HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 modda QLN one
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2006/11/19 :  12:22:12  Show Profile Send anteee a Private Message
hej alla hifi vänner, jag hartidigare försökt sälja mina QLN one här på forumet men då intresset varit dåligt har jag bestämt mig för att behålla dem och istället börja modda och bygga om dem lite, och skulle vara tacksam för tips och råd under vägen, bestyckningen är
bas: seas p17 rcy h352
diskant: vifa d26 tg-05
det är en basreflex låda men med ett av de minsta basreflex rören jag sett,
filtret är en form av serie filter och högtalaren är relativt trögdriven
så vad hade jag tänkt göra? eller vad föreslår ni?
mina första tankar går till basreflex porten som inte är några problem att rälna om så jag kan göra den lite större för att undvika blås ljud, tänkte byta ut diskantn (några bra förslag på bra diskanter?)då jag inte är helt nöjd med ljudet från dessa, bas och mellanregister låter däremot bra så seas elementet får hänga med ett tag till,filtret skall jag uppdatera men jag vet inte om jag bara skall byta ut komponenterna mot bättre eller om jag skall konstruera ett helt nytt, har hört nån stans att serie filtret bidrar till att högtalaren är så trögdriven, stämmer det? och skulle jag isåfall tjäna på att göra ett paralell filter istälet, kanske kan nån berätta om för och nackdelar mellan dessa två typer av filter, även andra moddnings tips motages taksamt
mvh: anders
ps: nu driver jag dem med en rotel ra930 som är i klenaste laget
filtret skall ock

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/19 :  18:27:05  Show Profile Send CC a Private Message
Börja med att optimera din elektronik först ;-)

Men vill du absolut labba med dem så börja med att uppdatera befintliga delningsfiltrets komponenter till nyare och (förhoppningsvis) bättre med exakt samma värden.
Om du nu inte råkar vara riktigt riktigt grym på detta med konstruktion utav delningsfilter, då tror jag inte att du gör ett bättre jobb med grundkonstruktionen än vad QLN gjorde... Bättre då att peta in dyrare (bättre?) komponenter i filtret!

Men optimera först med elektronik och kablar innan du bygger om hela dessa i grunden välbyggda burkar... Mitt "heta" tips.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:28:26  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med cc... om du hittar bättre element och därefter bygga nytt filter så är det väl ok...
Din högtalare är försedd med väldigt stor dämpning elektriskt bara för att kompensea för liten låda och litet baselement.
Om du tänker dig att använda dem till en SUB så hade jag tagit bort dämpningen och pluggat basreflexporten helt.
Delat dem vid 120 Hz kanske...
Om du kan koppla ur dämpningen och plugga porten så kan du ju mäta upp responsen och dela efter behag. Tror du kan vinna ca 6dB på detta!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:28:39  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med cc... om du hittar bättre element och därefter bygga nytt filter så är det väl ok...
Din högtalare är försedd med väldigt stor dämpning elektriskt bara för att kompensea för liten låda och litet baselement.
Om du tänker dig att använda dem till en SUB så hade jag tagit bort dämpningen och pluggat basreflexporten helt.
Delat dem vid 120 Hz kanske...
Om du kan koppla ur dämpningen och plugga porten så kan du ju mäta upp responsen och dela efter behag. Tror du kan vinna ca 6dB på detta!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

anteee
Member

81 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:36:53  Show Profile Send anteee a Private Message
ok jag skall testa och mäta lite, hade väll egenteligen inte tänkt använda sub men det kan vara värt ett försök, eftersom detta projekt helt och ållet går ut på att stilla mitt diy begär så är alla förslag och ideer välkomna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000