/ps-audio-hca-2-power-amplifier-6-2002.html
http://www.soundstage.com/revequip/psaudio_hca2.htm |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:24:49
|
Det brukar vara så att (nu menar jag inte just PS Audio HCA-2, utan rent allmänt) när man levt med en förstärkare ett tag som har ett visst sound, så böjar man fatta hur den låter, och då om det låter t ex extra luftigt, eller mörkt, eller vadsomhelst, så står man inte ut med det eftersom alla ens skivor kommer att präglas av förstärkarens egenljud. Och då byter man förstärkare, i sämsta fall någon som har "tvärtomegenskaper" och sedan är man där igen och måste byta...
Om du är sugen på just PS Audio bör du prova den i din egen anläggning, för det ljud du hörde på demon var dessutom präglat av de högtalarna, det lyssningsrummet, och även signalkällan, och även skivan om det inte var din egen skiva.
Jag menar mest att man bör vara mycket noggrann i sitt val av komponenter i ens anläggning. Tester ska man läsa med en nypa salt. Försök att kolla hur de har jämfört och hur testarens egna preferenser eventuellt inverkar på resultatet. Om man vill går det alltid att hitta någon positiv recension till en apparat som är riktigt skruttig. Om man sedan kommer fram till att förstärkaren eller annan komponent passar dig mycket bra, slå till och du kan då luta dig tillbaks och vara nöjd och spisa plattor .
Obs! Detta var ett rent allmänt fläskinlägg, ej just om PS Audio HCA-2.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 14:02:27
|
Jo visst bör man testa grejerna hemma om möjligt, s är det alltid. Ibland går det inte och då får man chansa. Golden Age brukar dock ha generösa återlämningsalternativ om man inte är nöjd. Köpte en gång ett par högtalare, Diva 5.1 med 30 dagars returrätt. Det var inga problem med pengarna tillbaks.
Givetvis påverkas ljudet av rum och kringutrustning. Mina egna skivor har jag dock alltid med mig. Till saken hör att jag är oerhört nöjd med mina Copland för och slutsteg. Det enda jag kasnke saknar är kontrollen och djupet i basen. Med HCA-2 fick jag lika trevligt ljud som jag gillar med Coplandgrejerna, men med en bergfast och bråddjup bas.
Hade ett tag tankar på att bygga ett LC Audio ZAPpulse och köra biampat. Med Copland i topen och ZAPpulse i basen. Efter att ha läst om strul med ZAPpulse så är jag dock lite skeptisk. HCA-2 framstår då som ett got allternativ för att spela hela högtalaren |
 |
|
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 14:28:06
|
quote: Originally posted by Knoppen
Det brukar vara så att (nu menar jag inte just PS Audio HCA-2, utan rent allmänt) när man levt med en förstärkare ett tag som har ett visst sound, så böjar man fatta hur den låter, och då om det låter t ex extra luftigt, eller mörkt, eller vadsomhelst, så står man inte ut med det eftersom alla ens skivor kommer att präglas av förstärkarens egenljud. Och då byter man förstärkare, i sämsta fall någon som har "tvärtomegenskaper" och sedan är man där igen och måste byta...
Om du är sugen på just PS Audio bör du prova den i din egen anläggning, för det ljud du hörde på demon var dessutom präglat av de högtalarna, det lyssningsrummet, och även signalkällan, och även skivan om det inte var din egen skiva.
Jag menar mest att man bör vara mycket noggrann i sitt val av komponenter i ens anläggning. Tester ska man läsa med en nypa salt. Försök att kolla hur de har jämfört och hur testarens egna preferenser eventuellt inverkar på resultatet. Om man vill går det alltid att hitta någon positiv recension till en apparat som är riktigt skruttig. Om man sedan kommer fram till att förstärkaren eller annan komponent passar dig mycket bra, slå till och du kan då luta dig tillbaks och vara nöjd och spisa plattor .
Obs! Detta var ett rent allmänt fläskinlägg, ej just om PS Audio HCA-2.
/Johan
Instämmer absolut i detta fläskinlägg |
markih |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 14:54:45
|
Jag har också blandat Linn och Krell. En Linn Karik och en Krell förstärkare. Det gick bra. Sedan började Kariken bli väl gammal och fick gå i pension. Det sägs ofta att Linn-komponenter är synergistiska. Jag vet inte om de är mer synergistiska än andra märken men antar att de är gjorda så att de passa ihop ljudmässigt, impedansmässigt etc. Om man vill ha maximal Linn-karaktär på ljudet är det väl bäst att bara ha Linn. För att vara litet elak: man kan då få något så fantastiskt som en anläggning som det svänger om så att man kan stampa takten! Om man tycket att det då blir litet för mycket Linn kan man mixa.
|
 |
|
|
HAHA
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 21:38:03
|
Prova de digitala EAR-slutstegen från Acoustic Reality i Danmark. De borde kunna ge Silver Night en match även på väl-ljudsfronten (jag har hört båda).
Skillnaden mot "vanliga" transistorförstärkare (typ Krell etc.) är närmast chockerande. Senast jag kollade så kostade det billigaste slutsteget mellan 20 - 30k.
se:http://www.acoustic-reality.com/portal.asp
|
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 21:49:24
|
| Med risk för att starta all världens debatter och pajkastning - hur är den gamla NAD 208? Vad kan man hitta den för begagnat och är den värd sitt pris? |
Ino Audio for life |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 22:25:23
|
"Men kör man vissa Linnhögtalare med en resonanstopp i övre basområdet så blir de naturligtvis mer "taktfasta", till priset av större grad av entonighet i basen."
Där tar du upp något intressant. Jag har läst någonstans att ett högre Q-värde ofta ger upplevelsen av "snärtigare" bas, men att basen riskerar att bli entonig; medan ett lägre Q-värde ger djupare och slankare, men mindre snärtig bas. Någon har även påstått att lågt Q lämpar sig bra till klassisk musik medan högre Q passar bättre till pop och rock. Jag vet inte hur det ligger till med detta, men jag har aldrig upplevt basen från mina Keilidh som just entonig. Hur ligger det till med nyare Linnhögtalare? Uppvisar även de en puckel i mellanbasen? |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 16:39:38
|
Hej Johan och Kenth!
Jag har själv en LP12/Ittok LVII som jag förut körde med ett Krell-steg. Det funkade finfint.
Jag lyssnar inte heller efter fel på inspelningen, det är bara det att musiken blir så mycket bättre om dist (då menar jag alla typer av distorsion: dynamisk, harmonisk, intemodulations, etc), frekvensgångsfel, fel samarbete med lyssningsrummet, m m, är borta. Nu är förmodligen de flesta Linnprylar trots mångas klagomål helt OK vad gäller deras elektronikprodukter. Men kör man vissa Linnhögtalare med en resonanstopp i övre basområdet så blir de naturligtvis mer "taktfasta", till priset av större grad av entonighet i basen. Jag hörde Komri på Scandichotelmässan i våras, den gången lät de inget vidare i alla fall.
Jag kanske ska förära HighFidelity i Stockholm med ett besök, det var länge sedan jag var där, det skulle vara kul att se om det har hänt något på Linnfronten. Jag behöver nya skivpelarlocksfästen eller vad de heter. En ny pickup behöver jag också (inte säkert att det blir Linn). Då ska jag koppla av och lyssna på musiken och eventuella "systemsynergier".
/Johan
Hej Johan!
När du skall köpa en ny pickup på High Fidelity så kommer de säkerligen endast att rekommendera dig att köpa en Linn pickup. De brukar dock ha Grado pickuper där också, be då att de låter dig lyssna på en Grado Sonata (signature) den låter mycket bättre än Linn Pickuperna. Okey! om du tycker att den är för dyr lyssna då på Grado Platium för halva priset, den är också bra. Mvh Kenth
   |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 12:54:01
|
quote: Originally posted by Majjen03
Hej Johan och Kenth!
/Johan
Hej Johan!
När du skall köpa en ny pickup på High Fidelity så kommer de säkerligen endast att rekommendera dig att köpa en Linn pickup. De brukar dock ha Grado pickuper där också, be då att de låter dig lyssna på en Grado Sonata (signature) den låter mycket bättre än Linn Pickuperna. Okey! om du tycker att den är för dyr lyssna då på Grado Platium för halva priset, den är också bra. Mvh Kenth

