HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 rör radio -> rör stärkare? en nybörjares fundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:44:23  Show Profile Send qvisten a Private Message
Hej.
jag gick förbi men lokale antikhandlare igår och i fönstret stod en gammal radio som, om den är så gammal som den ser ut, borde innehålla rör.
och då jag har gått i DIY tankar dom senaste månaderna men har inte ens i närheten av kunskaperna och dom ekonomiska resurserna för ett "ground up" bygge så tänkte jag att det borde ju gå att slita ut innandömmet på radion, plocka bort radio delen och trixa dit rca ingångar. nu till min fråga, skulle det funka att göra nått sådant eller(jag är alltså 99% nybörjare)? nått jag bör tänka på om jag beslutar mig för att prova på ett bygge?

Tacksam för alla tips jag kan få(är ruskit sugen på att ha rör som glöder så fint i vardagsrummet)

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:56:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Helgerån!!!!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:05:04  Show Profile Send qvisten a Private Message
hehe misstänkte att nån skulle tycka det
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:52:05  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Helgerån??
Det beror väl på vad det är...

Jag tycker nog att det är overkill OM du skall göra nå´n form av Hifi.. och är den stereo??

Men om vi snackar "gitarr-förstärkare"--- så kommer saken i ett annat läge.. (förutsatt att vi inte snackar "helgerån"...)

b
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/21 :  14:11:44  Show Profile Send qvisten a Private Message
nja alltså jag vet inte om den är stereo, han hade inte öppet så jag kunde gå in och kolla på den. och hifi hade jag tänkt ha den till men är det overkill så har jag ändå tänkt köpa mig en elgura så en gitarr stärkare kan ju bli ett alternativ, själva bygget är ju endast i lärosyfte
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/11/21 :  16:05:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Att skrota gamla apparater brukar inte vara så populärt hos radioentusiasterna, dessutom är det inte det lättaste att bygga om dem till något användbart. Att byta kontakt och spela elgitarr genom dem går väl (kolla för f*n att radion har en nättrafo och inte är en allströmsapparat som inte är skild från nätet!) men till hifi finns det inte mycket användbart i en bordsradio.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/11/21 :  16:18:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Don't patch bad code - rewrite.

www.tubesandmore.com säljer ett enkelt kit för 100 dollares - nätttrafon måste bytas men det är en baggis för 3-400kr. Satsa på nåt sånt.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/11/21 :  16:24:48  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag har gjort det en del... Det nyttigaste är nät- och utgångstrafo för mindre effekter, om man har tur, ibland är det så rostigt att det ramlar sönder när man tar ut det. Även rörsocklar och dylikt kan funka, men ofta är det så mycket oxid och skit på att det kan ge oväntade problem. Det kan vara hyfsade grejer till små gitarrförstärkare typ Fender Champ, men inget att satsa på till HiFi. Dock är det trevliga köksradios, med varmt och gôtt ljud. Fixa en ingång till iPoden och en 60-talsspellista.

Jag köper numera trafos till byggen, det kan vara besvärligt att riva ut grejer, och det är inte alltid det funkar. Gamla stora PA-slutsteg kan innehålla utmärkta nättrafos dock, men har ofta 50v utgångstrafos.
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:11:40  Show Profile Send qvisten a Private Message
quote:

www.tubesandmore.com säljer ett enkelt kit för 100 dollares - nätttrafon måste bytas men det är en baggis för 3-400kr. Satsa på nåt sånt

ahh, då jag ligger inne med mer stålar så ska ett sånt beställas
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/11/22 :  09:12:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jg tror många gamla apparater är konstruerade efter dåtidens krav. Att modda en slik sak är ogjort arbete - bättre bygga nytt. Då kan man ju antingen köpa ett billigt kit, eller satsa på något större, fast då får man punga ut med mer pengar och vara beredd på att plocka ihop alla komponenter själv.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/22 :  10:25:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
jag är alltså 99% nybörjare

Jag var i liknande sits som dig för några år sedan. Jag var inte intresserad av trissor, chip och liknande utan bara rör. Råden var ofta att restaurera en rörradio eller liknande för att få lite hum om hur allt funkar.

Mitt råd är att bygga nått lätt och billigt (här brukar gainclones komma in) och se om DIY är något du gillar och fastnar för. Pilla sedan runt lite så du får lite erfarenhet för det finns MKT som kan strula och ofta är det bara små saker som ställer till stora problem.

Om inte annat så tar det längre tid innan rörer kommer in i bilden och då kanske budgeten blir större och då snackar vi om att det blir RIKTIGT kul

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/22 :  11:56:28  Show Profile Send qvisten a Private Message
ok, jag har funderat lite kring en gainclone faktiskt, men vars kan man köpa kitt eller iaf färdigetsade kort till en gainclone. jag har inte satt mig in så mycket i hur gainclonen funkar, är det ett slutsteg eller en integrerad förstärkare?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/22 :  12:10:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
den funkar visst som vilket som. Slutsteg egentligen men med en pot på 10K eller liknande mellan ingång och slutsteg så har du en integretad, eller vad man nu kan kalla det. De kan byggas utan kretskort med komponenter som alla finns på elfa annars så kan du köpa dem här:
http://www.audiosector.com/

http://www.chipamp.com/

Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/22 :  12:17:37  Show Profile Send qvisten a Private Message
från staterna ser jag, då måste strömförsörjningen bytas va?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/22 :  12:52:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Inget byte då gainclonen går på en trafo med sekundärer på rekommenderat 20-25VAC (lite löst det där). Du köper ju ändå trafon från sverige så primärsidan är redan fixad där.

Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/22 :  13:07:19  Show Profile Send qvisten a Private Message
aha, då är jag med
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2006/11/22 :  15:01:27  Show Profile Send Bardis a Private Message
Den lokala soptippen kan vara en källa till delar. Det är inte klokt vad folk slänger fina och i bland fungerande saker.

Visst kan sopgubbarna bli lite sura om man är där och rotar. Det är visst inte tillåtet att ta saker från tippen. Men det går alltid fråga folk om man får prylarna innan de hamnar i containern:)

Det kan bli fina tokbyggen med en hög gamla högtalare;)

Det är inte så själsligt svårt att demontera något som ändå hade blivit mos i avfallshanteringen. En slags återvinning.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2006/11/22 15:05:22
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/22 :  21:26:46  Show Profile Send qvisten a Private Message
alltså jag sitter och kollar på elfa lite här, men jag är ju som sagt inte så hemma i elektronik-världen jag letar efter 22 Kohm & 220 ohm Caddoc MK132 (alt. Phenix SFR16A 22kohm, 220ohm) men hittar inte nåt av dom, går det att ta vilka motstånd som hellst eller(med rätt Spes)? och sen står det att man ska ha Panasonic FC kond, dom jag hittar på elfa är del inte panasonic men det spelar väl mindre roll antar jag men jag hittar inte nå om nå FC, är det vanliga elektrolyter? en fråga till, dioderna man ska använda heter mur860 och är "On Semiconductor Fast Diode" har ingen som hellst aning mo vad det är. och den sista frågan, det finns två versioner av korten(jag snackar alltså om gainclone korten i fall nån undrar) och på ena ska en kondning som är på 4.7uF 100V panasonic FC användas och på det andra en som är på 4.7uF 50V och heter Black Gate N-type vad är det för skillnad på dessa två?

Ber om ursäkt för min okunskap :D

Edited by - qvisten on 2006/11/22 21:27:39
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2006/11/23 :  20:37:03  Show Profile Send Imperial a Private Message
Panasonic och black gate. Skillnaden är priset i detta fall. Om du gör en enkel koppling som fungerar och spela på så vet du att den fungerar i verkligheten sen kan du gå in i moddnings träsket och byta kondingar och motstånd för att "höra sillnaden" ,byta komponenter för att andra säger att det låter bättre. Börja med dom billigaste komponenterna som klarar specen först. Du kommer att bli fövånad över hur bra det låter ifrån början och besviken på hur lite mer välljud du får för mer investeringar.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/11/23 :  23:16:02  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag är en av de där smått rabiata radiobevararna men är objektet i fråga
skamfilat och inte allt för unikt tycker jag det är bättre med slakt
och återanvändning av delarna än att allt hamnar på tippen. Som Bardis säger
är det sanslöst hur mycket fint man kan hitta på sopstationerna. Hela min anläggning
är byggd av sådant "skrot". Värdet på mina prylar är ändå tusenlappar...
Hittar man rörprylar på sopstationen tycker jag man med renare samvete kan
ge sig på slakt med tanke på vad som skulle skett om man inte hittat sakerna...
Men snälla, gör inte akvarier och barskåp av 1950-tals jalusi-TV!!!

Att använda en gammal rörradio som gitarrförstärkare fungerar men känsligheten
på grammofoningången är i lägsta laget, åtminstone om man vill överstyra något.
Jag byggde nyligen om en sunkig och delvis sönderslagen 50-talare till
gitarrförstärkare. Rensade chassit, triodkopplade EL84 slutröret och lät två
halvor av ECC83 på rad driva slutröret. Ger en ganska kraftig men ändå melodisk
och mjuk dist.

Lågeffekts semi-HiFi kan man få fram i många rörradio om man triodkopplar slutröret
eller lindar om utgångstrafon och förser den med uttag för ultralinjär drift.
(skärmgallret, G2, ansluts då till uttaget). De få rörradio med stereoförstärkare
brukar ofta ha lustiga impedanser i högtalarna och därmed svåranvända utgångstransformatorer. Över lag är utgångstransingarna väldigt små och taskigt lindade.

Trevligaste användningen av en gammelradio om man inte rattar in P2 är som någon föreslog att plugga in iPodden med tidstypisk musik. Eftersom man sällan når högre än 102MHz får man inte in Vinyl 107 så den får man ta genom en dold modern FM-tuner (Stockholmsområdet) eller via Internet och mata in i grammofonkontakten.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000