Author |
Topic |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 15:31:05
|
Har lite rör liggandes och funderade på att bygga denna istället för cuffiolis 6550/Kt88 amp, någon som byggt/hört denna ?
|
Edited by - Guru on 2006/11/23 21:15:36 |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 20:05:38
|
Hittade du inget värre att bygga ? Att hitta en trafo till den är ett äventyr men det går nog... Föreslår ett Pushpull istället, det är lättare att få tyst och det är mycket lättare att hitta delar. Förslag, en KT88 PP klassA med trafo som fasdelare, låter bättre än det mesta. Hoktuna har byggt en och jag har byggt ett par. Schemat finns på samma sida du hittade Magnum |
Lämnat forumet |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 21:03:08
|
Nåja man ska ju inte fega med sitt första rörslutstegsbygge
Som trafo kör man tydligen en modifierad Hammond 1650-W...är dock lite tveksam till att sätta sågen i en trafo för 2000-2500kr/st
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 21:04:32
|
Nätdelen ser ju inte ut att vara allför komplicerad :)
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 23:51:47
|
Mjaa.. jag är skeptisk.... |
Lämnat forumet |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 00:10:17
|
Jag är också skeptisk, att såga sönder en PP-trafo och sen använda ena halvan av primären känns inte som någon självklar väg till hifi-Nirvana Tror mer på att ta en utgångstrafo avsedd för 6S33, de brukar ligga runt 450-600 ohm och tåla bra med ström. Att låta halva primärlindningen ligga oanvänd känns synnerligen dumt med tanke på hur mycket läckinduktans och elände den måste bidra med när den sitter och tar plats i lindningen.
Är för övrigt inget fan av parallellkopplade saker heller.
6P45S har jag för mig ska föreställa EL519 och såna är roliga om man driver dem via skärmgallret vilket tycks vara fallet här. En kille vid namn Bob Danielak har en artikel ute på nätet där han presenterar en förstärkare enligt samma princip men med lite sundare koppling, jag har byggt ett par monoblock ungefär enligt hans idéer och de matar på bra med bara ett slutrör och en Hammond 2,5kohm SE-trafo per kanal. För övrigt vill jag tipsa om IRF820 istället för rör i drivsteget. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 00:14:42
|
Tjenare!
Om det är ditt första bygge så kör med EL84 eller liknande. Dom är billiga att bränna upp ifall olyckan är framme och så är det lätt att få till ett steg som låter bra.
Mvh.... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 00:37:16
|
Håller med Imperial, handlar det om ett förstabygge så är det här defintitivt inget passande projekt! Misslyckas man med nåt grandiost förstaprojekt så är nog risken stor att man lägger ner och ägnar sig åt annat i fortsättningen, men om man istället bygger något simpelt och roligt kring t.ex. ett par EL84 (eller 6V6, EL90, ECL82, whatever) ihop men en liten dubbeltriod och ett par 125CSE utgångstrafos eller liknande så är chansen stor att det föder mersmak. Små SE-förstärkare med billiga komponenter kan dessutom låta bra på allvar, tro´t eller ej.
Nu har jag ingen aning om huruvida trådskaparen har erfarenhet av rörbygge eller inte, men ovanstående är nog ganska allmängiltigt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 08:59:57
|
Oj ni verkar inte alltför positiva :)
quote: Tjenare!
Om det är ditt första bygge så kör med EL84 eller liknande. Dom är billiga att bränna upp ifall olyckan är framme och så är det lätt att få till ett steg som låter bra.
Jag har några EL509 liggandes som jag tänkt använda så den risken kan jag ta.
quote: Tror mer på att ta en utgångstrafo avsedd för 6S33, de brukar ligga runt 450-600 ohm och tåla bra med ström. Att låta halva primärlindningen ligga oanvänd känns synnerligen dumt med tanke på hur mycket läckinduktans och elände den måste bidra med när den sitter och tar plats i lindningen.
Några tips på vart man hittar lämplig sådan ?
quote: Misslyckas man med nåt grandiost förstaprojekt så är nog risken stor att man lägger ner och ägnar sig åt annat i fortsättningen, men om man istället bygger något simpelt och roligt kring t.ex. ett par EL84 (eller 6V6, EL90, ECL82, whatever) ihop men en liten dubbeltriod och ett par 125CSE utgångstrafos eller liknande så är chansen stor att det föder mersmak. Små SE-förstärkare med billiga komponenter kan dessutom låta bra på allvar, tro´t eller ej.