Hej Kenth, tack för bra tips! Vet du om Gradopickuperna passar med tunga tonarmar som Ittok?
JOhan. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 19:26:15
|
Hej alla!
Palladium 1K från Aragon
detta e nog trevligt=) |
Edited by - Bobbokrull on 2002/11/25 19:29:26 |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 22:52:31
|
quote: Originally posted by Majjen03
Hej Johan och Kenth!
/Johan
Hej Johan!

Hej Kenth, tack för bra tips! Vet du om Gradopickuperna passar med tunga tonarmar som Ittok?
JOhan.
Hej Johan
De passar utmärkt till en "gammal" Ittok, har själv en sådan. Om de inte har någon Grado, så ta kontakt med Vinylbutiken och lyssna på en sådan där. Mvh Kenth
   |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 14:32:55
|
Det här slutsteget är rätt trevligt

|
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 16:18:17
|
quote: Originally posted by DasKapital
Med risk för att starta all världens debatter och pajkastning - hur är den gamla NAD 208? Vad kan man hitta den för begagnat och är den värd sitt pris?
Hej Das Kapital, ja, inte är det många som vill uttala sig om NAD 208. Kanske är det för att de inte vill utsätta sig för hånfulla och fördomsfulla kommentarer. Det senaste var något klyftigt (obs! ironi!!!) påstående att 208:an skulle ha passerat bäst-före-datum... Men jag som använder två stycken, en till basmodulerna och en till sidosystemen, kan fortfarande rekommendera 208. Dess kvaliteter - extremt hög effekt, väldigt låg förvrängning och lågt pris - måste av varje sansad bedömare betraktas som tidlösa. Att vissa guldöron tycker att dess neutrala ljudåtergivning är "tråkig" är också något jag kan leva med. 208:an brukar kosta ca 8 000 kronor begagnad med en variation på någon tusenlapp uppåt och nedåt beroende på skick och säljare (och kanske säljarens skick? :-)). Det är den definitivt värd. Ett litet förbehåll för driftsäkerheten, även om de flesta som pajar nog torde ha gjort det vid det här laget. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
Topic  |
|