HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur fungerar auto bias och hur bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/26 :  18:13:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Övre skiss med fixed bias som jag vill byta mot den nedre skissen:

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/27 :  21:21:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ser klokt ut förutom C5 och R6, som ser ut att utgöra ett litet filter mitt i audioområdet (eftersom kondensatorn är så liten).

Om du gör såhär så får du fördelen att tomgångsströmmen genom varje rör inte har någon som helst påverkan på det andra rörets förspänning (vilket ger överlevande effektrör större säkerhet om dess parhäst skulle sluta jobba), samtidigt som katoderna är AC-mässigt ihopkopplade över hela audioområdet (för att tvinga fram balans i kretsen):



Kondensatorn behöver vara stor nog för att koppla av resistansvärdet på båda motståndsbenen som om de vore parallellkopplade tror jag.

Är bara något osäker på ifall kondningen skulle klara av eventuella små/tillfällig skillnader i potential, om det är en elektrolyt (som ju vill ha plus på ena sidan och minus på andra).

Det streckade området kan uteslutas om du kan låta bli möjligheten att fininställa tomgångsströmmen genom varje rör.

Tänk på att anodspänningen blir lägre än innan, om du inte tänkt på det.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/28 :  08:16:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Begrundar det där - TACK!. Tittar tillbaka på originalet med fixed bias. Har startat upp min PP Calculator.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/28 :  13:15:36  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Läs även den här dikten:



Borde funka alldeles lysande, men jag vet inte om jag har tänkt på alla aspekter av den ännu (och jag skrev den på tom mage, innan frukosten!).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000