Jag är van att misslyckas så risken att jag slutar bygga är minimal
Jag håller ju på fortfarande med mitt Lundahl försteg och har nog pillat med det i ett år nu så tålamod finns
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 09:44:50
|
Du kan beställa från Sowter (vilket säkert blir lika dyrt). Kanske Röhrentechnik eller FragJahnErst har något som passar.
Vill du köra med de här rören, bygg en PP-stärkare eller en OTL. |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 16:34:34
|
Har du EL509 liggande så rekommenderar jag att du tittar på den här länken istället: http://www.geocities.com/bobdanielak/technoteNo33.html
Grejen att lägga in rejäla katodmotstånd på slutrören så att man får en negativ förspänning på styrgallret verkar snygga till kurvorna ordentligt, jag har sett andra mätningar där samma rör drivits via skärmgallren men med styrgallren kopplade till katoderna och det såg inte lika kul ut. Dessutom försvinner behovet av negativ matningsspänning eftersom känsligheten på skärmgallret minskar så att de måste upp till 140-150V för att få en bra arbetspunkt.
En negativ matning är i sig inga problem att få till, men tar man sig en funderare på hur potentialerna mellan elektroderna i rören förhåller sig under uppstart (cathode stripping) så inser man att det finns behov av uppstartsfördröjning och då är det inte lika kul längre.
Jag byggde någonting liknande Danielaks kontruktion fast med PC86 som ingångsrör, kondensatorkopplat till en IRF820 sourceföljare som drev slutrören. Funkar klockrent (bortsett från att jag har vissa problem men glödnätdelen men det har inte med konstruktionen i sig att göra).
Vill du absolut bygga med fyra slutrör per kanal så visst, men tänk på att en SE-trafo på 600 ohm som klarar ca. 50-60W nog inte är det enklaste att hitta. Trafos till 6S33 brukar vara på 20W eller så. Med rätt arbetspunkt kan man få bortåt 16W ur ett enda rör, så jag förstår inte riktigt vitsen att använda flera.
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 21:05:53
|
Oki jag lägger Magnumen åt sidan och kikar runt efter något annat att göra med rören.
Fuling: jag har kikat på din länk och den ser relativt enkel ut :) Fulings förslag:
|
Edited by - Guru on 2006/11/23 21:09:10 |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 22:32:12
|
I grund och botten samma sak fast med betydligt färre komponenter och linjärare arbetspunkt. Innan jag byggde mina monoblock så gjorde jag förresten en prototyp i samma stil med en 6SN7 µ-följare på ingången direktkopplad till en 12B4A katodföljare. Det funkade också bra men i den riktiga versionen valde jag Mosfet i drivsteget för att slippa bry mig om irritationsmoment som glöd-katodisolation och annat som dyker upp när man har rör som ligger på olika potential.
Apropå potential så finns det gott av den varan i den här kopplingen både vad det gäller effekt och välljud. I mina monoblock har jag återkopplingen ställbar i tre steg (Noll, lite och lite mer) och det är spännande att se hur olika högtalare beter sig med olika utimpedans osv.
Banne mig, nu blir jag inspirerad att få ordning på mina monoblock igen! Sist jag slog på strömmen blev det fyrverkeri i ena kanalens likriktarrör (av billigt ryskt fabrikat) och sedan dess har de blivit stående på grund av bristfälliga glödnätdelar som jag inte orkat fixa samt att de saknar kåpor över nättrafona vilket rimmar illa med att jag numera har husdjur. Med full åtrkoppling skulle nog de där monoblocken göra sig utmärkt som slutsteg till mina stereosubbar...
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 22:32:18
|
Där har du ett schema som utgångspunkt. Jag är lite kritisk till skärmgallerdrivning men det kan nog funka med lite motkoppling. I övrigt så är det inte så många komponenter att hålla reda på. Tänk på det när du ska "fixa" till nånting efter ett halv år eller så, när moddnings "tarmen" faller på.
Mvh.... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
|
Topic |
|